Reklam

»Alla vill tjäna på youtubers«

Nicole Haman har näsa för nya trender. Hon lämnade jobbet som tv-chef på mediebyrån Carat för Google, och rekryterades sedan som försäljningschef f...

Pigga kunder mer positiva till reklam

Omgivningen avgör hur effektiv reklamen är. Ny forskning visar att vi blir mer postitivt inställda till reklam om vi ser den tillsammans med människor vi uppfattar som smarta, eller om vi precis har varit på gymmet.

Störande annonser stressar barn

Barn är flera gånger känsligare för internetreklam än vad vuxna är, det visar en studie från Lunds universitet.

Kampen om reklamen trappas upp

När allt fler nätanvändare blockerar irriterande reklam förlorar publicister och sajtägare stora pengar. Nu går branschen till motoffensiv.

Annonserna vi gärna ser

I kölvattnet av den närmast explosionsartade ökningen av adblockers talas det allt mer om hur användarna ska fås att inte undvika annonser. Men det finns faktiskt reklam som användarna tycker bra om och aktivt söker upp.

En tredjedel av reklamen är digital

Under första kvartalet i år investerades nästan 7,5 miljarder kronor i reklam via Sveriges mediebyråer. Digital reklam tar en allt större del av kakan.

Taxikampanjen blev världsnyhet

Under en vecka i början november kunde stressade stockholmare tala ut med en psykoterapeut i några av Taxi Stockholms bilar. Kampanjen fick stor uppmärksamhet och nyheten spred sig över hela världen.

E-sport för miljoner

Minst en halv miljon svenskar kan klassificeras som utövare eller åskådare av elektronisk sport. Det gör den snabbväxande e-sportvärlden till en allt viktigare marknadsföringsarena. Frågan är bara hur man når en målgrupp som nästan uteslutande är digital och gör vad den kan för att undvika traditionell reklam.

Dold reklam i bloggar utmanar lagen

Sociala medier blir alltmer kommersialiserade och det är svårt att veta vad som är riktiga personliga inlägg och vad som är ren reklam.

Uppåt för reklam i augusti

Även under augusti fortsätta medieinvesteringarna att växa i högre takt än i inledningen av året. Det är främst de digitala mediekategorierna som bidrar positivt tillsammans med den största kategorin tv. Men även bio, radio och utomhus uppvisar stark tillväxt i augusti, enligt Sveriges Mediebyråer.

Prylar och presenter

Hetast är alla tillbehör till mobiltelefonen. Populär under vintersäsongen är också den pålitliga isskrapan. Forskningen visar att giveaways ökar försäljningen. Men hur väljer man rätt present?

Sverige sjunde reklamtätast

Sverige är det sjunde mest reklamtäta landet i världen och har den fjärde högsta internetandelen i världen. Det visar IRM:s rapport "The International Advertising Market".

Vi ska bli bäst på mobilannonser

När mobilannonseringsföretaget Widespace startade för sex år sedan var det få som ville synas i mobilen. Sedan dess har bolaget vuxit så det knakar. Nyligen lanserade de världens första röststyrda mobilannons, vilket har gett eko över världen. Nu satsar företagets vd, Patrik Fagerlund, på en global expansion.

För mycket dålig reklam

Det finns för mycket och för dålig reklam i samhället, tycker Sveriges marknadschefer. Det visar marknadschefsbarometern som genomförts av Netigate i samarbete med Dagens Media.

Nya branschregler för webbkampanjer

Konsumentverket har tillsammans med företagen Groupon och Let's deal tagit fram en ny branschöverenskommelse som gäller rabatterbjudanden på internet. Överenskommelsen ska vara vägledande för alla företag som marknadsför rabatterbjudanden på sin webbplats.