Jag skrev min psykologiska överlevnadsguide ”Det kommer att gå över” främst med tanke på den som drabbats av det stora mörkret. Men som läget är nu verkar de flesta av oss vara i behov av en dos hopp. Sedan nästan ett år jobbar vi hemifrån, med ensamt trefika i köket och noll arbetskamrater att slänga käft med. Sedan nästan ett år går den längsta tjänsteresan till vardagsrummet och vi har vant oss vid att se kunderna i miniformat på skärmen. Och nöts ner av att få nej, nej, nej till den ena offerten efter den andra.

Det kan kännas lite overkligt, liksom att klafsa runt i en geggig grådimma och undra vart självkänslan man tidigare haft tagit vägen. För när självkänslan vacklar, vacklar hela tillvaron, hur desperat man än försöker hålla fasaden uppe.

Då gäller det att våga stå stilla, andas lugnt och låta ögonen vänja sig vid det ovana mörkret för att upptäcka nya dörrar att glänta på. För de finns där, det är bara att du inte ser dem om du ränner runt som en skållad råtta för att desperat försöka få allt att bli som vanligt.

Så ta ett djupt andetag och säg efter mig: ”Det kommer att gå över” eller om du hellre vill köra med ett Shakespeare-citat: ”And this too, shall pass away.” Sedan funderar du på vad du vill göra när du själv mår bättre, när du är uppe på sälj-banan igen, när världen börjar bli lite mer som vanligt. ”Då vill jag … ” Genom att formulera det kastar du ett ankare in i framtiden.

Det andra ankaret ska du kasta inåt, in i dina egna djup. Pröva att ta en stund varje dag då du frågar ”Och hur mår jag själv just nu? Vad behöver jag idag?” Och då talar vi inte om ”en stor saftig order, äntligen någon som tackar ja till mina offerter” utan om vad du själv, som person, behöver. Kanske behöver du vila, kanske behöver du lite extra stimulans, kanske behöver du ett jättetufft träningspass eller få lite beröm.

Pröva också att avsluta varje dag med att skriva ner tre saker som du gjort under dagen som varit riktigt bra (små saker räknas också)
och tre saker som du är tacksam över. Det kan kännas fånigt, men testa! Det kommer att hjälpa din hjärna att fokusera på det positiva och på att du inte är en säljmaskin utan en
alldeles unik människa!

Boosta självkänslan i tre steg

  1. Kolla din inre spellista - Vad är det för envis slinga som går på repeat i ditt inre? ”Jag är en dålig säljare, en riktig looser…” Notera vad det är du säger. Nästa gång tankarna kommer tillbaka så säg ”Ja, ja, nu går den där gamla slingan igång igen …” och kom ihåg – du ska inte tro på allt du tänker! Säg ”jaha, nu fick jag en sådan tanke igen” och ge den ingen extra uppmärksamhet.
  2. Kickstarta morgnarna - Pröva tricket att kickstarta dina morgnar – tvärtemot vad du känner. Tufft men effektivt. Kvällen innan sätter du dels två mål som du ska ha nått nästa dag före klockan 11. De måste vara rimligt lätta att nå. Dels bestämmer du vilken som är den viktigaste arbetsuppgiften nästa dag. Typiskt nog lär det vara något som du är lite rädd inför. Nästa dag kastar du dig direkt på den viktigaste uppgiften och de två målen. Du får en mental hävstångseffekt när du får saker gjorda och chansen är att du sedan får lite mer gnista och det rullar på hela dagen.
  3. Ta en berömdusch - Ett sätt att påminna sig om sitt värde oavsett lyckade eller misslyckade affärer är faktiskt att påminna sig om de framgångar man rönt. Du är värdefull, både som säljare och människa även om det är motigt just nu. Skriv en lista! Gotta dig i det som gått bra. Stort som smått.  Och fundera över vad du själv tycker gör dig till den duktiga säljare du är. Skriv en lista över det också. Eget beröm luktar inte alls illa, det är stärkande och hälsosamt! Ring också gärna en kollega som brukar få dig på gott humör och skratta ihop.

 

Maggan Hägglund

Maggan Hägglund

”Det är inte okej att ge upp”

Förutom att ta oss upp ur mörkret är vi många som behöver konkreta tips på hur vi ska bete oss i den nya säljvardagen. Nina Jansdotter, beteendevetare och coach, ger hjälp på vägen.

I en tid när även toppsäljare noterar sina livs sämsta siffror kan det vara svårt att hålla entusiasmen uppe. Nina Jansdotter, som själv är en van säljare, poängterar att de flesta sitter i samma båt.

– Så en fördel är att du inte behöver ta det personligt. Det är ingen som använder klyschor som ”en duktig säljare kan alltid sälja” i dessa tider. Det kan vara lite skönt att det inte är någon som ifrågasätter om du är arbetslös eller får dåliga resultat trots att du är en duktig säljare, säger Nina Jansdotter. 

Vi vet nu att den här pandemin inte bara kommer att pågå under en kort tid. Vi kommer att återgå till ett nytt normalt, men som förr blir det inte.

Och det tar mycket på en utåtriktad person att tvingas vara så mycket hemma. Vi är sociala varelser och alla människor vill interagera.

Situationen är som den är. Hela branscher går på knäna.

– Men det är inget som gör att det är okej att ge upp. Attityden är som alltid att det gäller att knacka på fler dörrar och att vässa sina verktyg – särskilt de digitala. På ett sätt kan du som säljare dra nytta av att du faktiskt är van vid att peppa dig själv, säger Nina Jansdotter 

Självkänsla eller självförtroende?

Självförtroende och självkänsla,  är det egentligen någon skillnad? Nina Jansdotter benar ut begreppen:

– Självkänslan är din grund, det är ditt värde som du har oberoende av om du just nu skulle känna dig som en helt misslyckad säljare. Det är det värde du har oavsett prestation. Men självförtroendet hänger samman med det du åstadkommer som bedöms av andra. Som ger beröm, bonus och ren ekonomisk överlevnad.

Nina Jansdotter:

8 sätt att hitta rätt i den nya säljvardagen

Här delar Nina Jansdotter med sig av åtta konkreta råd för hur du kan stärka ditt sälj-självförtroende även i kristider som dessa. 

  1. Vårda ditt viktigaste verktyg. En säljare är alltid sin bästa resurs. Och du måste må bra för att kunna sälja bra. Under pandemitider när kontoret kanske är en meter från sängen och ganska nära kylskåpet är risken att du degar ihop. Satsa på en stor dos självsnällhet, vårda dig själv och se till att du får både sömn, dagsljus, motion och bra mat.
  2. Uppgradera dig själv på sociala medier. Många säljare har blivit mycket mer aktiva på sociala medier och Linkedin under pandemin. Det kanske känns ovant för dig men om du finns där och peppar andra och ger tips och råd, håller du ditt varumärke uppdaterat. Du kan dessutom få nya leads och påminna dina gamla kontakter om att du finns.
  3. Öka din digitala kompetens. Du har alltid varit socialt kompetent. Ditt yrkesliv har gått ut på att ta dig till möten, lyssna på kunden, bygga relationer och behålla dem. Nu måste du behärska tekniken. Ta hjälp om du behöver. Det kan kännas motigt med all teknik, men det finns stora fördelar när du väl behärskar den.
  4. Sök din flock. Många säljare är individualister, som orkar jobba på i ensamhet och peppa sig själva. Men nu är det extremt ensamt, så sök kontakt med kollegor som är entusiastiska och som vill jobba på även i motvind. Du behöver en liten klan och känslan att höra till.
  5. Ta en digital fika. Se till att kompensera för de där mötena vid kaffemaskinen då du och kollegorna bara snicksnackade. Koppla upp dig med andra säljare, ta en kaffe och se till att det inte enbart blir jobbsnack.
  6. Kamera på! Det kan tyckas onödigt att välja videosamtal varje gång du ska ha ett möte. Men det ger lite mer att faktiskt få se människan du pratar med.
  7. Ställ krav på chefen – och be om hjälp.
    Det kan gälla ergonomin (i längden mår du inte bra av att halvligga i soffan eller sitta på köksstol och jobba) och strukturering av hur du ska lägga upp arbetet.
  8. Hitta dina peppande förebilder. Vem känner du till i din nisch som lyckas sälja mer än du gör just nu? Låt inte avunden äta dig – använd istället honom eller henne som en peppande förebild. Vad gör han eller hon som inte du gör? Härma!
Nina Jansdotter

Nina Jansdotter