Mellan fyra isolerade väggar i en premiumstudio på Strandvägen sitter Alexander Pärleros och kväver en illa dold gäspning. När han sneglar mot klockan, den närmar sig kvällskvist, upptäcker han att det tar tid att prata framgång. En lång poddintervju han just genomfört med skådespelaren Ellen Bergström har gjort att han nu är en fotbollshalvlek försenad. Med en perfektionists ådra är han mån om att hantverket ska bli så sömfritt som möjligt. En sista följdfråga blir ytterligare tre. Och en sista ”påa” regisseras om tills den sitter.

– Sorry att det drog ut på tiden. Men man får inte stressa fram en intervju, säger Alexander Pärleros.

Till den studio han hyr in sig i kommer allt från framstående forskare och artister till entreprenörer, buddistmunkar och sportstjärnor för att bena ut vad framgång egentligen är.

– I vanliga fall är det ju jag som sitter och ställer frågor, så nu känns det kul att få prata lite om mig själv också, säger Alexander Pärleros.

Han lyfter på locket till sin matlåda, pasta och tomatsås, samtidigt som han parallellt tankar upp filer från den senaste intervjun. Cirka 420 har det blivit, totalt, sedan han i april 2015 gjorde den allra första – med Jacob de Geer, Izettles medgrundare och vd.

Med drygt en halv miljon lyssnare varje vecka driver Alexander Pärleros Nordens största intervjupodcast. Men i början fick han kämpa hårt för att marknadsföra sin nya produkt, och använde sig av sin bakgrund för att sälja in podden till de inbjudna gästerna. I bagaget hade han ett slags inneboende mod att våga ta kontakt med okända människor.

– För mig som jobbat som säljare i många år är det inga som helst problem att grinda mig framåt och höra av mig till folk. Jag bestämde mig tidigt för att kontakta fem gäster per dag. Problemet var bara att typ 96 procent av dem tackade nej.

Alexander Pärleros

Ålder: 35.
Familj: Hustrun Ida och sonen Elvis, 2.
Bor: Stockholm.
Gör: Driver Nordens största intervjupodd, Framgångspodden. Entreprenör, föreläsare och influencer.
Fritiden: Utflykter och tid med familjen, styrketräning och padel.
Aktuell: Med Framgångsakademin. Även aktuell med metod- och anteckningsboken ”Mitt framgångsår”.

Blev du nedslagen?

– En säljare tål ett nej. Jag har fått ganska många nej i mina dagar, jag är rätt rutinerad. Varje nej är närmare ett ja. Det jag insåg var att det gällde att bli störst i en egen nisch. På den tiden fanns det en massa näringslivspoddar, men ingen businesspodd. Så jag kategoriserade Framgångspodden som ”Sveriges största businesspodd”. Det fanns ingen konkurrens på det området, eftersom jag var helt ensam om nischen.

När Alexander Pärleros sökte sponsorer gick han raka vägen till Nordeas mediebyrå. Att kunna påvisa att han drev den största business-podden i Sverige attraherade genast ett visst intresse.

– Nordea ville förknippas med framgångsrika personer men ville veta hur många lyssnare jag hade. Jag kollade min vänlista på Facebook och det handlade om kanske tusen personer. Tio procent av det är 100. Inte kunde jag väl säga att jag hade 100 lyssningar per månad? Det skulle inte finnas en chans att jag fick betalt för det. Jag kryddade lite och sa att vi hade 25 000 lyssningar i månaden. Sedan skrev vi kontrakt.

Alexander Pärleros kände att han hade något stort på gång, och det verifierades när Poddindex levererade dagsfärsk statistik efter en månads poddande. Då hade Framgångspodden 76 000 lyssningar. Sedan dess har allt gått i en rasande fart.

– Jag är tävlingsmänniska och har sett det som en tävling att bli störst i intervjugenren. Att bibehålla en hög nivå år efter år är tufft. Utvecklas du inte så avvecklas du. Så var det när jag arbetade som säljare också.

Parallellt med poddandet har han under hösten, tillsammans med sina medarbetare, slitit med att producera och lansera Framgångsakademin, en prenumerationstjänst som erbjuder onlinekurser, träningsverktyg och inspiration med profilerade föreläsare, coacher och experter inom bland annat områden som sälj, retorik, hälsa och personlig utveckling.

– Det här är mitt sätt att göra kunskap och lärande tillgängligt för alla, säger han. Det blir det största jag gjort. Jag vill ge människor en möjlighet att, utifrån sina egna förutsättningar, nå sin fulla potential.

Han är själv ett levande bevis på att det går att bli framgångsrik utan toppbetyg i skolan och akademisk examen. Istället är det passionen för sälj som tagit honom dit han är idag.

 

När Alexander Pärleros år 2011 blev nominerad som årets säljare i The Sales Awards hade han redan sålt varor på olika sätt i många år. På mellanstadiet, i sjätte klass, hjälpte han en kompis att sälja salami-korvar i radhuskvarteren i Haninge.

– Klassen han gick i köpte in korvarna för 95 kronor och vi fick sälja dem för 145 kronor. När klassen redovisade försäljningen hade de sålt 40 korvar – lika många som jag gjort på egen hand. Jag minns inte exakt vilket säljmanus jag hade, men jag var trevlig och artig och kunderna såg nog hur mycket jag kämpade. Det roliga var att jag varken hade fysiska korvar med mig, eller ens visste hur de smakade. Men jag sålde in korven som något exklusivt; en fantastisk premiumkorv till ett pangpris.

För en blivande tonåring med en hunger på pengar blev det samtidigt ett uppvaknande.

– På 40 korvar tjänade jag 2 000 kronor. Det var svinmycket pengar för mig där och då. Jag började förstå att om jag jobbade stenhårt kunde jag tjäna pengar på att sälja.

Efter gymnasiet fick du jobb på SBS Radio och avancerade snabbt i hierarkin. Du har berättat att du flyttade från en utdömd barack i Brandbergen, köpte lägenhet på Gärdet, Rolex-klockor och Gucci-skor. Var det viktigt för dig att markera framgång där och då?

– Tveklöst. Jag ville visa alla att jag hade lyckats.

Varför var det så viktigt?

– Jag kommer från förorten och hade ingen relation till min pappa. Förutom åren på IHM Business School saknade jag ordentlig utbildning. Jag har inte haft de bästa förutsättningarna, men däremot ett jävlar anamma inom mig.

Efter knappt ett halvår på SBS Radio cashade Alexander Pärleros in 70 000 kronor i månaden, för övrigt den lägsta månadslönen han haft sedan dess. Snart hade lönen tredubblats.

– För mig, som bott i en ombyggd flyktingförläggning i Hallonbergen och gått på soc-bidrag ett tag, var det helt insane. Jag minns en dag när jag ställde min nya Porsche utanför Utekompaniet; jag körde upp på trottoaren med taxibilarna stående nedanför och parkerade där. Bara för att visa att jag hade lyckats. Det var mitt sätt som 20-åring att visa att jag kommit någonvart. Det blev en bekräftelse på framgång, och bekräftelse var det jag hade saknat i livet.

Vad skulle du vilja säga till den Alexander Pärleros som i januari 2006 gjorde sin första dag som säljare på SBS Radio?

– Kul fråga. Först skulle jag säga: Bra jobbat, jag är stolt över dig. Jag skulle klappa mig själv på axeln, ge mig själv en kram och berätta att jag har ett par fantastiska år framför mig. Samtidigt, nu när jag minns tillbaka, mådde jag lite dåligt på den tiden. Jag kände mig ensam i vissa sammanhang. Jag var 20 bast, yngst på kontoret och osäker i gruppen. Jag hade svårt att komma in i snacket på luncherna eller julborden. Jag satt bara och tänkte på vad jag skulle säga.

Handlade det om åldersbarriären eller sammanhanget i sig?

– Jag vet inte riktigt vad det berodde på, men jag led av det i ganska många år. Det var så pass jobbigt att jag skippade att gå på många middagar eftersom jag mest bara kände ångest. Jag gick ofta på toaletten och kunde ofta vara borta i en halvtimme, bara för att komma undan. Så ett råd jag skulle ge till mig själv som 20-åring skulle vara: Ta inte så allvarligt på saker och ting. Det är faktiskt skitsamma.

Hur mycket har din uppväxt spelat roll i ditt sälj- och entreprenörsdriv?

– Det har garanterat gjort att jag har ett tydligt driv. När jag började sälja salamikorvar insåg jag att ingen annan kommer att göra jobbet åt mig; jag måste förlita mig på mig själv. Jag har fortsatt i den andan. Jag har lärt mig tidigt att jobba hårt, och det har definitivt varit min kanske största nyckel till att jag har lyckats.

När Alexander Pärleros tänker på sig själv som 20-någonting och säljare målar han upp en bild av ”en tuff jävel”, en säljare som är ”sjukt jobbig att möta”.

– Det är en jävel som inte ger sig; en person som bara kör på. Men det är också en kille med en enorm talang, som hela tiden vill lära sig nya saker. Om jag skulle möta mig själv just nu, i det läget i livet jag är, skulle jag åka på pisk. Största anledningen till det är att jag inte kan committa mig till den tiden jag la ner. Jag har familj, barn och andra prioriteringar.

Att Alexander Pärleros ligger på latsidan idag, som 35-åring, är emellertid en sanning med en tung dos modifikation.

– Jag är fortfarande uthållig och jag jobbar stenhårt, men jag dödar inte mig själv. Jag vägrar tumma på kost, sömn och träning.

Det sägs att du har slutat använda ordet stress?

– Det fanns en period när jag inte ville ha ordet i min vokabulär, det stämmer. En kollega undrade om jag gick på valium eftersom jag ofta var så lugn trots att jag hade sjukt mycket att göra. Men allt grundades i att jag tränade på att inte reagera starkt på stressande situationer. Åkte ett glas i golvet försökte jag undvika att instinktivt skrika till. Samma sak om någon tutade på mig i trafiken.

Du anammade ett annat förhållningssätt till livet?

– Absolut, men jag måste jobba på det hela tiden. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte varit stressad i år. Bara för en vecka sedan hade jag alldeles för mycket att göra. Och då är det lätt att känna sig otillräcklig.

Linkedin kryllar av inlägg från folk som går upp i ottan för att meditera, springa milen och tar iskalla duschar innan de börjar jobba. Måste man starta arbetsdagen tidigare än snittpersonen för att nå framgång?

– Innan jag blev pappa var jag nog en av de där personerna du beskriver. Men jag tror inte att det går att skriva ut recept på framgång. Det skiljer så mycket från person till person.

Du brukar säga att vi alla är säljare. Är det verkligen så?

– Tveklöst. Oavsett vad du jobbar med, och vilken position du har, är du en säljare. Är du receptionist säljer du in ett gott intryck till företaget. Om du jobbar som vd måste du sälja in företaget till all personal och till ledningsgruppen. Du är en person i ett kugghjul som gör en viss typ av intryck. Att sälja handlar om att göra ett intryck, att förmedla företagets värderingar eller vara en person som folk gillar. Sälj går ut på att få fram sin egen vilja.

Vad betyder sälj för dig idag?

– Jag älskar sälj och brinner fortfarande för det. Har vi viktiga säljmöten med stora sponsorer och investerare vill jag sköta det själv. Jag har ett kontrollbehov som jag sakta men säkert försöker släppa, men det är svårt när sälj finns i mitt dna. Jag har som sagt jobbat efter devisen: ”Ska något hända måste jag göra det själv.” Och jag vet ju att jag är trygg i min försäljning – och väldigt duktig på det jag gör.

Alexander Pärleros skickar ett nytt subtilt ögonkast mot klockan. Tiden har sprungit iväg, igen, och han ska hasta vidare till nästa anhalt i sin uppbokade vardag.

Men vi hinner kasta in en sista frågefackla i elden innan det är dags att avsluta: nämligen om det inte är dags att hyra in någon som gör en framgångspodd med honom själv.

– Det är ingen dum idé. Kanske borde jag ta in en person som verkligen får gå in och grotta ordentligt; slakta mig på riktigt. Om jag skulle spela in ett avsnitt själv skulle jag verkligen ha prestationsångest.

Vilken fråga skulle du gärna vilja få ställd till dig själv i en sådan podd?

– Jag hade inte haft något emot om intervjuaren valt att gräva djupare i min egen barndom. Vad är det jag har påverkats av? Vad är det som har format mig? Sett ur det perspektivet hade kanske en psykolog varit lämplig … Tror du att någon ställer upp?

Mina värsta sälj-misstag:

  1. En gång flög jag till helt fel land för ett enormt viktigt möte – men kollade inte adressen ordentligt …
  2. En annan gång åkte jag runt i bilen några timmar mellan möten och passade på att ringa kunder. Jag hade ringt en massa samtal och fick senare samma dag sms från en av dem med texten: ”Ringer du mig en gång till kommer jag aldrig mer att ha kontakt med dig igen.” Jag kollade telefonen och insåg att jag ringt honom hela 20 gånger inom loppet av några timmar. Jag borde haft bättre koll.

Alexander Pärleros: Så blir du en framgångsrik säljare

  1. Learn to speak last. Att lyssna är absolut viktigast.
  2. Våga fråga när du inte förstår. Det är viktigt att du förstår kundens behov för att kunna hjälpa.
  3. Träna ständigt din självkänsla. När du tror på dig kommer andra också att göra det.
  4. Time management. Planera för framgång genom att boxa kalendern.
  5. Ställ dig på kundens sida. Hur kan ni hitta en bra lösning ihop?