Kundmötet

Sju av tio vill se fler kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag.

»Säljare ska serveras på silverfat«

Att sälja utan att sälja

För fjärde året i rad har svenska folket utsett Systembolaget till Sveriges bästa serviceföretag inom detaljhandeln. Att inte behöva sälja ger medarbetarna trygghet, menar företaget. All kraft kan i stället läggas på att vinna kundens förtroende.

Sju av tio retar sig på leverantören

KRÖNIKA Är du en av dem som retar dig på att dina affärskontakter inte återkopplar så som ni har kommit överens om, eller plötsligt gör sig helt otillgängl...

Bli kompis med kunden en dålig idé

Ska man bli kompis med kunden? Definitivt inte. Ny forskning visar att kunden reagerar negativt på ett vänskapsliknande beteende från säljaren.

»Vi ska vara kundernas bästa väninna«

Lindex vill vara kundernas bästa väninna. En engagerad personal och ett starkt kundfokus gör också att försäljningssiffrorna pekar uppåt. För vd:n Ingvar Larsson är det viktigt att alla medarbetare är delaktiga i företagets vision.

Konsten att köpa en Harley-Davidson

KRÖNIKA Kalla det femtioårskris eller en akt av självförverkligande, men nu skulle det ske. Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag fick feedba...

På en sekund är du dömd

Ska du vinna kundens förtroende bör du ha koll på klädstil, handslag och kroppsspråk. På bara några sekunder har andra bildat sig en uppfattning om dig, enligt Angela Ahola, som har doktorerat i första intryckets psykologi.

Kakdoft säljer kaffe

Budskap som kombineras med en doft fördubblar köplusten visar ny forskning. Och det ska helst lukta sött.

Tio mejlvanor som får alla att hata dig

Att hålla en professionell nivå på alla mejl vi skickar varje dag kan vara en utmaning. Affärssajten Business Insider har listat några av de värsta misstagen du bör undvika.

Det avgör hur kunden ser på dig

Hur tänker inköpare? När är det viktigt för en leverantör att skapa goda relationer, och när kan det i stället vara bortkastad tid? Det har Albin Ljung och Tony Nylander tagit reda på i sin masteruppsats om värdeorienterad försäljningsstrategi.

Receptet för en lyckad förhandling

Begreppet win-win hör inte hemma vid förhandlingsbordet. Det borde i stället bytas ut mot happy-happy. Det menar forskaren Lars-Johan Åge som har tagit fram en uppmärksammad modell för hur man lyckas med en förhandling.

Svenska säljare vet för lite om kunden

Sälj- och marknadschefer i svenska börsbolag är optimistiska inför hösten. Men ska affärsmålen nås måste säljarna bli bättre på att förstå kundernas behov, enligt cheferna.

Så lyckas du med säljmötet

Vad kommer att krävas av framtidens säljbesök? Och hur ser ett bra och ett dåligt säljbesök ut? En ny studie visar hur man får till bra och effektiva möten som stärker banden till kunden.

Kunddialog blev lösningen för Egmont

Att 30 procent av besökarna på spelsajten FZ använde adblockers fick Egmont Publishing att agera. Störande reklam togs bort och en prenumeration för att slippa annonser infördes. Snart minskade antalet blockerare kraftigt. Men det går inte att slå sig till ro, säger företagets digitala försäljningschef, Björn Österman.