Detaljhandeln

Klippan Yllefabrik gör succé i Kina

Klippan Yllefabrik är redan väletablerade i Japan, där kejsarfamiljen hör till kunderna. I somras tog de även steget ut på den kinesiska marknaden.– Våra filtar signalerar en jämställd livsstil, något kineserna vill visa upp, säger exportchefen Pernilla Roos.

Från flykting till säljchef

Bashar Mustafa började som praktikant, när Morakniv ville bidra till integrationen av flyktingar. Han visade sig kunna tälja guld på nya marknader. Idag, ett år senare, är han säljchef och har tiodubblat exporten till Mellanöstern.

Begagnat i första hand

På några år har Vinted, en marknadsplats för second hand-kläder, vuxit från ett litauiskt hobbyprojekt till ett multinationellt företag. En förklaring till framgången är att sajtens köp- och säljfunktion kombineras med ett socialt nätverk.

Att sälja utan att sälja

För fjärde året i rad har svenska folket utsett Systembolaget till Sveriges bästa serviceföretag inom detaljhandeln. Att inte behöva sälja ger medarbetarna trygghet, menar företaget. All kraft kan i stället läggas på att vinna kundens förtroende.

Fem trender som förändrar handeln

Ny teknik och nya kundbeteenden gör att detaljhandeln kommer att förändras mer de kommande fem åren än de senaste femtio, enligt en trendspaning från Visma Retail och tidningen Market.

Han brinner för svensk lyx

Om någon kan beskrivas som född till säljare, så är det nog Felix Formark. Från att sälja jultidningar och majblommor, och senare mobilabonnemang, blev han 27 år gammal vd för det exklusiva klockföretaget Sjöö Sandström. – I grunden skiljer sig inte försäljning så mycket åt. Det blir aldrig någon affär om du inte vågar fråga kunderna om de ska köpa något, säger han.

»Vi ska vara kundernas bästa väninna«

Lindex vill vara kundernas bästa väninna. En engagerad personal och ett starkt kundfokus gör också att försäljningssiffrorna pekar uppåt. För vd:n Ingvar Larsson är det viktigt att alla medarbetare är delaktiga i företagets vision.

Kakdoft säljer kaffe

Budskap som kombineras med en doft fördubblar köplusten visar ny forskning. Och det ska helst lukta sött.

Positiva omdömen inte alltid bra

Positiva omdömen från andra konsumenter är ofta avgörande för ett köpbeslut, och därför något många företag strävar efter. Men alltför goda recensioner kan få en oönskad effekt.

Musik i butik skapar skepsis

Musik i butiken är en självklarhet för många handlare och kedjor. Men för lyssnaren kan musiken vara alltifrån meningslös till utmattande. Det visar en avhandling i etnologi från Göteborgs universitet.

Kunglig glans

Den kungliga babyboomen väcker rojalistisk yra, och med det ökar också intresset för att bli utnämnd till kunglig hovleverantör – en titel som kan öppna dörrar till nya affärer.

Ikea testar click and collect

Snart öppnar Ikea sin första hämtstation i Danderyd utanför Stockholm.

Framtidsbutik utan varor

I Samsungs nya flaggskeppsbutik finns inga varor, däremot en digital konsttunnel, en tre våningar hög storbildsskärm och en multimediastudio.

Viken först med obemannad butik

En helt obemannad matbutik har öppnat i Skånska Viken.

Svårast med julklapp till partnern

61 procent av svenskarna är färdiga med julklappsinköpen först veckan innan julafton och att 25 procent upplever att det är svårast att hitta julklapp till sin bättre hälft, det visar en undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Elgiganten.