Profil

Fredrik Eklund: "Säljet var min drog"

Vad är det som skapar en bra säljare? Och kan drivkraften ha en baksida? Stjärnmäklaren Fredrik Eklund berättar om sina framgångar. Om kraschen som...

Stjärnmäklarens 5 bästa säljtips!

Han har sålt för miljarder. Dollar. Nyckeln bakom framgången tror stjärnmäklaren Fredrik Eklund handlar om att vara unik. Här är hans tips på hur du vässar dig som säljare!

Emys skor säljer som smör!

Ett par träskor fick henne att byta yrke från lärare till säljare. Det är Emy Blixt på Swedish Hasbeens glad för idag. ”Att andra vill köpa mina skor eggar mitt ego”, säger hon.

Beware of Googlekonsumenten

Den uppsökande säljaren har ersatts av den uppsökande konsumenten. Så det gäller att börja sälja på nya sätt, menar medlemmen Adrian Rosca.

Han brinner för svensk lyx

Om någon kan beskrivas som född till säljare, så är det nog Felix Formark. Från att sälja jultidningar och majblommor, och senare mobilabonnemang, blev han 27 år gammal vd för det exklusiva klockföretaget Sjöö Sandström. – I grunden skiljer sig inte försäljning så mycket åt. Det blir aldrig någon affär om du inte vågar fråga kunderna om de ska köpa något, säger han.

»Den hårda tonen gör mig orolig«

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, har som mission att höja statusen för jobben inom telefonförsäljning och kundservice. "Den dag du stolt kan berätta för din mormor att du arbetar som telefonförsäljare har jag nått mitt mål", säger hon.

»Försäljning i helt ny tappning«

Svenska Universal Avenue håller på att skapa ett globalt nätverk av säljare. Via företagets app får deras frilansande säljare tillgång till heta »leads« – och de säljer när och var i världen de har lust. Det är åtminstone tanken enligt företagets vd Johan Lilja.

»Mäklarbranschen behöver fler vassa säljare«

Lennart Hagberg menar att fastighetsbranschen behöver fler duktiga säljare. Nu startar mäklarkedjan Husman Hagberg Sveriges första renodlade säljutbildning som ger akademiska poäng. »Ibland glöms det nästan bort att vårt jobb handlar om affärsmanskap och försäljning«, säger han.

Här hyllas misstagen

Framgångssagor delar vi gärna med oss av. Men misstagen längs vägen pratar vi sällan om. Det vill organisationen bakom eventet Fuckup Nights ändra på.

»Vi är besatta av effektivitet«

Efter snart 20 år på nätet rankas internetbokhandeln Adlibris som det starkaste varumärket i svensk e-handel. Tidig etablering på nätet, stora satsningar på marknadsföring och ett högt aktivitetstempo är framgångsreceptet, menar vd:n Johan Kleberg.

Dyslexin har lärt dem att kämpa

Framgångsrik trots dyslexi – eller tack vare. Läs- och skrivsvårigheter har inte varit något hinder i karriären för vare sig Karin Klerfelt eller Christer Olsson.

»En bra berättelse vinner i längden«

Per Schlingmann beskrivs ofta som en av arkitekterna bakom Moderaternas omvandling till det »nya arbetarpartiet« och valframgångarna 2006 och 2010. Nu kommer han ut med boken »Så vinner du kommunikationskriget«. I en tid när alla kämpar mot alla i kampen om människors uppmärksamhet krävs en stark berättelse och ett språk som berör för att nå fram, menar han.

Morgondagens entreprenörer

Per Lange är välkänd säljcoach, utbildare och föreläsare. Nu riktar han blicken mot skolan och lär elever att tänja på sina gränser. Med hjälp av bland annat retorik och effektiv kommunikation når de både bättre resultat och blir mer socialt kompetenta.

Honkongbyrå blickar västerut

Asiens växande konsumtion får många västerländska reklambyråer att flytta dit. Constant, som funnits i Hongkong sedan 2012, gör nu precis tvärtom och expanderar i stället till Skandinavien. De tar med sig kunskap om skillnaden mellan att bygga ett varumärke i öst och i väst.

Han säljer lägenheter för miljarder

Hitta din verkliga personlighet, paketera den snyggt och börja sälja – det rådet ger stjärnmäklaren Fredrik Eklund till den som vill bli en supersäljare. Nu är han aktuell med boken »Sälj!«, där han delar med sig av sina personliga erfarenheter och bästa tips.