Johanna och Helena driver podden ”Säljmorsorna”: ”Det gäller att hitta lyckan varje dag”

2021/03/30 • YASEMIN BAYRAMOGLU

Ingen av dem kunde se sig själv som säljare. Den ena hade dessutom telefonfobi.
Men de vågade testa och numera går det knappt att få Johanna Hagard Gissberg och Helena Albinsson att sluta prata sälj. Nu drömmer de om att få fler att våga sälja. Speciellt tjejer.

I flera intervjuer i Sälj har du kunnat läsa om stjärnsäljare som redan tidigt i livet insåg att försäljning var grejen. De hade redan knäckt säljkoden. Så var det inte för Johanna Hagard Gissberg och Helena Albinsson, vilket kan kännas lite överraskande när man träffar dem. För de slutar liksom aldrig prata sälj. ”Jag älskar verkligen att sälja!” är som ett återkommande mantra under hela intervjun.

När vi ses är det hektiska dagar. Johanna har kommit till Stockholm från Göteborg för att spela in ett nytt avsnitt av deras gemensamma podd Säljmorsorna, ha möten, och för att hinna ses och planera för sitt nätverk för kvinnliga säljare, Sellcess – deras gemensamma drömprojekt.

Att de skulle bli varandras bästa bollplank i yrkesrollen som säljare var som sagt inte förutsägbart. Visserligen hade Johanna jobbat extra i sin mammas klädbutik i Göteborg, men hon tog en magister- och gymnasielärarexamen i biologi och kemi – och dessutom en magisterexamen i marinbiologi. Helena å sin sida växte upp i Köping och fick jobb som ekonomiassistent inom stålindustrin. Det fick henne att inse att det var kul med såväl bolag som människor. Bakom de där siffrorna fanns ju människorna vars beteende skapat affärerna. Alltså utbildade hon sig inom personal- och arbetsvetenskap.

– Jag visste att jag ville vara med och utveckla människor och organisationer. Men jag trodde absolut inte att det skulle vara som säljare, säger Helena.
Hon började som konsult på Academic Work och insåg efter ett tag att det var kundmötena som hon verkligen gick igång på och så småningom bytte hon roll till kundansvarig säljare på Wise – i Stockholm.

– Det blev en utmaning för jag var ju tvungen att visa att jag klarade av det. Till saken hör att jag hade telefonfobi. På ett tidigare jobb hade jag till och med låtit bli att svara fastän det ingick i mina arbetsuppgifter. Nu var det bara att ringa de där hundra samtalen om dagen och ibland få hundra nej på samma dag, berättar Helena.
En kollega som var utbildad säljare pratade om tratten och säljmodeller. Helena kände sig inte hemma i resonemanget. Det blev för teoretiskt.
– Det var nästan så jag glömde att människor gör affärer med människor som de känner förtroende för, som är genuina och pålästa. Som kan sin egen produkt och som förstår sig på kundens utmaningar. När den polletten trillade ner blev det mycket lättare. Då kunde jag börja laborera. Vad var det för invändningar jag fick under samtalen? Vad hade jag sagt när det gick si eller så? Det tyckte jag var så spännande att grotta i och testa!

Samtidigt, i Göteborg, hade en kompis till läraren Johanna sagt ”du älskar ju att träffa nya människor, du borde börja med försäljning”. Tanken fäste och plötsligt var det inte kemi- och biologilektioner som var grejen längre, utan 16 kundmöten i veckan på Eniro. Därefter lockade en kompis över henne till Wise. Tack vare det kunde Johannas och Helenas gemensamma resa börja.

Johanna Hagard Gissberg

Ålder: 40.
Familj: Make och tre barn.
Bor: Göteborg.
Gör: Säljare på Mindset AB, driver Sellcess AB och podden ”Säljmorsorna” med Helena.

Helena Albinsson

Ålder: 34.
Familj: Make, två barn och ett tredje på väg.
Bor: Stockholm.
Gör: Säljare på Mindset AB, driver Sellcess AB och podden ”Säljmorsorna” med Johanna.

Visserligen jobbade de i varsin stad, men de hörde snart talas om ”hon som bokar så många möten” och ”hon som får så många avslut”. Under en teambuilding-dag möttes de – och fann varandra direkt.

– Det var som kärlek vid första ögonkastet. Det blev väldigt tydligt att vi båda brinner för det här. Sedan kände jag igen mig i att Johanna inte heller hade valt säljyrket från början, men att det blivit vår passion, säger Helena.

Lägg till det att båda vuxit upp i entreprenör familjer där servicekänslan varit stark. De var vana vid att alltid försöka förekomma kunden, och vana vid professionalismen.

– När man jobbar som säljare på ett bolag är det lätt att man hamnar i ett inifrån och ut-perspektiv. Det här har vi som vi kan erbjuda er, istället för att se det från kundens perspektiv, säger Helena.

– Du ska erbjuda bättre service än dina konkurrenter, konstaterar Johanna. 

Att det är förhållandevis ont om kvinnliga säljare inom B2B (bara drygt var fjärde) blev de snabbt varse. För båda blev det också en drivkraft att visa att en kvinna kan sälja lika bra som en man. Minst!

– För mig har det alltid varit så, absolut. Och så är det fortfarande. Jag ska minsann visa att jag är bra, säger Johanna.

Så småningom bytte Johanna arbetsgivare och gick till utbildningsföretaget Mindset. För ett år sedan fick hon med sig Helena och då började drömmarna om ett gemensamt projekt ta form.

– Först tänkte vi skriva en bok om försäljning, men sedan fastnade vi för podd. Vi reagerade på att alla poddar om försäljning drivs av män – och män som inte själva är operativa inom försäljning längre. Tack vare våra jobb på Mindset har vi aktuella situationer att prata om, säger Helena.

Det blev Säljmorsorna – av kvinnor men för alla. Det visar sig ha funkat. Namnet till trots är hälften av lyssnarna män. Helenas och Johannas gemensamma mission är dels att få fler kvinnor att våga sälja, dels att höja säljarnas status och yrkesstolthet. Företagens alla inkomster kommer trots allt från försäljning. Utan säljare inga bolag. Dessutom vill de dela med sig av tips och tricks utifrån sina egna erfarenheter.

– Många män hör av sig till oss och tackar, vi är många som vill ge säljyrket bättre status, säger Johanna.

Vad säger de kvinnliga lyssnarna då? Jo, de ber oftare om råd. Hur hanterar man en elak chef? Hur gör man när man ska vara föräldraledig?

Här kommer morsan in i bilden. För det är skillnad på att vara man och kvinna som säljare, menar de. Precis som i landet i övrigt är det kvinnor som tar ut större delen av föräldraledigheten. Som säljare kan det bli ett dyrt beslut. Kanske har du jobbat fram en jättebra relation med en kund i nio år, sedan går du på föräldraledighet. Någon annan tar över din goda kundrelation medan du får komma tillbaka från föräldraledigheten och börja om från scratch.

– Vilka kunder får du när du kommer tillbaka? Det blir en barriär. När vi skrivit om det på Instagram har vi fått kommentarer som ”jag har tänkt sluta som säljare när jag får barn”. Men man måste kunna vara affärskvinna och mamma! Vi säger inte att kvinnor är bättre på att sälja, men det blir en bättre dynamik i organisationer där det finns kvinnor också. Och det finns en efterfrågan på kvinnliga säljare idag, det hör vi från rekryteringsbolag, säger Helena.

Om man hjälper kvinnorna så hjälper man samtidigt männen, menar de. Idag är det fortfarande manliga säljare som får gliringar om de ska vara föräldralediga och som oroar sig för att bli av med de bästa kunderna. Bättre förutsättningar gynnar alla.

Så hur får man fler kvinnor att våga bli säljare? Helena och Johanna peppar allt de kan i podden. I höstas skapade de alltså ett nätverk för bara kvinnor, Sellcess. Man skulle kunna se det som en reaktion på de frågor som Johanna och Helena får via Instagram.

– Vi skapade inte nätverket för att exkludera män, utan för att skapa en grupp med stor psykologisk trygghet där kvinnor kan blotta sina svagheter. Det är något som jag upplever att många kvinnor saknar i stora säljteam, säger Helena och Johanna fyller i:

– Rekryterarna säger det också – tjejer vågar inte söka jobben. Men det finns extremt många tjejer som skulle kunna bli jättebra säljare. Tänk bara på alla som jobbar inom serviceyrken!

Tanken är att ha digitala frukostseminarier där deltagarna även delas in i grupper där man kan diskutera sina egna erfarenheter i mindre grupper, just för att få chansen att skapa nya kontaktytor.

Så hur ser drömmen ut för Sellcess? Vad har de för målbild? Johanna och Helena tittar hemlighetsfullt på varandra. Det märks att de har planer, men som kanske inte är redo att berättas om än. Men båda är ense om att en del av drömmen handlar om att på sikt få något slags inkomst av poddandet och nätverkandet. Johanna pratar om Miami och rosa moln. Helena ser lite frågande ut. Miami?

– Jag har alltid satt mål. Jag sätter massor av mål varje dag. Då skapar jag bilder av hur det kommer att kännas när jag är där, säger Johanna.

– Så gör inte jag, kontrar Helena som sätter mer långsiktiga mål: När jag var 16 vet jag att jag var på Lidingö utanför Stockholm och att jag kom hem till mamma i Köping och sa att ”en dag ska jag bo på Lidingö”. Nu bor vi i Norra Djurgårdsstaden, men håller faktiskt på att titta på hus på Lidingö!

Säljmorsorna: 3 tips för att våga följa drömmen

  1. Identifiera dina drivkrafter och din passion, vad går du igång på?
  2. Gör en omvärldsbevakning och swot-analys. Hur ser marknaden ut – behov och efterfrågan? Finns det konkurrenter? I så fall, vilka är deras usp:ar? Vilka är dina styrkor? Finns det hinder som försvårar för dig och hur ser din ekonomiska plan ut?
  3. Hitta en sparringpartner. Antingen någon som finns där i bakgrunden som boostar och utmanar dig, alternativt någon som brinner för samma sak som du och som vill vara din parhäst, någon du satsar tillsammans med.

Sedan är det bara att ta klivet ut i det okända, våga satsa!

Johannas och Helenas viktigaste drivkrafter

Helena: Att gå i farfars fotspår. Han drev en framgångsrik mekanisk verkstad men startade utan någonting. Han köpte sina maskiner först när han hade gjort sin första affär.

Johanna: Att vara bjussig. Det gäller både att dela med sig av sina bästa tips, sina kompisar och sina affärer. Drömmen är att andra ska lyssna på oss och tycka att det känns härligt och att vi kan få ta del av andras insikter.

Båda: Att få fler kvinnor att våga bli säljare. Att kämpa för rättvisor. Att på allvar göra skillnad. Det här är ett kall för oss. Det handlar inte om jakten på pengar, utan att hitta lyckan varje dag!

Så hanterar vi ett nej

Helena: Många säljare kan bli helt sänkta av att få ett nej. Men det gäller att förstå att hundra samtal aldrig kan bli hundra ja, utan att det handlar om att räkna på hur många samtal jag behöver ta för att få tillräckligt många ja.

 Johanna: Jag fokuserar aldrig på det som inte går bra. Har jag haft ett möte som inte blev som jag ville ringer jag upp en kund som jag redan har bra kontakt med, för att bli peppad igen. Eller så ringer jag Helena! Jag fokuserar bara på det som är bra.

Makeup: Anna Frid 

Tack till Scandic Grand Central för att vi fick fotografera hos er.