Christian Olsson

Ålder: 40.
Bor: Lindome.
Gör: Bilförsäljare.
Familj: Fru och två barn, 10 och 6.
Bakgrund/karriär: Före detta friidrottare, trestegshoppare med en rad medaljer bakom sig, bland annat VM-guld i Paris 2003 och OS-guld i Aten 2004, samt tidigare idrottsmanager.

De flesta känner troligtvis igen honom som en framgångsrik friidrottare. Men det var hela åtta år sedan Christian Olsson, 40, slutade med elitidrotten. Numera jobbar han med att sälja bilar. Men hur hamnade han här?

Jo, efter idrottskarriären gick han över till agentbranschen och var bland annat Sarah Sjöströms agent under en period. Sedan kom corona och förändrade allt. När tävlingar ställdes in och branschen mer eller mindre stendog över en natt förlorade Christian Olsson jobbet, som så många andra. Snart blev han till sin förvåning erbjuden ett nytt jobb av sin tidigare träningskamrat Christian Skaar Thomassen – som bilförsäljare. Biltokig som han är, tackade han ja.

– Det första han sa var: Antingen klarar man av att vara bilförsäljare, eller inte. Det kickade ju igång något hos mig. Jag ville se om jag klarar av det här, säger Christian Olsson.

Men faktum är att han har en del erfarenhet av säljyrket. Allt ifrån att han sålde programblad som ung till att han har skött mediekontakter, jagat nya sponsorer och sålt reklamrättigheter för idrottsevenemang, som agent.

– Jag har aldrig varit jätte bekväm med att vara offentlig men jag har alltid tyckt om att ha kontakt med människor.

Trots vissa säljkunskaper sedan tidigare har det ändå varit en brant inlärningskurva, och mycket nytt att sätta sig in i på det nya jobbet.

– Att köpa en bil är ett dyrt och stort köp och det är viktigt att kunna leverera från start till kund, så att kunderna känner att de får rätt information från början.

Och kunderna har ställt alla möjliga frågor, om bilen har en kamrem eller en kamkedja, hur förmånsvärdet fungerar, om fyrhjulsdriften är byggd på samma bottenplatta och vilken lastvolym det är i bagaget. Ibland har det varit lite svettigt medger han, men generellt har kunderna varit både snälla och förstående även om han inte alltid haft svar på samtliga frågor.

En del har också känt igen honom.

– Vissa kommer in och ser funderande ut och undrar om vi kanske varit grannar? Du känner nog igen mig bättre i linne och tajts har jag svarat ibland. 

Att bli säljare och ha en elitidrottskarriär i bagaget har flera fördelar, tycker Christian Olsson. Tävlingsmomentet, att prestera under press och att ha provisionsbaserad lön är något han har rutin att hantera. Även vanan att fokusera och viljan att lära sig och ständigt bli bättre.

– Disciplinen tar jag också med mig, jag fortsätter att nöta oavsett om det går dåligt eller inte. Jag är även van att sätta realistiska mål.

Och än så länge har Christian Olsson gjort skapligt ifrån sig. På fyra månader har han sålt 100 bilar. Men visst har han också gjort några nybörjarmisstag.

– Jag har väl brusat upp mot någon kund när jag tyckte att kunden hade fel. Men jag inser att jag måste vara serviceminded och att jag är representant för ett företag, och inte ska framföra min personliga åsikt.

Vad han har fått för tips? Kunden har alltid rätt, så klart.

– Och att jag måste bibehålla lugnet. Det går alltid att hitta en lösning. Ofta handlar det om att kunden är orolig att de köpt en bil som de inte kommer att få hjälp med, och då gäller det att lugna dem och berätta att vi visst kommer att ta hand om problemet.

Som tidigare friidrottsstjärna är han också van att få ständig feedback kring varje steg han tar. Något som kan bli lite av en kulturkrock när man kliver av idrottsplanen och börjar på en vanlig arbetsplats. 

– När jag säljer en dyr bil, vill jag höra att jag har varit duktig. Jag är nog ute efter lite bekräftelse, skrattar han.

Christians TRE STEG till bra sälj:

  1. Behandla alla lika. Var fördomsfri och öppensinnad. En avslappnad person med sliten t-shirt kan mycket väl vara den som köper den dyraste bilen.
  2. Var ärlig. Det finns inget finstilt om man köper en bil av mig. Mina kunder ska känna till allt så att de inte blir tagna på sängen. Hellre att de backar tidigt än sent i processen.
  3. Lär dig din produkt. Öva och nöt in. Man lär sig mycket genom att fråga sina kollegor, men också genom att ta åt sig av kundernas funderingar.