Marknadsföring

Beware of Googlekonsumenten

Den uppsökande säljaren har ersatts av den uppsökande konsumenten. Så det gäller att börja sälja på nya sätt, menar medlemmen Adrian Rosca.

»Alla vill tjäna på youtubers«

Nicole Haman har näsa för nya trender. Hon lämnade jobbet som tv-chef på mediebyrån Carat för Google, och rekryterades sedan som försäljningschef f...

Störande annonser stressar barn

Barn är flera gånger känsligare för internetreklam än vad vuxna är, det visar en studie från Lunds universitet.

Kampen om reklamen trappas upp

När allt fler nätanvändare blockerar irriterande reklam förlorar publicister och sajtägare stora pengar. Nu går branschen till motoffensiv.

Dags att göra upp

Sprickan mellan sälj och marknad kan fortfarande vara avgrundsdjup, efter över hundra år av träta. Men digitala verktyg och nya arbetssätt förändrar både säljarens och marknadsförarens vardag, så nu är det hög tid att börja samarbeta.

Digital verklighet ställer nya krav

Svenska företag har en bra bit kvar till ett väl fungerande samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningarna. Det visar en färsk undersökning som Petra Ranhem, konsult på White Hills, har gjort.

Målgruppen är död

Ung eller gammal, man eller kvinna, europé eller asiat. Vi har alla allt mer lika intressen. Den traditionella målgruppen, indelad efter demografiska data, har spelat ut sin roll.

»Vill du ha tillväxt är alla din målgrupp«

Mediebyrån PhD hjälper stora företag att placera sin reklam på rätt ställe för största möjliga effekt. "Om du ska hitta tillväxt för ditt varumärke är alla din målgrupp, säger John Eriksson, företagets Digital Manager."

Vad vi gör viktigare än vem vi är

Du behöver inte längre veta så mycket om dina framtida kunder för att hitta dem. Dataalgoritmer analyserar beteendemönster bland dem som redan visat intresse för din vara, och letar blixtsnabbt efter tvillingsjälar.

Fem tips för fler besök i e-butiken

Att locka besökare till sin webbshop är en konst. Småföretagaren och entreprenören Anders Sjöstedt ger dig sina bästa tips om hur du lyckas med små medel.

Fixa bästa bannern

Vad är det som får kunden att klicka på en bannerannons? Philip Winberg, project manager på den digitala byrån Creuna, ger oss bästa tipsen om vad som utmärker en bra banner.

Vasakronan väljer content

Content marketing i stället för traditionell reklam. Rådgivning i stället för aggressiv försäljning. Kommunikation i stället för kommers. Så vill kommunikationschef Peter Östman ändra bilden av Vasakronan – från att enbart vara ett kommersiellt fastighetsbolag till att bli en engagerad samhällsaktör.

Vi ska bli bäst på mobilannonser

När mobilannonseringsföretaget Widespace startade för sex år sedan var det få som ville synas i mobilen. Sedan dess har bolaget vuxit så det knakar. Nyligen lanserade de världens första röststyrda mobilannons, vilket har gett eko över världen. Nu satsar företagets vd, Patrik Fagerlund, på en global expansion.

Myten som blev sann

Har subliminal marknadsföring effekt? Går det att påverka konsumentens hjärna med insmugen reklam? Absolut, visar den senaste hjärnforskningen.

Vi måste vara mer personliga

Sociala medier håller på att revolutionera våra köpmönster. Det gör att traditionell marknadsföring tappar mark. I dag lyssnar kunden mer på folk i sina nätverk än på säljare. Enligt Charlotta Wark, marknadsdirektör för IBM Norden, ställer det helt nya krav på företagens sälj- och marknadsavdelningar.