KRÖNIKA

”Jag minns när jag skrev mitt första inlägg på Linkedin, vad formellt det kändes, nästan som ett pressmeddelande. Det var våren 2019, jag var ny på startup-bolaget Adway och social selling var den där stenen i skon jag inte riktigt tagit tag i. Idag genererar mina livestreams, videos och inlägg på Linkedin ett enormt inflöde med leads, och Adway har med raketfart vuxit till ett internationellt scale-up. Hur? Häng med!

Min säljkarriär började för åtta år sedan på näringskedjans botten som dörrknackare. I oktober. Under några kalla månader försörjde jag mig genom att störa privatpersoner mitt i tacomyset, och sälja hemlarm till familjer som redan hade larm uppbundna på tre år. Ni förstår själva hur snabbt jag tvingades utveckla argument, som tog mig över tröskeln och in i hallvärmen. 

Givet denna lärorika start är jag nästan besatt av att effektivisera försäljningsprocesser. Efter åtta månader gick jag vidare och började som mötesbokare inom B2B och blev senare befordrad till Key Account Manager. Genom tusentals bokade möten insåg jag att mina resultat dessvärre hängde på om kunden plockade upp telefonen eller inte. Majoriteten av samtalen besvarades naturligtvis inte. 

Fast forward till våren 2019. Jag är påläst, jag har ett brinnande intresse för att låta fler personer höra vad jag har att säga, jag trycker på publicera. På bara någon vecka får inlägget organiskt närmare 100 000 visningar och desto mer engagemang. Vid den tiden hade jag knappa 300 följare. Sedan den dagen har jag skrivit minst ett inlägg i veckan, och lyckats få över 18 000 följare.

Framgångsreceptet? Sharing is caring. Jag delar veckovis med mig av min kunskap, trendspaningar och ser till att mitt nätverk ligger absolut längst fram i det senaste inom datadriven rekrytering.

Jag vet vad du tänker, som säljare är långsiktig avkastning något av det svåraste att investera i. Men idag när jag stiger in på ett möte, handlar inte längre samtalen om vad jag säljer. Kunden jag träffar, dennas arbetsgrupp och ofta även någon i ledningsgruppen, är redan uppsjungna och har själva tagit sig längre fram i säljtratten. Idag handlar samtalen inte om att kunden bör jobba datadrivet med sin talang-anskaffning, idag handlar samtalen istället om när vi kan börja. 

Utmaningen med försäljning är inte att hitta bra kunder och kandidater, de finns överallt. Utmaningen är att förföra och övertyga dem.

Nu, mer än någonsin, har du chansen att bygga ditt personliga varumärke och bli en ledande röst i din bransch. Dagens thought leaders förväntas hålla sig à jour med näringslivet och dela värdefulla insikter. Att behålla och förtjäna uppmärksamheten hos din målgrupp är något av det viktigaste du kan bemästra. 

Så – väljer du ett vanligt samtal via telefonen, eller samma samtal fast med mikrofonen mot potentiellt flera hundratusen lyssnare?” 

Saras framgångsrecept:

Dela med dig av kunskap och trendspaningar på sociala medier. 

 

Sara Dalsfelt, senior advisor inom datadriven rekrytering på hr-techbolaget Adway.

 

Sara Dalsfelt

Sara Dalsfelt