Solen går upp bakom Tessin-parkens rosplanteringar och det är som om någon plötsligt trycker på strömbrytaren. Visningsrummet hos Jane Andersson Agenturer, i en rustikt inredd källarlokal på Östermalm i Stockholm, går på ett ögonblick från halvt dunkel till badande i ljus, och plaggen på galgarna – som den a-linjeformade klänningen med rund hals eller den djurprintade blusen – avtäcks i ljuset av solens strålkastare.

Jane Andersson knackar demonstrativt på bordet.

– Jag har provat att sitta i ett ”akvarium” där kollegor kikar in, knackar på och vill prata. Jag ogillar glasburar och den typen av modecenter. När jag går till jobbet vill jag jobba på. Och det kan jag göra här, säger hon.

På De Geersgatan har hon sedan 2013 hittat hem i sin lilla källarlokal, där även kollegorna Nathalie Magnusson och dottern Linn huserar. Agenturen har hon drivit sedan 2007.

– Det bästa med vårt showroom är att det inte är moderniserat eller ens särskilt fint. Huvudsaken är att vi får till en känsla av att det är skönt att komma hit, att det varken är sterilt, stelt eller uppsnofsat.

Som ägare av en agenturverksamhet som representerar välkända modemärken för trendsäkra kvinnor är Jane Andersson van vid att det inför kollektionssläpp är en hel del inbokade besök i lokalen. Men mycket till fysisk kundkontakt blev det inte under den märkliga våren 2020, när uttrycket pest eller kolera ersatts av pest eller corona.

– I februari hade vi den bästa in-försäljningen någonsin. Sedan kom coronan – och då blev det tvärstopp, säger Jane.

Tre av agenturens 70 kunder har redan tvingats bomma igen sina verksamheter.

– Och de som fortsätter att kämpa vill inte göra omgående köp när de tappar i försäljning. Det märks att de är restriktiva kring vad de ska göra i höst och vinter. Normalt har vi efterordrar på stora belopp varje månad på ett märke. När det inte kommer in en enda efterorder blir det såklart ett jättetapp, säger Jane.

I och med coronautbrottet avstannade handeln med kläder i princip helt. Dagskassan hos företagets kunder kunde vissa dagar vara lika med noll. 

– Plötsligt hade kunder svårt att betala sina fakturor i tid. Många hörde av sig till oss och behövde längre betalningstider, de bad om rabatter och att få skicka tillbaka varor de har i butikerna. Vissa kunder glömde ibland bort att det inte bara var de som drabbades, säger Jane. 

När kunden inte kan betala eller inte har möjlighet att ta emot sina beställda varor, står huvudmannen med alla kostnader och ingen intäkt – och en väldig massa varor på sitt lager. Däremellan står agenten.

Att arbeta som agent är, enligt Jane, i många lägen ”en rätt otrygg tillvaro”.

– Det är många skyldigheter mot huvudman men inte så många rättigheter.

Jane Andersson

Ålder: 61.
Bor: Villa i Täby.
Familj: Dotter Linn, extradotter Nathalie, barnbarn Jasmina, hundarna Ragnar och Louie samt hästen Caravaggio.
Gör: Ägare till Jane Andersson Agenturer AB. Det danska märket Mos Mosh står för merparten av försäljningen.

Jane Andersson Agenturer arbetar med huvudmän från andra länder, varav många haft total lockdown.

– Det har inneburit försenade leveranser eller rent av inga leveranser, mindre provkollektioner, framflyttad in-försäljning eller en helt utebliven säsong. Eftersom många fabriker inte haft produktionen igång har vissa aktörer såklart haft svårt att överleva. Det gör att man som agent plötsligt står utan både varumärke och provision. Det säger sig själv – det ger inga intäkter. 

Som handelsagent utför man sitt arbete långt innan själva betalningen sker. De varor som butikerna fick levererade i juli sålde exempelvis Jane Andersson Agenturer in mellan januari och mars.

– Det var då vi gjorde våra resor och tog upp kostnader för kollektionsprover, löner och showroom.

Samtidigt, poängterar Jane, har man ännu inte sett den fulla effekt som corona kommer att ha på branschen för handelsagenturer.

– Butiker kommer att försvinna, men inte bara på grund av corona. Vissa som haft butik i många år, och kämpat i med- och motgång, passar på att avveckla innan det behöver gå till konkurs.

Även om rekordförsäljningen i början av året ersatts av oroliga tider, där det överhuvudtaget är svårt att med säkerhet veta om företagets kunder finns kvar i höst, har Jane valt att se saker och ting från den ljusa sidan.

– Det enda vi kan påverka är att vårda de kundrelationer vi har. Just nu är det mycket telefon och mejlkontakt. Våra kunder vet att vi alltid finns tillgängliga och att vi svarar snabbt.

En annan ljuspunkt är de digitala presentationerna av kollektionerna som agenturen tillfälligt gått över till under pandemin. Med hjälp av en kamerarobot som styrs via en klocka och följer rörelser kan agenturen bjuda in kunder att ta del av kollektionspresentationer via Youtube.

Medarbetaren Nathalie Magnusson förklarar:

– Förhoppningen är att kunderna ska känna att de sitter med oss här i showroomet. Det har klart varit en bra investering. Vi betalade visserligen 10 000 kronor för roboten, men antalet ordrar har samtidigt ökat med 30 procent.

Att sälja kläder har gått som en tråd genom Jane Anderssons arbetsliv. Trots att hon bytt arbetsplats många gånger har en del kunder hängt med i över 30 år.

– Det är väl ett bevis på att de gillar mig. Jag skulle beskriva mig själv som ärlig, på gränsen till dumärlig. Ibland förlorar jag säkert pengar på att jag inte är en säljare som trycker in varor, men det är emot mina principer att dränka kunder med varor som de egentligen inte behöver eller klarar av att betala för. Jag kommer aldrig att sälja kläder som jag inte kan stå för. Och det är också anledningen till att jag bara omger mig med medarbetare som har samma värderingar. Jag skulle aldrig anställa någon som pushar på varor bara för att tjäna pengar.

Nathalie Magnusson, på andra sidan bordet, nickar instämmande. För tre år sedan klev hon själv in i agenturen efter att ha studerat textilekonomi i Borås, startat upp Filippa K i Helsingborg och varit butikschef för damavdelningen på Wårdhs i Täby Centrum.

– Det var stort intresse för tjänsten och vi fick in mer än 50 ansökningar. Men direkt när Nathalie klev in här i källaren kändes det rätt i magen. Nu har vi ”adopterat” henne, säger Jane med ett leende.

Genom åren har Jane Andersson haft ett antal höga positioner på stora klädbolag, men det är i egenföretagandet hon trivts allra bäst.

– Det jag uppskattar allra mest med att driva eget är att det är ett liv i frihet.

Jane Andersson tipsar:

Så bygger du som handelsagent hållbara kundrelationer:

  1. Var ärlig och trovärdig. Det gäller att finnas till för kunden i både med- och motgång.
  2. Stötta och hjälp till i kontakten med huvudmännen.
  3. Hjälp till att räkna på inköpsbudget för de som vill och behöver detta stöd.
  4. Besök och var med på kundevent när möjlighet finns. Hjälp till att fylla på varor när det behövs, och hjälp till att byta ut varor när det är aktuellt.
  5. Var en businesspartner – vi behöver varandra! För det krävs respekt åt båda håll.
  6. Tänk aldrig någonsin ”sälj på”, utan ta ditt ansvar.

 

Juristen: ”Viktigt att agenten har en rättsskyddsförsäkring”

Hallå, Wilhelm Kaldo, förbundsjurist på Säljarnas riksförbund. 

Hur märks krisen för handelsagenterna?

– Handelsagenternas försäljning har störtdykt när samtliga kunder har dragit i nödbromsen. Eftersom nästan alla agenter är provisionsavlönade betyder det att när färre affärer görs blir det mindre provision, som i sin tur resulterar i att det blir svårt att bära kostnaderna för att sälja in nya varor.

Hur kommer det sig att just handelsagenterna är extra utsatta av coronakrisen?

– Det beror på att de oftast endast har provision och lever på det de säljer. Det är även vanligt att agenter arbetar genom enskild firma, vilket gör att de inte kan permittera sig själva.

Hur ska man resonera och agera vid en avbruten affär på grund av pandemin?

– En handelsagent behöver vara tydlig gentemot sin huvudman att grundregeln, om inget annat finns avtalat, är att de ska betala provision på affärer som agenten förmedlat även om kunden vill annullera köpet. Det är även viktigt att ha en rättsskyddsförsäkring på sitt bolag, eftersom förbundet annars inte kan hjälpa dem till fullo i domstolsärenden.

Bra att veta om handelsagenturer

– En handelsagent har rätten att sälja varor åt ett annat företag. Agenten erhåller sin rätt genom ett avtal med företaget – så kallad huvudman – som reglerar marknadens och provisionens storlek.

– Avtalstiden är ofta flera år. Agenten för normalt inte ett eget lager. Priser, kundförhandlingsvillkor och leveransvillkor fastställs av huvudmannen, som även ansvarar för kundleveransen. Hos vissa agenter ingår kundsupport och service.

– Den vanligaste formen av agentur innebär att ett företag har rätt att sälja varor åt ett annat företag i det företagets namn.

 

Källa: Wikipedia