Helene Ek Bane är sångpedagog och jobbar med röstutveckling inom både tal och sång. En del av hennes arbete består av röstträning för olika yrkeskategorier som använder rösten mycket, bland annat säljare.

– Jag tycker att fler säljare borde se på röstträning som en kompetensutveckling. Rösten är ett verktyg som används dagligen, precis som en dator eller telefon, säger hon.

– Målet är att ha en röstekonomi som går rejält med vinst. Alltså att du jobbar på ett sådant sätt att du får maximalt ljud utifrån minsta möjliga röstansträngning, och att du har tillgång till alla röstresurser. Jag brukar fråga de som tränar rösten hos mig vad de vill signalera med sin röst när de arbetar. De brukar svara att de vill visa att de är trygga, har koll på produkten, är pålästa, lyhörda och tydliga.

Andningen är central i röstsammanhang. När du talar lite långsammare hinner du med att andas. Slarvar du med andningen kan du låta stressad och forcerad. Dessutom är du inte speciellt nåbar för kunden. Det finns inte utrymme för frågor, eftersom ingen vågar avbryta dig då du skyndar på.

När du däremot har koll på andningen, blir du lugn. Det blir lättare att variera talet samt hitta en behaglig och säker talton. Rösten signalerar att du är trygg i det du gör. Du blir förtroendeingivande och någon som kunden vill diskutera med. Hen kommer att vilja återkomma till dig, samt rekommendera dig för andra. När du lär dig rätt talteknik kommer du även att orka prata mer utan att tappa rösten eller bli hes. Det kan leda till att du orkar med flera möten som i längden kan generera mer försäljning.

Helene Ek Bane betonar att varje röst är unik och att du ska se ditt röstsignum som en tillgång. På så sätt är en röst aldrig ”fel”. Problemet uppstår när en viss rösthantering gör att du tappar rösten eller om du inte kan anpassa dig efter situationen som du befinner dig i.

Att vänja sig vid att tala starkare och fylligare kan kännas främmande i början och den mentala processen som leder till förändring kan ta tid.

– Det är kanske den svåraste förändringen. Att våga låta och ta ljudlig plats, när man aldrig gjort det tidigare. Det är en spännande och lite skrämmande resa, säger Helene Ek Bane.

Helene Ek Bane, sångpedagog:

Så får du med dig rösten på kundmötet 

INFÖR MÖTET

  1. Mota nervositeten med en andningsövning.
    Du känner dig nervös och vill snabbt lugna ner dig. En andningsövning kan då göra susen.

    Gör så här:
    Tänk dig att du har en stor ballong där all luft ska släppas ut. Ljuda på ”sch” samtidigt som du andas ut långsamt och tänker dig att ballongen blir mindre och mindre. När du har andats ut väntar du några sekunder innan du andas in genom näsan. Lägg gärna en hand på magen och känn hur den expanderar utåt under inandningen. Andas ut igen som om du släpper ut luften ur ballongen. Vänta några sekunder. Andas in genom näsan. Upprepa cirka tio gånger. Har du möjlighet att ligga ner blir det ännu lättare eftersom andningen oftast blir naturlig av sig själv i liggande ryggläge.
  2. Stretcha käken och tungroten.
    När tungroten är spänd påverkar det klangen i rösten. Motverka spänningar och låsningar i käken och tungroten genom stretching.

    Gör så här:
    Öppna munnen så mycket du kan. Käken ska falla snett nedåt. Underkäken ska alltså inte vara parallell med överkäken, för i så fall skjuter underkäken fram och du spänner den. Du kan göra detta några gånger och sedan gå vidare till att stretcha tungroten. Vik tungan dubbel över den undre tandraden. Tungspetsen ska ligga på de nedre tänderna och tryck samtidigt tungan framåt. Är det här för svårt, kan du sträcka ut tungan ordentligt och försöka nudda hakan med tungspetsen.
  3. Fyll på med energi.
    Du känner dig oengagerad och är rädd att det ska smitta av sig på rösten.

    Gör så här:
    Ta en snabb promenad före mötet, eller hoppa på stället om det är tidspress.
  4. Kartlägg ditt talmönster.
    Du märker att du omedvetet anpassar rösten när du pratar med en krävande kund eller högsta chefen.

    Gör så här:
    Kartlägg dig själv och lägg märke till hur du pratar vid olika tillfällen. Blir du nervös eller stressad av vissa personer? Vad beror det på? Den medvetenheten kan skapa insikter och förändring i ditt talmönster.
  5. Ge dig själv en röstmassage.
    Du tycker att du låter trött på rösten och vill snabbt få ett piggare tonfall. Dags för en röstmassage!

    Gör så här:
    Ta fram ett sugrör och ett glas till hälften fyllt med vatten. Håll ner sugröret ungefär en centimeter under vattenytan och ljuda på ”O” i ett behagligt tonläge genom sugröret. Upprepa tio gånger. Se till att det varken läcker luft i mungipor eller ur näsan. All luft ska gå genom sugröret. Många upplever att det här är som massage av struphuvudet och du blir pigg och fräsch i rösten efteråt.
  6. Använd affirmationer och mental träning.
    Du oroar dig ändå för att rösten ska svika när det gäller. Dags för mental träning!

    Gör så här:
    Skapa nyckelord som du upprepar. Du kan avsätta tio minuter och affirmera budskap under djup avslappning eller upprepa dem flera gånger under dagen medan du gör andra sysslor. Budskapet kan vara:
    ”Jag har en lugn och trygg röst.”
    Om du ska kunna en text tänker du:
    ”Jag känner mig fullständigt fokuserad.” Tänk också på att varje möte är något du skapar tillsammans med kunden. Du ska inte känna att du behöver bevisa något. Det är då du blir lyhörd.
  7. Öva upp muskelminnet.
    Du ska tala utan mikrofon i en stor lokal och oroar dig för att publiken inte ska höra vad du säger.

    Gör så här:
    Hitta ett röstläge där du är trygg och grundad, och där du känner att rösten kan få kraft. Ofta är det i ett lite lägre tonläge. Prova att ta ett djupare andetag. Betona viktiga ord och testa att artikulera mer – då blir också talet tydligare och det är lättare att uppfatta dina ord. Öva på presentationen flera gånger för att hitta andningspauser och öva in dessa pauser så att du får luften att räcka till. När du hittar ett presentationssätt som du gillar – öva flera gånger. Muskelminnet kommer att bli så starkt att rösten fungerar även om du börjar improvisera eller känner dig nervös.

UNDER MÖTET

  1. Dra ner på tempot.
    Under videomöten och telefonsamtal är det lätt att försöka kompensera bortfallet av kroppsspråk och mimik med rösten, vilket gör dig trött och hes. Du behöver en taktik.

    Gör så här:
    Prova att ta ner tempot i talet lite. Se till att du har en bra kroppshållning och att du andas lite djupare mellan varven. Rösten påverkas av både hållning och eventuella stressnivåer i kroppen.
  2. Våga pausa.
    Du upptäcker att du pratar så fort att du knappt hinner andas. Kunden börjar misstänka att du är stressad av någon anledning – att du döljer något, inte är påläst eller att du inte tror på produkten som du säljer.

    Gör så här:
    Våga ha ett lite lugnare grundtempo när du talar. Att pausa för att andas visar också att du tar den ljudliga platsen och är bekväm i ditt talutrymme. Kunden får ett tillfälle att flika in, samtidigt som du får chansen att utläsa vad kunden har för behov. Du signalerar att du är trygg och nåbar.
  3. Variera dig.
    Du märker att kunden börjar tappa fokus.

    Gör så här:
    Variera dig i tonhöjd, styrka och tempo för att behålla kundens intresse. Tänk på att betona vissa ord som är viktiga eller säg dem lite starkare.