Sales automation

»Säljare ska serveras på silverfat«

Säljstödsystemet hjälpte PlayAd att växa

Att behöva hantera kundrelationerna med hjälp av Post-it-lappar och excelfiler skapade stor irritation hos PlayAds försäljningschef. Kort efter tillträdet i det nystartade mediebolaget tog han därför beslutet att köpa in ett säljstödsystem. I dag har säljarna stenkoll på varje kund.

Så når du framgång med CRM

Ett säljstödsystem är ett värdefullt verktyg för att skapa långsiktiga kundrelationer, och en självklarhet i de flesta stora företag. Men hos hälften av småföretagen saknas det helt.

Hälften positiva till automation

En stor majoritet av svenskarna, 75 procent, tror att det finns arbetsuppgifter på den egna arbetsplatsen som på några års sikt kan tas över av ”smartare” datorer. Men samtidigt är det bara 10 procent som befarar att det egna jobbet ska försvinna, visar Manpowers arbetslivspanel Work Life.

Framtidens försäljning?

Marketing automation, som sedan några år är stort i USA, börjar nu få fäste i Sverige. Systemet gör att säljare slipper långa processer av kundbearbetning, och istället kan fokusera på kunder som är redo för köp.