"Det är viktigt att inte vara en fegis!"

Vet du hur man står emot mätbarhetsnarkomanerna? De kan dyka upp var som helst i en organisation. De kan rent av ha rätt ibland. Men som helhet har de tagit över för mycket och nu börjar den revolution som innebär att vi ska uppvärdera omätbara värden en stund.

Mätbarhetsnarkomanerna är alltså människor i grunden. Utöver detta kan de vara ekonomer, ingenjörer, vanliga strebers eller något annat. Människor med en övertro på siffor, logik och rationalitet som skapar processer utifrån detta och som tänker att man kan strukturera bort mänsklighet, idioti, passion och andra icke-rationella mänskliga företeelser. Väldigt många organisationer har skapat interna processer som aktivt motarbetar att till exempel säljare sätter sig in i kundernas perspektiv på riktigt. Det tar nämligen oftast tid att göra det, och det kan vara svårt att dokumentera och mäta på ett korrekt sätt. Då är det lättare att skapa ett utvärderingssystem där man förföljer kunderna med frågor som kunderna själva tycker är icke-relevanta, men som levererar tydliga svar. Olika siffror. Kanske NPS på 55 eller NKI på 71 eller någon annan tydlig siffra.

Detta istället för att ta den krångliga, agila och levande vägen genom de omätbara variabler som avgör kundernas köplust.

Därför är det viktigt att inte vara en fegis!

Inte just du – men dina kollegor kan ibland vara fegisar. Det är när tillräckligt många levande människor i en organisation agerar fegt som olika ekonomer, chefer och andra mätbarhetsnarkomaner tillåts jaga nyckeltal och skapa processer som ibland blir till rena rama charaderna. Som blir till en ständig jakt på statistik istället för ständigt värdeskapande med kunderna. Som blir till föda för statistikmonstret snarare än föda för själen och organisationen och kunderna.

Därför vill jag peppa dig. Du som INTE är en fegis, alternativt du som är en VETTIG ekonom – att fortsätta orka bry dig om dina kunder på riktigt. Att ta kampen mot mätbarhetsnarkomanerna i din organisation och se till att ha ett levande liv ihop med dina kunder. Ett levande liv där du andas tillsammans med kunderna, svettas tillsammans med kunderna och skapar värde tillsammans med kunderna. Där du inte bara tillåter kunderna att ha synpunkter på dina tjänster och produkter utan där du även ser deras eget värdeskapande ihop med dina tjänster och produkter. Heja! Du är säljaren! Du är hjälten/hjältinnan som med foten i kundens sko ser till att verkliga värden skapas.

You rock!

 

Klas Hallberg

Föreläsare, underhållare och författare, aktuell med boken ”I kundens skor” som han skrivit tillsammans med Per Kristensson.