Forskning

Atletiska säljare får män att handla mer

Vältränad personal, och produkter man får se men inte röra, får oss att handla mer. Det visar en ny avhandling.

Han tror på boom för bodyhacking

För några veckor sedan opererade omvärldsanalytikern Göran Adlén in ett chip i armen. Med det kan han både registrera sig på gymmet och passera tunnelbanespärren. – Alla är superintresserade. Det har blivit en riktig snackis, säger han.

Pigga kunder mer positiva till reklam

Omgivningen avgör hur effektiv reklamen är. Ny forskning visar att vi blir mer postitivt inställda till reklam om vi ser den tillsammans med människor vi uppfattar som smarta, eller om vi precis har varit på gymmet.

Marknadsförarens vardag kartläggs

Vad gör egentligen en marknads förare om dagarna? Det ska forskare vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet, ta reda på.

Därför sover du sämre på hotell

Sover du sämre när du bor på hotell? Det kan bero på att delar av hjärnan håller vakt. Sömnforskaren Christian Benedict ger råd om hur du kan få din skönhetssömn även i främmande miljöer.

Svenska säljare vet för lite om kunden

Sälj- och marknadschefer i svenska börsbolag är optimistiska inför hösten. Men ska affärsmålen nås måste säljarna bli bättre på att förstå kundernas behov, enligt cheferna.

Nya säljhinder kartlagda

Sedan 1970-talet har de amerikanska forskarna George Dudley och Shannon Goodson kartlagt hur säljare underpresterar på grund av inre motstånd och rädslor. Nu utökar de sin lista med fem nya säljhinder.

E-shoppare allt mindre toleranta

Antalet konsumenter som stöter på problem när de handlar via nätet ökar. Samtidigt är sju av tio redo att byta butik om deras förväntningar inte uppfylls.

Varning för säljhinder

Bara 20 procent av alla underprestationer bland säljare beror på bristande säljkompentens. Det stora problemet är i stället att de tar för få kontakter. Att komma tillrätta med säljhinder är ett viktigt sätt att öka produktiviteten.

Hon bestämmer 80 procent

Kvinnor tar 80 procent av alla köpbeslut, och köpkraften växer. Ändå riktar sig en stor del av reklamen och försäljningen till män. Både forskare och en enad expertis är överens om att företag som vill ligga i framkant inte längre har råd att ignorera kvinnorna.

Finsk professor höjer säljares status

I Sverige lyser försäljning med sin frånvaro som akademisk disciplin. I Finland, däremot, finns det en professur i ämnet sedan fem år. Den innehas av Petri Parvinen, professor i försäljning och säljledning. I sin forskning ser han hur dagens unga utmanar säljorganisationerna i grunden.

Klapp på axeln ökar försäljningen

Nu är det konstaterat. När en säljare rör vid kunden ökar möjligheten till försäljning. En varm hand på axeln leder till fler genomförda affär.

Om tio år är all handel e-handel

Under de tio år som Jetshop byggt och sålt e-handelsplattformar har den digitala handeln i Sverige nästan tiodubblats. Ändå befinner vi oss bara i början av e-handelns utveckling, tror företagets vd Christian Zanders. Nu vill han göra bolaget till en av de stora aktörerna i Europa.

700 000 till nytt handelslaboratorium

Handelsforskningsinstitutet SIIR och InnovationLab vid Högskolan i Borås har beviljats 700 000 kronor från Sjuhärads kommunalförbund. Pengarna ska användas för att starta ett handelslaboratorium som ska fungera som en testmiljö för forskning om innovativ handel.

"Säljarna bör ha en extremt central roll"

Säljarna är en betydligt viktigare resurs än vad företagen inser och de borde ha en större roll i organisationerna än vad de har idag, enligt forskaren Jakob Rehme.