Trender

Lär av de eko-etablerade

Det finns företag som jobbat med ekofrågor och social hållbarhet sedan start. Vissa perioder har det varit efterfrågat, andra sett som töntigt. Men med decenniers erfarenhet ligger de nu steget före. Lär av dessa front-runners?

Här gör introverta säljare succé

Det finns en bild av säljare som glada, utåtriktade personer. Men är tjo och tjim och tävlingar bästa säljkulturen? På Prisjakt har man vågat tänka om, och välkomnar introverta, nördiga sidor. Det är en del av framgången.

"Nördar är vår konkurrensfördel"

Prisjakt ser viss eftertänksamhet och nördighet som en konkurrensfördel. Därför har de till och med haft personlighetstester som vaskar fram introverta typer.

Nya trenden: Sälj klimatsmart!

Det går en grön våg genom Sverige, som även säljare bör hänga på. Både för att det är långsiktigt snäll-smart, men också för att det lönar sig. För nu väljer allt fler kunder hållbara produkter.

Säg hej till din nya kollega, AI:n

Senaste åren har vi sett många rubriker som ”Robotarna tar över våra jobb.” Men den artificiella intelligensen, AI, är snarare är här för att hjälpa dig. AI kan ta över arbetsuppgifter – men framförallt de tråkiga, rutinmässiga, så att du kan ägna mer tid åt det du tycker är roligt. I alla fall om ni har en god relation.

E-handlarna intar stan

Allt fler e-handlare öppnar showrooms för att ge kunderna en möjlighet att uppleva produkterna i verkligheten. Men eftersom det inte är fråga om vanliga butiker förändras säljarens roll. Kanske ska du lära kunderna saker för att öka merförsäljningen.

Oj, vilken mystisk kund...

Du tror att det är en helt vanlig kund, men egentligen är det en ”spion”, en mystery shopper, som är där för att granska dig. Hur hanterar du det? Och finns det knep för att få bästa betyg vid utvärderingen?

Lär dig tackla draken Kina

Kina är världens folkrikaste land med en växande medelklass, som lockas av västerländska märken. Alltså rena guldgruvan för företag! Men också en drake, känd för sin nyckfullhet. Så hur gör du för att sälja där? Vågar du ens försöka? Det går att lyckas i Kina. Det gäller bara att göra sin hemläxa först.

Har du en vinnande säljstil?

Många tror att utåtriktade personer är de bästa säljarna. Men forskningen visar att ambiverta lyckas bäst. Alltså de som är socialt flexibla . Har du det som krävs? Kolla här!

Klippan Yllefabrik gör succé i Kina

Klippan Yllefabrik är redan väletablerade i Japan, där kejsarfamiljen hör till kunderna. I somras tog de även steget ut på den kinesiska marknaden.– Våra filtar signalerar en jämställd livsstil, något kineserna vill visa upp, säger exportchefen Pernilla Roos.

Billions-peppen: Du kan, vill och vågar!

Har du också suttit i tv-soffan och längtat efter att peppande psykologen Wendy Rhodes i ”Billions” skulle finnas på riktigt? Och ge just dig råd när sälj-jobbet känns motigt. Här är hon! Ami Hemviken är Sveriges svar på Wendy.

Värdet av ett superfan

Entusiaster är en värdefull målgrupp för marknadsförare, mer än dubbelt så värdefull som genomsnittskonsumenten närmare bestämt.

Atletiska säljare får män att handla mer

Vältränad personal, och produkter man får se men inte röra, får oss att handla mer. Det visar en ny avhandling.

Otåliga kunder dömer snabbt

Dagens otåliga kunder dömer snabbt, och ofta. Antalet kundklagomål har ökat kontinuerligt sedan 2010, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Han tror på boom för bodyhacking

För några veckor sedan opererade omvärldsanalytikern Göran Adlén in ett chip i armen. Med det kan han både registrera sig på gymmet och passera tunnelbanespärren. – Alla är superintresserade. Det har blivit en riktig snackis, säger han.