Visst fanns det vissa som kunde skära guld med täljkniv i våras, men för många blev det en lång och tuff vår, med kundbesök på distans och uteblivna affärer.

Då kan det vara svårt att hitta glöden nu i höst. Att känna ”yes, nu kör vi!”. Men det går, menar Jana Söderberg, psykoterapeut och coach inom personlig utveckling och mental träning. Bara du lurar hjärnan en smula.

– Vi måste medvetet lyfta oss ur oss den negativa framtidsprognosen genom små tankeverktyg. Låt dig inspireras av andra i din närhet. Träffa människor som utstrålar optimism, trots de tuffa tiderna. Försök tänka ”kan de så kan jag”.

Hon pekar på att vi människor har två starka drivkrafter – rädsla och längtan. Mellanläget, när vi tycker att det mesta är ganska okej, är egentligen inte alls något att sträva efter, om man ska tro Jana. Då är vi som minst kreativa. Med en lagom dos rädsla kan man däremot komma hur långt som helst.

– Det är rädslan som fått oss att skärpa till oss och fokusera. Om vi är rädda för att dö så slutar vi röka, till exempel. Men det finns olika aspekter som påverkar hur vi mår efter den här krisen. Hjärnan har alltid ett behov av att skapa framtidsprognoser. Dem ställer vi utifrån gamla minnen. Vi bygger ett gott självförtroende på färska, goda erfarenheter i liknande situationer. Men om hela våren gick och du inte hade några bra kundmöten är det lätt att förvänta sig en mörk höst också, säger hon.

Det är nu du aktivt måste bromsa impulshjärnan och jobba dig in i pannloben istället. För att på så sätt kunna tänka rationellt och plocka fram andra minnen och känslor.

– Om rädslan blir för stark, kan den bli förlamande och vi får svårt att ta in fakta. I våras var det många som gick rakt in på den högsta nivån av rädsla, panik. Det är då man agerar enbart med impulshjärnan och tokhandlar toapapper, fastän det inte finns skäl till det. Så omfamna rädslan lagom mycket, säger Jana Söderberg.

Hjärnan är effektiv och lat, därför väljer den hellre gamla upptrampade stigar än nya. För att starta om och få ny energi krävs det ibland att du gör saker på nya sätt för att tvinga hjärnan till nytänk.

– Åk en annan väg till jobbet, bryt vanor och gör något annorlunda. Hitta en glädje i kontraster, det är där vi skapar minnen och hämtar energi.

Om du är en sådan som helst lägger undan jobbet helt under semestern för att när hösten kommer börja jobba stenhårt, kan det åtminstone till nästa år vara en idé att fundera på det en smula, menar Jana.

– Sluta polarisera livet så mycket. Det är så svenskt att tänka ”nu är det sommar, så då ska jag inte tänka på jobbet, sedan ska jag bara jobba jämt”. Var är de där minipauserna i vardagen som gör att du på sommaren orkar tänka lite mer på jobbet också? Det är i övergången mellan kontrasterna som vi mår som bäst. Det är därför du njuter så mycket mer av den första dagen av semestern än den sista. Den övergången måste vi skapa lite oftare.

Att våra framtidsprognoser färgas av färska erfarenheter hänger ihop med hjärnans kedjetänk, den så kallade haloeffekten. Den innebär att vi drar förhastade slutsatser beroende på tidigare erfarenheter. Om någon till exempel ser bra ut kan vi snabbt dra slutsatsen att hen därför är trevlig också. Men det här gäller även våra erfarenheter. Tidigare upplevda känslor kan komma att färga av sig på liknande händelser som följer efter.

Då blir det extra viktigt att man då och då reflekterar och nollställer. Jana tar ett exempel från idrottsvärlden. Hon, precis som så många andra, trodde knappt sina ögon när Sverige lyckades vända underläget i fotbollsmatchen mot Tyskland 2012. Underläge med 0–3 i halvtid. Ändå slutade matchen 4–4.

 

Jana Söderberg

Jana Söderberg

När Jana senare mötte dåvarande förbundskaptenen Erik Hamrén var frågan självklar: Vad hade han sagt till spelarna i pausen?

– Han konstaterade att det skulle bli svårt att vinna matchen, men nu skulle de visa att Sverige kan spela fotboll – och de skulle vinna andra halvlek.

Precis så blev det. Hamrén hade lyckats få spelarna att nollställa. När de gick ut på planen igen var det en ny match. Och den vann de. Lite så kan nog många må bra av att tänka nu också, menar Jana Söderberg.

– Vi måste in i pannloben och ta rationella beslut med blicken framåt – då kan du nollställa. Tänk ”okej, det här var våren 2020, nu får vi se hur hösten blir”, eller ”den här kunden gillade jag inte vid första mötet, men vid andra kanske det känns bättre”.

För att lyckas nollställa dig själv kan du skapa symbolhandlingar som markerar att nu är det omstart.

– Det kan vara att hämta en kopp kaffe och tänka att nu börjar jag om. Eller att gå ut från kontoret och gå in igen. När du tar av dig jackan kan du tänka ”nu tar jag av mig den här morgonen, nu är jag här!”.

Maratonloppet då? Jo, det handlar om att dela upp prestationerna. Ingen som springer ett maratonlopp räknar ner från 42 kilometer till 41, 40, 39 … Man delar upp loppet i vätskekontroller.

– Att aktivera sin motivation handlar om att bryta ner en stor prestation i små vätskekontroller. När du väl når en vätskekontroll får du ny energi och ork. Så istället för att tänka ”nu börjar höstterminen och nu är semestern slut” så tänk bara ”nu är det måndag”. När du gör så gör aktiverar du drivsystemet i hjärnan och du känner dig mer lockad att engagera dig för uppgiften, säger Jana Söderberg.

 

Tips!

Fyll din skattkista

Behöver du hjälp att sluta älta? Här är ett handfast tips från Jana Söderberg:

Vilken barndom du fick, misstag du gjort, corona – det finns massor av saker du inte kan påverka. Men du kan välja att acceptera dem. Då ödslar du inte tid på att vara irriterad. Istället vänds fokus till det du faktiskt kan påverka.

Tänk dig en skattkista. I den samlar du allt du kan påverka. Bredvid skattkistan är allt som ligger utanför din makt. Lägg nu all din kraft och energi på din kista. Istället för att ångra ett misstag kan du tänka att du ska agera annorlunda nästa gång. För nästa gång är i din skattkista. Du kan påverka dina sömnvanor, hur du tränar, vad du äter och hur du förbereder dig. Det är här du ska jobba!

 

5 råd för omstart

Bli medveten om hjärnans kedjeeffekt, den så kallade haloeffekten, och låt hösten bli en nystart! Haloeffekten blev känd genom psykologerna Edward L Thorndike och Gordon Allport i början av 1900-talet. Ett vanligt exempel är att om vi ser en person som ser bra ut, tror vi automatiskt att hen ska vara trevlig också. Vi uppfattar något positivt och tillskriver alltså personen ännu fler positiva egenskaper. Det fungerar likadant med negativa erfarenheter. Det blir ett slags kedjeeffekt i hjärnan. Men den kan du påverka aktivt! Här är coachen Jana Söderbergs bästa råd:

  1. Skapa positiva rutiner i början på en aktivitet 
    Börja till exempel interna möten med en positiv runda där alla får berätta om något som ger energi just nu. Eller varför inte fira måndagsmys? På så vis kan ni få alla som är med att börja aktiviteten på plus.
  2. Checka ut mellan möten
    Om man har möten tätt inpå varandra är det lätt hänt att man tar med sig stämningen från ett möte in på nästa möte. Om det var ett väldigt positivt möte du just hade så är det förstås bara superbra. Men inte om läget är tvärtom. Då är det lätt att negativ stämning smittar av sig på nästa möte också. Checka ut från det första innan du checkar in på nästa.
  3. Ifrågasätt hur du dömer andra
    ”Haloeffekten är tendensen att tycka om (eller tycka illa om) allt hos en person – även sådant man inte har en aning om.” Så skrev Nobelpristagaren Daniel Kahne-man i boken ”Tänka snabbt och långsamt”. Påminn dig om det och ge möten en ny chans. Kändes det inte så bra när du träffade personen X sist? Den här gången kan det bli bättre! Nollställ och börja om.
  4. Bryt ner dagen i intervaller
    Det här gäller även när du sitter ensam med dina egna arbetsuppgifter. Tänk lite maratonlopp och sätt delmål. Du kommer till en vätskekontroll där du checkar ut. Sedan när du laddat med ny energi checkar du in igen.
  5. Sätt kunden i rätt stämning
    Kunder som kommer på besök på ditt kontor kan hamna i god stämning genom ett bra bemötande i receptionen. Eller bara av att det ser trevligt och välkomnande ut i entrén.