Trender

Lär dig tackla draken Kina

Kina är världens folkrikaste land med en växande medelklass, som lockas av västerländska märken. Alltså rena guldgruvan för företag! Men också en drake, känd för sin nyckfullhet. Så hur gör du för att sälja där? Vågar du ens försöka? Det går att lyckas i Kina. Det gäller bara att göra sin hemläxa först.

Har du en vinnande säljstil?

Många tror att utåtriktade personer är de bästa säljarna. Men forskningen visar att ambiverta lyckas bäst. Alltså de som är socialt flexibla . Har du det som krävs? Kolla här!

Klippan Yllefabrik gör succé i Kina

Klippan Yllefabrik är redan väletablerade i Japan, där kejsarfamiljen hör till kunderna. I somras tog de även steget ut på den kinesiska marknaden.– Våra filtar signalerar en jämställd livsstil, något kineserna vill visa upp, säger exportchefen Pernilla Roos.

Billions-peppen: Du kan, vill och vågar!

Har du också suttit i tv-soffan och längtat efter att peppande psykologen Wendy Rhodes i ”Billions” skulle finnas på riktigt? Och ge just dig råd när sälj-jobbet känns motigt. Här är hon! Ami Hemviken är Sveriges svar på Wendy.

Värdet av ett superfan

Entusiaster är en värdefull målgrupp för marknadsförare, mer än dubbelt så värdefull som genomsnittskonsumenten närmare bestämt.

Atletiska säljare får män att handla mer

Vältränad personal, och produkter man får se men inte röra, får oss att handla mer. Det visar en ny avhandling.

Otåliga kunder dömer snabbt

Dagens otåliga kunder dömer snabbt, och ofta. Antalet kundklagomål har ökat kontinuerligt sedan 2010, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Han tror på boom för bodyhacking

För några veckor sedan opererade omvärldsanalytikern Göran Adlén in ett chip i armen. Med det kan han både registrera sig på gymmet och passera tunnelbanespärren. – Alla är superintresserade. Det har blivit en riktig snackis, säger han.

Begagnat i första hand

På några år har Vinted, en marknadsplats för second hand-kläder, vuxit från ett litauiskt hobbyprojekt till ett multinationellt företag. En förklaring till framgången är att sajtens köp- och säljfunktion kombineras med ett socialt nätverk.

»Alla vill tjäna på youtubers«

Nicole Haman har näsa för nya trender. Hon lämnade jobbet som tv-chef på mediebyrån Carat för Google, och rekryterades sedan som försäljningschef f...

Hon valde fritt framför fast

Ställd inför en anställning hon inte ville ha, valde Pernilla Bärnsten i stället livet som frilansande säljare. I dag trivs hon bra som egen, även om det ibland känns jobbigt att själv behöva dra hela lasset. Samtidigt är hon väl medveten om att marknaden plötsligt kan förändras, och att hon då kan tvingas tänka om.

Gig-jobben tar över

Arbetsmarknaden genomgår just nu en stor förändring där fasta anställningar ersätts av kortvariga uppdrag. I Sverige arbetar 28 procent av arbetskraften helt eller delvis som konsulter, frilansare eller tillfälligt anställda. Och antalet ökar.

Innan du tar steget

Innan du väljer livet som frilans är det några saker du bör tänka igenom. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas Riksförbund, ger några tips.

Med uppdrag att göra kunden nöjd

En personlig tränare som hjälper kunden att nå sina mål, ungefär så kan man beskriva en customer success managers roll.

Fem trender som förändrar handeln

Ny teknik och nya kundbeteenden gör att detaljhandeln kommer att förändras mer de kommande fem åren än de senaste femtio, enligt en trendspaning från Visma Retail och tidningen Market.