Säljrollen

"Psykpatienterna var mina säljcoacher"

Linkedin-profilen Amo Cartwright gick ingen vanlig säljskola. Han arbetade på psyket istället. Där förstod han vikten av att ha hjärtat med sig i jobbet, och den leende vägen till fler affärer.

Se upp alla cv-fuskare!

Sex av tio skarvar i sitt cv. Och fusket har ökat kraftigt de senaste åren. Man fyller i luckor och snyggar till meriter. Men räkna med att bli upptäckt när fler synar kandidaterna i sömmarna.

Löneförhandla som en ninja

Säljare är automatiskt duktiga på att förhandla. Eller? Nej, faktum är att när det kommer till den egna lönen kan argumenten fastna i maggropen. Vi hjälper dig att komma ut från förhandlingsrummet lite rikare.

Få världens bästa start!

Grattis till nya jobbet! Nu gäller det att visa vem du är och vad du kan. Hur gör du det på bästa sätt? Här är tipsen du inte vill vara utan – och fallgroparna du elegant bör hoppa över.

I huvudet på en rekryterare

Hur mycket skulle du inte ge för att kunna läsa rekryterarens tankar när du sitter där och intervjuas för drömjobbet? Varsågod! Sälj har frågat tre proffs vad de söker.

"Snorkighet har ett högt pris"

KRÖNIKA Inte har väl du fördomar – eller? Kanske vi istället kan kalla dem förutfattade meningar – det låter lite bättre. Som säljare förväntas man kunna h...

Vinn fler affärer med superofferten

Du vill få iväg den där offerten så snabbt som möjligt, så det blir det gamla vanliga formuläret. Men genom att lägga någon minut extra på att twista till offerten kan du öka försäljningen med 25 procent! Här är sex steg till en superoffert.

Hon är Sveriges första certifierade säljare!

Key account manager är ett av de säljjobb som drabbats hårdast av titelinflationen. Var och varannan säljare tycks heta det idag – oavsett om de jobbar med nyckelkunder eller nykunder. Men nu kan du göra som Åsa Nordvall, skaffa certifikat och skilja dig från mängden.

Krångliga kunder

Kroniska gnällpellar och supersociala typer kan äta upp all din tid. Ja, det krävs en viss färdighet att hantera kunder. Framgångsexperten Annika R. Malmberg hjälper dig att tänka smart, så att du samtidigt behåller affären.

Från krängare till kundvårdare: "Jag ville bara tjäna pengar"

Nestorn Kelly Odell började som skosäljare, för att så småningom gå vidare till höga chefsposter på stora börsbolag. Första säljmyten han själv krossade var den om high pressure-sälj. Nu lär han andra att jobba smartare.

6 vanliga säljmyter

Kelly ”Mr Mythbuster” Odell synar vanliga myter du ska akta dig noga för att falla för.

Oj, vilken mystisk kund...

Du tror att det är en helt vanlig kund, men egentligen är det en ”spion”, en mystery shopper, som är där för att granska dig. Hur hanterar du det? Och finns det knep för att få bästa betyg vid utvärderingen?

Blir du blåst på pengar?

Hoppsan, skulle det vara semesterlön på provisionen? Och har arbetsgivaren ”glömt” att betala in din tjänste-pension? Eller försöker de lura dig? Det lönar sig att ha koll på pengarna – innan det blir bråk.

Går du miste om en massa pröjs?

Har din arbetsgivare verkligen betalat in till tjänstepensionen? Och visste du att provisionen också är semestergrundande? Ja, kolla upp att din arbetsgivare ersätter dig på rätt sätt. Här är några vanliga fällor, och tips på hur du undviker dem.

Sju av tio vill se fler kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag.