Förra våren berättade Sälj om hur regeringen till följd av pandemin skjutit till extra medel till yrkeshögskoleutbildningarna (YH) samtidigt som ett nytt koncept med korta YH-utbildningar startades. Nu står det klart att det blir ytterligare tillskott i år. Istället för 44 000 planerade årsplatser blir det 50 000 platser, plus fler korta YH-utbildningar.

För förra årets satsning blev en succé. IHM Business School, en av många aktörer som erbjuder YH-utbildningar, rapporterade i januari om ”galna siffror”. Under 2020 fick de nästan dubbelt så många ansökningar jämfört med året innan. Ändå hade Tommy Persson, affärsområdeschef på IHM Business School, förväntat sig ett ännu större sug efter kurser.

– Transformationen av näringslivet var inne i en intensiv fas redan före pandemin. Nu har digitaliseringen accelererat ännu mer. Allt sälj- och marknadsarbete ställs idag under hårt omställningstryck och affärsmodellerna utmanas i grunden, så det borde absolut vara fler som pluggar och fler företag som satsar på kompetensutveckling av sin personal, säger han.

Särskilt stora behov ser han inom försäljning mot konsumentmarknaderna. Där är det vanligare att säljare kanske saknar en kvalificerad ut--bildning i grunden, menar han.

– Nu när kunden gör en större del av kundresan online, utan stöttning av säljare, blir säljinsatsen – när den väl sker – ännu viktigare.

Det du som säljare tidigare berättade om på ett säljmöte har kunden sannolikt redan läst online innan du kommer dit. Alltså måste du kunna svara på mer komplicerade frågor och verkligen kunna beskriva nyttan med pro--dukten, vad kunden sparar genom att investera, relatera till konkurrenternas produkter och så vidare. Kort sagt – du måste axla expertrollen.

– Alla bör idag ha en kvalificerad utbildning inom området, det kan vara från yrkes-högskolan, högskolan, universitetet eller en gedigen diplomutbildning. Därefter är vi inne i det livslånga lärandet. Alla behöver vänja sig vid tanken på att utbilda sig flera gånger under yrkeslivet, säger Tommy.

När det gäller att unna sig själv spetskompetens tvekar inte Tommy över vad som är hetast just nu: digitala kompetenser. Han ser också att mer konsultativ och kvalificerad försäljning är en fortsatt stark trend.

– Jag tror att många inom säljkåren precis som i andra yrkesroller kommer att behöva dubbla kompetenser, att man både är utbildad inom försäljning och har teknisk kompetens om man jobbar inom it-sektorn. Eller att man kompletterar sin erfarenhet med kompetens inom offentlig upphandling. Det blir ett sätt att framtidssäkra sig över konjunkturerna.

Daniel studerar online:

”Jag vill bli en bättre version av mig själv

Daniel Lekardal nappade när han fick chansen att gå Säljarnas utbildning utan kostnad.

– Det är en fantastisk möjlighet, jag är jättenöjd, säger han.

Daniel ”hängde på det digitala låset” och var bland de allra första att nappa på kurserbjudandet som innehåller mer än hundra olika lärtillfällen.

– Jag brukar ta två, tre avsnitt om dagen. Det går inte att säga att man inte har tid för det tar inte så mycket tid, men det ger mycket. Jag tycker att det är fantastiskt!

Daniel är som många andra säljare – han har gått lite olika kurser genom åren men har framför allt lärt sig jobbet genom duktiga chefer och kollegor. Sedan ett drygt år jobbar han på Climate Friendly Liquids, en startup i Stockholm. En stor del av hans tid går åt till att bygga upp en kundkrets från scratch.

– Det är mycket kalla samtal som går ut på att förklara produkten, men jag älskar säljprocessen, att bringa värde till kunderna och alla möten, säger han.

Men precis som för många andra blev 2020 ett tufft år. Daniel behövde en nystart.

– Medieflödet om corona kan lätt tynga ner en. Nu väljer jag att istället fokusera på att bli en bättre säljare, att sjunka in i den rollen. Det är jätteskönt.

Redan nu ser han att utbildningen gör skillnad.

– Jag gillar lärarens stil och hans energi. Efter varje lektion känner jag ”det här ska jag testa”. Och absolut – det är mer energi i kundmötena nu. Jag räknar med att jag gör ett bättre år i år.

 

Tre vägar att vidareutbilda dig inom sälj och affärer

YH-utbildningar

Inom yrkeshögskolan finns såväl längre utbildningar på upp till två år, som kortare kurser på allt från några veckor till ett halvår. Fler korta utbildningar kommer under året.

Här anmäler du dig: Se vad som gäller för respektive kurs på yrkes-hogskolan.se.

Sista ansökningsdag: Skiljer sig mellan olika skolor, men många är i början av maj.

Då börjar terminen: Skiljer sig från skola till skola.

Berättigar till CSN: Ja.

 

Universitet eller högskola

Sök kurser utifrån din utbildningsnivå. Har du enbart gymnasial behörighet är det kanske ett helt program som gäller. Medan du som redan har högskolestudier bakom dig har större möjlig-heter att även välja kortare fördjupningskurser.

Sista ansökningsdag: 15 april.

Här anmäler du dig: antagning.se.

Då börjar höstterminen: 30 augusti.

Berättigar till CSN: Ja.

 

Säljarnas B2B-kurs

Medlemmar i Säljarnas kan gå en fyra veckors onlinekurs hos Lion Academy utan kostnad. Kursen innehåller 100 videoklipp, tio webinarier och sex fysiska träffar.

Här anmäler du dig: saljarnas.se.

Då börjar utbildningen: När det passar dig.