Uppgången i siffror

Här är siffror som bekräftar de fyra säljarnas upplevelse av medvind i krisen.

  • Cykelförsäljningen till konsument i Sverige har ökat med cirka 30 procent under cykel-året 2019/2020 jämfört 2018/2019. Det visar statistik från Cykelbranschen.
  • Dagligvaruhandeln (butik och e-handel) ökade med 7,7 procent under 2020, till och med oktober månad. (Dagligvaruindex)
  • Omsättningen i byggvaruhandeln växte med 12 procent i Sverige under första halvåret i år, visar siffror från SCB.
Anneli Jönsson

Anneli Jönsson

”Försäljningen har bara ökat”

Fler har tid att laga mat. Så förklarar Anneli Jönsson, säljare för Norrmejerier i Östersund och med ansvar för Jämtland och Västernorrland, den ökade efterfrågan. 

Hur har det varit att jobba under coronapandemin?

– Det har gått över förväntan. I våras var vi lite oroliga, men vi märkte snart att produkter med lång hållbarhet, som laktosfri mjölk och grädde, försvann från butikshyllorna i snabb takt i och med att människor började bunkra livsmedel. Under flera år har konsumtionen av mjölk sjunkit, men under coronapandemin har den trenden vänt och försäljningen har istället ökat.

Varför går det så bra?

– Kanske tror människor att mjölk botar corona? Nej, skämt åsido så har förmodligen många mer tid och möjlighet att laga mat själva och vill gärna handla lokalproducerat. Det är bra för oss som säljer mejeriprodukter från norrländska bönder. Och när många skolelever dessutom gick över till onlineskola under våren gick det säkert åt mer mjölk hemma också.

 Vad har det inneburit för dig?

– Jag har faktiskt fortsatt att träffa kunder fysiskt även om vi har varit väldigt noga med att hålla avstånd, sprita händerna och så vidare, så mitt arbete har rullat på ungefär som vanligt. Däremot märks det inte minst i Storlien och Åre att norrmännen inte har kommit som de brukar. Det har självklart påverkat försäljningen negativt. Men i det stora hela har ändå försäljningen varit bra, trots att vi konkurrerar med Arla i Jämtland och Västernorrland, medan vi dominerar marknaden i Norrbotten och Västerbotten. I Jämtland och Västernorrland är det bland annat stor efter-frågan på vår Västerbottensost.

Johan Thorgren

Johan Thorgren

”Det har varit helt galet”

Johan Thorgren, säljare på Stenvalls Trä utanför Luleå, verkar i en bransch som gått från tvärstopp till säljsuccé i krisen.

Hur har det varit att jobba under coronapandemin?

– Det har varit helt galet. Jag har aldrig upplevt en sådan här stor efterfrågan på byggprodukter. Men så verkade det inte från början av pandemin. I mars var det tvärstopp när flera länder gick in i lockdown. Våra marknader i till exempel Storbritannien, Japan, Kina, Algeriet, Turkiet, Cypern, Tyskland och USA stannade av. Till sist lättade det en aning i Asien, men i april och maj hände något totalt oväntat när hemmamarknaden skrek efter främst impregnerat virke. Det visade sig att alla som satt hemma runt om i Sverige ville bygga altaner. Som tur var hade vi i ett tidigt skede bestämt oss för att hålla uppe produktionen som vanligt, samtidigt som vi givetvis respekterar Folkhälsomyndighetens riktlinjer. 

Varför går det så bra?

– Vi har avtal med flera större byggvarukedjor och när alla skulle börja bygga hemma ökade deras efterfrågan enormt. April till början av juli hade vi en ökning i orderingång med 57 procent. Trots att vi hade ökat vårt färdigvarulager med 25 procent redan under vintern för att vi räknade med en ökad efterfrågan under 2020, räckte inte det. Dessutom kom exporten igång i slutet av maj när alla länder låg efter med sin produktion och behövde mycket sågat virke för att kunna komma ikapp.

Vad har det inneburit för dig?

– Jag har blivit mer av en innesäljare som knappar in order och hanterar förfrågningar än en marknadsförande, resande säljare. Coronapandemin har gjort att jag inte har kunnat vara ute och träffa kunder som jag brukar, så det har mer handlat om att se till att logistiken fungerar och att få ut varor så snabbt som möjligt.

Hur möter ni den ökade efterfrågan?

– Det hade aldrig gått utan våra duktiga distributionsplanerare som sköter majoriteten av order på standardiserade byggprodukter mot avtalskunder. Vi har också varit tvungna att meddela om långa leveranstider på flertalet produkter. I södra Sverige har en del byggprojekt saktat ner av ekonomiska skäl, men här i norr där vi har stora satsningar på infrastruktur i till exempel Kiruna, Skellefteå och Luleå fortsätter byggandet.

David Jakobsson

David Jakobsson

”Människor måste äta”

Mera kött! David Jakobsson, säljare för Nordchark och köttleverantören Norrbottensgården i Luleå, märker ingen minskning i krisen.

Hur har det varit att jobba under coronapandemin?

– Jag började mitt jobb här precis när coronapandemin bröt ut i våras. Tidigare hade jag jobbat som mediesäljare och i den branschen blev det tvärdött. Men vi märkte ganska snart att det rullade på bra med våra charkprodukter och köttdetaljer.

Varför går det så bra?

– Människor måste äta vare sig det är en pandemi eller inte. Många fick ju mer tid hemmavid och kanske satsade på att äta gott när de inte gjorde så mycket annat. Dessutom blev det fokus på lokalproducerade produkter, vilket gynnade oss, eftersom våra råvaror alltid kommer från Sverige. Däremot märkte vi inte av någon hamstring eftersom vi säljer färskvaror.

Vad har det inneburit för dig?

– Redan från början undvek jag att träffa kunder personligen utan tog säljmöten på distans med dator eller telefon. Det gjorde att jag fick mer tid över och då gick jag in i produktionen och hjälpte till med bland annat packning. Det var väldigt lärorikt för mig eftersom jag var ny på företaget, så jag såg det som en process för att lära mig hela produktionskedjan.

Hur möter ni den ökade efterfrågan?

– Förutom att det har varit slaktbrist på kött i hela landet, har det gått bra. När det gäller charkprodukter har vi inga problem att möta efterfrågan.

Millian Blomqvist

Millian Blomqvist

”Vi har haft ett rekordår”

Millian Blomqvist, säljare och mekaniker, Cykelstället i Luleå, har fullt upp.

Hur har det varit att jobba under coronapandemin?

– Det har varit den mest hektiska perioden någonsin sedan affären startade 1992. Vi har haft ett rekordår med försäljning högt över det vanliga. Jag har jobbat här i sju år och jag har aldrig varit med om något liknande. När covid-19 kom i början av året så trodde vi snarast att det skulle bli en katastrof, men det blev precis tvärtom. Vi såg de första tecknen under våren. 

Varför går det så bra?

– Folk vill undvika att åka med kollektivtrafiken och cyklar hellre till skola och jobb. Dessutom har de mer tid eftersom de inte kan resa bort på samma sätt som de brukar. Då är det ett billigt, hälsosamt och miljövänligt alternativ att cykla. Vi har många familjer som kommer in och behöver cyklar för att kunna åka ut på familjeutflykter.

Vad har det inneburit för dig?

– Jobbet har blivit mycket stressigare. När man säljer cyklar blir man oftast stående med en kund i en halvtimme. Nu händer det ofta att vi alla fem säljare blir fast med kunder som ska köpa cyklar samtidigt som det kommer in andra kunder som kanske bara behöver köpa en cykelslang eller något annat tillbehör. Vi har fått lära oss att sticka emellan med dem på ett smidigt sätt, medan de som ska köpa en cykel kanske får fundera en stund innan vi kommer tillbaka till dem.

Hur möter ni den ökade efterfrågan?

– Hade vi vetat att det skulle bli så här i början av året så hade vi anställt fler under sommaren. Nu tog vi bara in en extrapersonal så att vi totalt var fem stycken, men vissa dagar hade vi kunnat ha jobb för 15, så vi hade lätt kunnat anställa någon fler. Trots allt tycker jag att vi har klarat det bra genom att jobba intensivt från nio på morgonen till sex på kvällen.