Toni Dimovski, säljare på Ultra Clean i Malmö:

”Jag missar aldrig receptionen”

Vad betyder kundvård för dig?

– Allt handlar om att ta hand om kunderna. Det kan vara svårt att få in nya kunder, så det gäller att vårda de man redan har. Jag har varit säljchef tidigare, så det ska egentligen ligga i en säljbudget att man får tid att besöka befintliga kunder. Tack vare att jag gör det behåller jag mina kunder i många år. Jag tror att allt handlar om att få kunden att känna sig sedd och hörd.

Hur gör du?

– Jag är verkligen en relationssäljare. Jag skapar en trygghet i affärsrelationen. Man kan inte bara sparka in dörren hos kunderna som förr i tiden och säga ”det här ska du ha”. Och så glömmer jag inte receptionen eller vaktmästaren! Jag bygger relationer med många, vilket gör att jag har en bred bas att stå på.

Hur har ditt jobb med kundvården förändrats över tid?

– Tidigare kanske det var lunch eller fotboll med någon. Idag måste du hålla kontakt via telefon, mejl och sms. Jag ringer och kollar hur det är, om de behöver något och så vidare. Fikat är annars ett fantastiskt sätt att träffa sin kund på ett mer avslappnat sätt.

Har du kunnat ha fysiska möten?

– Ja, men kanske 2–3 i veckan mot 6–8 tidigare. Men de har gett bättre resultat än tidigare. Det har varit större fokus på rena lokaler nu. Och fler one-to-one möten med i första hand kontakter inom olika nätverk. Sedan har jag haft digitala möten där kunder sagt ”kan vi inte ses på en glass ute istället?”.

 

Toni Dimovski

Toni Dimovski

Helen Persson, key account manager på bioteknikföretaget Bio-Works i Uppsala:

”Man måste ses, men inte lika ofta”

Vad betyder kundvård för dig?

– Man måste ha ett grundintresse för människor, det går inte att fejka det. Jag började som säljare för tio år sedan, då kom jag från hemvården. Där är det bara relationer. Jag blir bra kompis med mina kunder. Man får vara -personlig, men väga hur nära man går.

Hur gör du?

– Jag ringer alltid och frågar hur det går. Stora kunder ringer jag minst en gång i kvartalet, mindre kunder åtminstone en gång i halvåret. Och så jobbar jag mycket med Linkedin. Det är där jag hittar kunder, bokar resor och ibland även får ordrar.

Hur har ditt jobb med kundvården förändrats över tid?

– Jag har halva Europa som mitt område, så tidigare blev det väldigt mycket resor. Under våren ägnade jag nästan all tid åt Linkedin, telefonsamtal och mejl istället. Men vi har fått bättre kontakt med varandra efter coronan, absolut! Jag har fått fördjupade relationer med mina kunder. I alla mina mejl skrev jag ”Är allt ok?” i ämnesraden. Tidigare skulle jag kanske skrivit något om en produkt istället. Men nu har vi visat varandra mer personlig omsorg och det är upp-skattat. Många fler svarar på mina mejl till exempel; sådana som aldrig brukar svara hör av sig. Så jag har lärt mig mycket om att kommunicera via mejl av det här.

 

Helen Persson

Helen Persson

Ulf Persson, bilsäljare på Peugeot på Värmdö:

”Småsaker gör människor glada”

Vad betyder kundvård för dig som säljer sällanköpsprodukter?

– Det kan vara att kontakta befintliga kunder. Ringa och fråga hur bilen går, om allt är okej. Visst får man stammisar även om man säljer bilar. Vi har till och med överraskat kunder genom att skicka blombuketter när de fyllt år. Och då skickade vi blommorna till jobbet. Du kan ju tänka dig vilken effekt det kan få när kollegorna undrar vem som skickat. ”Det är min trevliga bilhandlare.”

Hur gör du?

– Det är så små saker som spelar roll. När kunder kommer in i butiken gillar jag inte när man kastar sig över dem. Men man ska få ögonkontakt och hälsa dem välkomna med ett stort och äkta leende. Sedan hjälper jag till med att ställa in radiokanaler, ser till att telefonen funkar i bilen – alla sådana där småproblem som kan dyka upp. Det är kundvård för mig. Att säga välkommen tillbaka till en kund som kanske varit inne på verkstan. Småsaker som gör människor glada.

Hur har ditt jobb förändrats sedan corona?

– Jättemycket. Få köper bil. Under våren vågade folk inte komma in i butiken, speciellt inte äldre kunder. Vi har ändå varit jättenoga med att sprita. Men nu har vi haft gratis hemkörning. Vilket har gjort att vi kört bilar från Värmdö till Smögen – och Östersund!

 

Ulf Persson

Ulf Persson

Kristina Tellander, försäljningsdirektör på Strossle, som är störst på native advertising i Sverige:

”Vi har blivit väldigt kreativa”

Vad betyder kundvård för dig?

– Att konsekvent höra av sig och höra hur det går. På det viset kan man ligga steget före och förekomma kunden med skisser och tankar. Man vill ju hjälpa kunden att komma framåt. Jag är väldigt personlig som säljare, en sådan som blir ihågkommen.

Hur gör du?

– Det blir mycket samtal, artighetsvisiter och luncher där man pratar om andra saker också för att bygga förtroende. Även om man inte ”har något” är det bra att höra av sig och bara kolla läget.

Hur har ditt jobb förändrats sedan corona?

– Vi har blivit väldigt kreativa som bolag och har haft promenadmöten på bra avstånd och digital aw med kunder. Men sedan har det blivit väldigt mycket digitala möten på Zoom och Hangouts. Det känns som om hela samhället anpassats så att vi kan ha bra möten där också nu. Och så väldigt många telefonsamtal! Många som kanske suttit hemma ensamma och jobbat har varit glada för det. Annars tror kunden kanske att man bara vill ha någonting, men nu har det blivit mer att jag skickat iväg ett sms för att kolla att allt är okej.

Kristina Tellander

Kristina Tellander