Säljrollen

Vinn fler affärer med superofferten

Du vill få iväg den där offerten så snabbt som möjligt, så det blir det gamla vanliga formuläret. Men genom att lägga någon minut extra på att twista till offerten kan du öka försäljningen med 25 procent! Här är sex steg till en superoffert.

Hon är Sveriges första certifierade säljare!

Key account manager är ett av de säljjobb som drabbats hårdast av titelinflationen. Var och varannan säljare tycks heta det idag – oavsett om de jobbar med nyckelkunder eller nykunder. Men nu kan du göra som Åsa Nordvall, skaffa certifikat och skilja dig från mängden.

Krångliga kunder

Kroniska gnällpellar och supersociala typer kan äta upp all din tid. Ja, det krävs en viss färdighet att hantera kunder. Framgångsexperten Annika R. Malmberg hjälper dig att tänka smart, så att du samtidigt behåller affären.

Från krängare till kundvårdare: "Jag ville bara tjäna pengar"

Nestorn Kelly Odell började som skosäljare, för att så småningom gå vidare till höga chefsposter på stora börsbolag. Första säljmyten han själv krossade var den om high pressure-sälj. Nu lär han andra att jobba smartare.

6 vanliga säljmyter

Kelly ”Mr Mythbuster” Odell synar vanliga myter du ska akta dig noga för att falla för.

Oj, vilken mystisk kund...

Du tror att det är en helt vanlig kund, men egentligen är det en ”spion”, en mystery shopper, som är där för att granska dig. Hur hanterar du det? Och finns det knep för att få bästa betyg vid utvärderingen?

Blir du blåst på pengar?

Hoppsan, skulle det vara semesterlön på provisionen? Och har arbetsgivaren ”glömt” att betala in din tjänste-pension? Eller försöker de lura dig? Det lönar sig att ha koll på pengarna – innan det blir bråk.

Går du miste om en massa pröjs?

Har din arbetsgivare verkligen betalat in till tjänstepensionen? Och visste du att provisionen också är semestergrundande? Ja, kolla upp att din arbetsgivare ersätter dig på rätt sätt. Här är några vanliga fällor, och tips på hur du undviker dem.

Sju av tio vill se fler kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag.

Glöm inte vem som ska tjäna på affären

All framgångsrik försäljning börjar med en idé om vad vinsten med affären kommer att bli. Och då är det vinsten för kunden vi pratar om. Glömmer du...

Stolta säljare bästa ambassadörerna

KRÖNIKA Jag är övertygad om att det genuina och enkla är mer kraftfullt än det tillgjorda och konstlade. Det gäller inte minst i kontakten mellan människor...

Allt svårare att sätta rätt pris

Kundernas ökade krav på skräddarsydda erbjudanden har gjort det allt svårare för företag att sätta rätt pris på det man säljer. " I framtiden kommer kunskap om prissättning att vara en strategisk framgångsfaktor", säger professor Nils-Göran Olve.

Säljrollen tydligare i detaljhandeln

Behovet av säljande personal som kan analysera kundernas behov ökar i detaljhandeln. Bakom ligger den knivskarpa konkurrensen om kundernas uppmärksamhet.

»De bästa säljarna gör hemläxan ordentligt«

Tage Lundin är inköpschef på LKAB och vann häromåret pris för sin omorganisation av inköpsfunktionen. Dagligen jagas han av leverantörer som vill få kontrakt med den stora gruvjätten. Många är kallade men få är utvalda. Bara säljare med hög trovärdighet kan få honom att lyssna.

Svensk säljkultur på efterkälken

Försäljning har lägre status i svenska företag än i internationella organisationer. Det visar en undersökning från säljkonsultföretaget Mercuri International.