Säljrollen

Krångliga kunder

Kroniska gnällpellar och supersociala typer kan äta upp all din tid. Ja, det krävs en viss färdighet att hantera kunder. Framgångsexperten Annika R. Malmberg hjälper dig att tänka smart, så att du samtidigt behåller affären.

Från krängare till kundvårdare: "Jag ville bara tjäna pengar"

Nestorn Kelly Odell började som skosäljare, för att så småningom gå vidare till höga chefsposter på stora börsbolag. Första säljmyten han själv krossade var den om high pressure-sälj. Nu lär han andra att jobba smartare.

6 vanliga säljmyter

Kelly ”Mr Mythbuster” Odell synar vanliga myter du ska akta dig noga för att falla för.

Oj, vilken mystisk kund...

Du tror att det är en helt vanlig kund, men egentligen är det en ”spion”, en mystery shopper, som är där för att granska dig. Hur hanterar du det? Och finns det knep för att få bästa betyg vid utvärderingen?

Blir du blåst på pengar?

Hoppsan, skulle det vara semesterlön på provisionen? Och har arbetsgivaren ”glömt” att betala in din tjänste-pension? Eller försöker de lura dig? Det lönar sig att ha koll på pengarna – innan det blir bråk.

Går du miste om en massa pröjs?

Har din arbetsgivare verkligen betalat in till tjänstepensionen? Och visste du att provisionen också är semestergrundande? Ja, kolla upp att din arbetsgivare ersätter dig på rätt sätt. Här är några vanliga fällor, och tips på hur du undviker dem.

Sju av tio vill se fler kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag.

Glöm inte vem som ska tjäna på affären

All framgångsrik försäljning börjar med en idé om vad vinsten med affären kommer att bli. Och då är det vinsten för kunden vi pratar om. Glömmer du...

Stolta säljare bästa ambassadörerna

KRÖNIKA Jag är övertygad om att det genuina och enkla är mer kraftfullt än det tillgjorda och konstlade. Det gäller inte minst i kontakten mellan människor...

Allt svårare att sätta rätt pris

Kundernas ökade krav på skräddarsydda erbjudanden har gjort det allt svårare för företag att sätta rätt pris på det man säljer. " I framtiden kommer kunskap om prissättning att vara en strategisk framgångsfaktor", säger professor Nils-Göran Olve.

Säljrollen tydligare i detaljhandeln

Behovet av säljande personal som kan analysera kundernas behov ökar i detaljhandeln. Bakom ligger den knivskarpa konkurrensen om kundernas uppmärksamhet.

»De bästa säljarna gör hemläxan ordentligt«

Tage Lundin är inköpschef på LKAB och vann häromåret pris för sin omorganisation av inköpsfunktionen. Dagligen jagas han av leverantörer som vill få kontrakt med den stora gruvjätten. Många är kallade men få är utvalda. Bara säljare med hög trovärdighet kan få honom att lyssna.

Svensk säljkultur på efterkälken

Försäljning har lägre status i svenska företag än i internationella organisationer. Det visar en undersökning från säljkonsultföretaget Mercuri International.

Säljare en svårfångad grupp

Just nu finns flera tusen lediga jobb för företagssäljare och arbetslösheten är lägre än genomsnittet i arbetskraften. Men den stora efterfrågan på säljare nämns sällan i den allmänna debatten. En förklaring kan vara att myndigheterna har svårt att fånga yrkesgruppen säljare.

Hennes säljkår är inte som andra

Pia Stolt började som prisbelönt säljare av medicinteknik och fortsatte som säljchef och vd för Talarforum. I dag har hon förvandlat gatutidningen Situation Sthlm från en slumrande social inrättning till ett välordnat företag. Samtidigt har arbetet med hemlösa skärpt hennes blick för vad sälj egentligen är.