Kundmötet

Behandla alla som er målgrupp

KRÖNIKA För några år sedan berättade en bekant till mig om en händelse på hennes arbetsplats, en bilfirma som säljer exklusiva bilar. Det hade en dag parke...

Förhandla smart – och bli happy

Tänk om det gick att komma överens med alla kunder, även de hopplösa. Omöjligt, tänker du. Inte alls, menar forskaren Lars-Johan Åge.

Lars-Johan Åge: Fem steg till lyckat avslut

Bli en bättre säljare med happy happy-metoden. Här är forskaren Lars-Johan Åges modell för hur du och din motpart ska känna er nöjda i en affärsförhandling på både kort och lång sikt.

Millennials = generation svårsåld?

Tror du att millennials är en hopplös kund-grupp av curlade barn som aldrig köper något? Då är det dags att tänka om. Inom två år är de den kundgrupp som spenderar mest. Lär känna och sälja till dem.

Kitta dig för jobbhösten

Förbereder du ditt säljmanus minutiöst – som om dina ord var det viktigaste? Då är det dags att tänka om och kolla in i garderoben. För även din look kommunicerar saker. Här är tips för höstgarderoben.

Sju av tio vill se fler kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag.

»Säljare ska serveras på silverfat«

Att sälja utan att sälja

För fjärde året i rad har svenska folket utsett Systembolaget till Sveriges bästa serviceföretag inom detaljhandeln. Att inte behöva sälja ger medarbetarna trygghet, menar företaget. All kraft kan i stället läggas på att vinna kundens förtroende.

Sju av tio retar sig på leverantören

KRÖNIKA Är du en av dem som retar dig på att dina affärskontakter inte återkopplar så som ni har kommit överens om, eller plötsligt gör sig helt otillgängl...

Bli kompis med kunden en dålig idé

Ska man bli kompis med kunden? Definitivt inte. Ny forskning visar att kunden reagerar negativt på ett vänskapsliknande beteende från säljaren.

»Vi ska vara kundernas bästa väninna«

Lindex vill vara kundernas bästa väninna. En engagerad personal och ett starkt kundfokus gör också att försäljningssiffrorna pekar uppåt. För vd:n Ingvar Larsson är det viktigt att alla medarbetare är delaktiga i företagets vision.

Konsten att köpa en Harley-Davidson

KRÖNIKA Kalla det femtioårskris eller en akt av självförverkligande, men nu skulle det ske. Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag fick feedba...

På en sekund är du dömd

Ska du vinna kundens förtroende bör du ha koll på klädstil, handslag och kroppsspråk. På bara några sekunder har andra bildat sig en uppfattning om dig, enligt Angela Ahola, som har doktorerat i första intryckets psykologi.

Kakdoft säljer kaffe

Budskap som kombineras med en doft fördubblar köplusten visar ny forskning. Och det ska helst lukta sött.

Tio mejlvanor som får alla att hata dig

Att hålla en professionell nivå på alla mejl vi skickar varje dag kan vara en utmaning. Affärssajten Business Insider har listat några av de värsta misstagen du bör undvika.