Inspiration

Fredrik Eklund: "Säljet var min drog"

Vad är det som skapar en bra säljare? Och kan drivkraften ha en baksida? Stjärnmäklaren Fredrik Eklund berättar om sina framgångar. Om kraschen som...

Stjärnmäklarens 5 bästa säljtips!

Han har sålt för miljarder. Dollar. Nyckeln bakom framgången tror stjärnmäklaren Fredrik Eklund handlar om att vara unik. Här är hans tips på hur du vässar dig som säljare!

Sanna säljrekord

Guinness Rekordbok må främst vara känd för mer eller mindre bisarra rekord beträffande minimala hundar, förvuxna grönsaker och ofantliga samlingar badankor. Men här finns också ett stort antal rekordnoteringar på tema reklam och säljande. Vi har valt ut några av de mest läsvärda ur 2017 års upplaga.

Hellre gamla rep än en skål med linser

Att man inte bör sälja skinnet innan björnen är skjuten och att man ska undvika att köpa grisen i säcken, det har nog de flesta svenskar koll på. För utlänningar kan dessa råd dock te sig en aning märkliga. Idiom är en typ av uttryck som förlorar sin betydelse om de översätts. Vi har valt ut tio köp- och säljrelaterade idiom från hela världen och tittar närmare på deras ofta obehagliga ursprung.

Spanska drömmar

Att ta pick och pack och flytta för att få bo och arbeta där solen alltid skiner och där vågorna oavbrutet rullar in mot Europas varmaste kust kan låta som en önskedröm. Vi har träffat tre svenska fastighetsmäklare som gjort just det.

Fyra smarta verktyg för bild och film

Du har lättare att nå ut med ditt budskap om du lägger till bra bilder, grafik eller film, oavsett vilken plattform du använder.

Mitt bästa karriärdrag

De flesta har nog någon gång känt att karriären gått i stå och att man vill vidare. Hur gör man för att ge karriären en skjuts? Vi har frågat tre mäklare om deras bästa drag.

»Försäljning är en angelägenhet för hela bolaget«

Wiraya är ett företag som arbetar medvetet för att integrera sälj och marknad. Det har lett till att hälften av alla kundbesök leder till en affär, enligt försäljningschefen Gustav Lagercrantz.

Här hyllas misstagen

Framgångssagor delar vi gärna med oss av. Men misstagen längs vägen pratar vi sällan om. Det vill organisationen bakom eventet Fuckup Nights ändra på.

Mitt bästa avslutsknep

En försäljning är inte klar förrän affären är i hamn. Men hur gör man för att knyta ihop säcken? Vi har frågat tre säljare om deras bästa avslutsknep.

»Vi är besatta av effektivitet«

Efter snart 20 år på nätet rankas internetbokhandeln Adlibris som det starkaste varumärket i svensk e-handel. Tidig etablering på nätet, stora satsningar på marknadsföring och ett högt aktivitetstempo är framgångsreceptet, menar vd:n Johan Kleberg.

Min mest oväntade affär

Är det bara skicklighet som gör en bra säljare, eller behövs det också lite tur? När man minst anar det kan det bli en affär av ett oväntat möte. Då gäller det att fånga chansen. Möt tre säljare som snubblat över storaffären.

Dyslexin har lärt dem att kämpa

Framgångsrik trots dyslexi – eller tack vare. Läs- och skrivsvårigheter har inte varit något hinder i karriären för vare sig Karin Klerfelt eller Christer Olsson.

Min bästa säljpitch

Hur gör man egentligen för att få kunden på kroken? Tre erfarna säljare berättar om en säljpitch de är särskilt nöjda med.

»En bra berättelse vinner i längden«

Per Schlingmann beskrivs ofta som en av arkitekterna bakom Moderaternas omvandling till det »nya arbetarpartiet« och valframgångarna 2006 och 2010. Nu kommer han ut med boken »Så vinner du kommunikationskriget«. I en tid när alla kämpar mot alla i kampen om människors uppmärksamhet krävs en stark berättelse och ett språk som berör för att nå fram, menar han.