Affärsrelationer

Förhandla smart – och bli happy

Tänk om det gick att komma överens med alla kunder, även de hopplösa. Omöjligt, tänker du. Inte alls, menar forskaren Lars-Johan Åge.

Lars-Johan Åge: Fem steg till lyckat avslut

Bli en bättre säljare med happy happy-metoden. Här är forskaren Lars-Johan Åges modell för hur du och din motpart ska känna er nöjda i en affärsförhandling på både kort och lång sikt.

Kina köper in sig

De kinesiska investeringarna ökar stort i Sverige. Som säljare kan det vara bra att känna till både fördelar och nackdelar med att jobba för ägare från Kina.

"Affärer mognar inte, de ruttnar!"

KRÖNIKA Jag fick nyligen ett mess från en butik som skickade mig bilder på nyinkomna hängs-len: ”Hasse det här är ju bara så mycket du! Ska jag lägga undan...

Kitta dig för jobbhösten

Förbereder du ditt säljmanus minutiöst – som om dina ord var det viktigaste? Då är det dags att tänka om och kolla in i garderoben. För även din look kommunicerar saker. Här är tips för höstgarderoben.

Hemligheten bakom merförsäljning

Bra merförsäljning gör att kunden känner sig sedd och omhuldad. Men slentrianmässiga försök att sälja på kunder fler saker kan göra att de surnar till rejält. Så hur lyckas man med balansgången? När blir mer för mycket?

Nya trenden: Sälj klimatsmart!

Det går en grön våg genom Sverige, som även säljare bör hänga på. Både för att det är långsiktigt snäll-smart, men också för att det lönar sig. För nu väljer allt fler kunder hållbara produkter.

"Snorkighet har ett högt pris"

KRÖNIKA Inte har väl du fördomar – eller? Kanske vi istället kan kalla dem förutfattade meningar – det låter lite bättre. Som säljare förväntas man kunna h...

Billions-peppen: Du kan, vill och vågar!

Har du också suttit i tv-soffan och längtat efter att peppande psykologen Wendy Rhodes i ”Billions” skulle finnas på riktigt? Och ge just dig råd när sälj-jobbet känns motigt. Här är hon! Ami Hemviken är Sveriges svar på Wendy.

Ta plats, med ansvar och generositet

KRÖNIKA Min sanning är att vi alla mår bra av att fråga oss själva: Vad kan jag ge? Om vi börjar med att fundera på vad vi kan ge, i stället för att fråga...

Med uppdrag att göra kunden nöjd

En personlig tränare som hjälper kunden att nå sina mål, ungefär så kan man beskriva en customer success managers roll.

Sju av tio retar sig på leverantören

KRÖNIKA Är du en av dem som retar dig på att dina affärskontakter inte återkopplar så som ni har kommit överens om, eller plötsligt gör sig helt otillgängl...

Välj dina kunder med omsorg

KRÖNIKA Det har skrivits hyllmeter om hur säljare ska vara och agera. Men hur är egentligen en bra kund, sett ur ett leverantörsperspektiv? Vad är det som...

De har Sveriges nöjdaste kunder

Företagstjänster och fastighetsförmedling är de branscher som har flest nöjda kunder, enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar.

Låt inte psykopaten komma åt dig

Har du en kollega, chef – eller rent av en kund – som manipulerar, ljuger, bryter löften och allmänt beter sig på ett sätt som är svårt att förstå sig på? Kanske har du råkat ut för en psykopat. Just säljyrket lockar särskilt många psykopater.