Tanken var att testa något nytt en period när Carolina som 20-åring lämnade Sverige för ett jobb som servitris i grannlandet Norge. Det visade sig att hon skulle stormtrivas. Elva år senare bor hon kvar och har inga planer på att flytta hem till Sverige igen.

– Många svenskar flyttar hit och tänker att de ska stanna och jobba i tre månader men blir kvar betydligt längre än så. Dels fungerar allt så bra här, dels är det väldigt lätt att rigga nätverk och skaffa nya vänner, få jobb och skaffa bostad.

– Som skattebetalare i Norge har man många rättigheter, exempelvis fyra tillfällen per år kan vi vara hemma utan sjukintyg i tre dagar med full betalning. Det går ju ut över folkhälsan om du går till jobbet när du är sjuk och smittar ner kollegor. Det är skönt att slippa gå runt och vara rädd för att bli sjuk och därmed förlora intäkter.

En annan stor fördel med att jobba i Norge, enligt Carolina som klättrat på egen hand utan högskoleutbildning, är att det går att ta sig uppåt i karriären på ett annat sätt än i Sverige.

– Jag tror att det är fler arbetstillfällen här jämfört med i Sverige, många norrmän studerar i tidig 20-årsålder medan de jämnåriga svenskar som flyttat till Norge gärna tar juniorpositioner, vilket är en bra startpunkt för karriärsväxt.

Carolina Fihn

Carolina Fihn

Carolina arbetar med business to business försäljning av workforce management system, som är system för personaladministration och schemaläggning. Hennes kunder är företag på den svenska marknaden. Hon jobbade tidigare på ett annat företag med liknande lösningar.

Arbetsdagarna startar på kontoret klockan 8.30 och slutar 16.30. Här tillämpas mycket frihet under ansvar och det är accepterat med såväl hemmakontor som med flextid.

– Så länge jag sköter mina uppgifter är det okej. Det är fantastiskt skönt att inte behöva stressa vid lämning på förskolan, berättar hon.

Varje morgon ser Carolina efter om det kommit något meddelande om någon som vill veta mer om deras produkter under natten. Om det har gjort det tar hon kontakt med dem.

– Försäljningen jag arbetar med är både uppsökande från vår sida och från kunders sida. Jag kollar alltid upp vad det är för typ av företag jag ska jobba med. Det är viktigt att se vad de har för behov, hur många anställda de har och om det är flera personer involverade i beslutet. Om så är fallet bokar jag in konsulterande samtal inför en demo där jag försöker lära känna de olika positionerna i företaget och förstå vilka typer av behov de har. På så vis sparar jag tid under själva demon eftersom jag vet vad de vill se närmare på och kan skräddarsy visningen av systemet.

Demon är en videokonferens där Carolina visar hur systemet ser ut, hon delar sin skärm med deltagarna och visar alla delar som är av vikt för dem. Steget efter demon är förhoppningsvis att skicka ut en offert och sista steget att skriva på kontraktet. Ibland har kunderna invändningar mot priset eller behöver mer information. Carolina finns med och är ansvarig för hela processen fram till att kontraktet är påskrivet och affären i hamn. Hon har, som i många säljyrken, en fast lön och en provisionsdel.

– Vårt provisionssystem är baserat på ”On target earnings”, vilket handlar om att jag har ett säljmål som jag ska försöka nå inom loppet av ett kvartal och ju närmare målet jag kommer, desto högre provision tjänar jag in.

Carolina är inte så pigg på att berätta vad hon tjänar, det är inte lönen som håller henne kvar i Norge.

– Min lön säger inte så mycket om vad man tjänar som säljare i Norge så jag känner inte att det är relevant. Jag är inte ute efter att bli rik, jag har småbarn och lägger mycket tid på min familj, det är det som är viktigast för mig nu, berättar hon.

Löneskillnaden mellan Norge och Sverige kan vara ganska stor, beroende på yrke och bransch. Genomsnittslönen är cirka 30 procent högre i Norge jämfört med Sverige, enligt statistik från SCB och den norska motsvarigheten SSB. Omräknat till svenska kronor var medellönen i Norge -45 200 kronor per månad år 2019. I Sverige låg medellönen på 34 600 kr år 2018 (2019 års siffror är ännu inte publicerade vid denna tidnings pressläggning).

I dagsläget arbetar Carolina mot kunder i Sverige, tidigare jobbade hon mot den norska marknaden och hon upplever att skillnaden är stor:

– Sverige är generellt en mer mogen marknad på många områden och har många företag och mycket innovation. Norrmännen däremot är på ett sätt mer handlingskraftiga och har kanske inte lika stor konkurrens. Ett bra exempel på det är när man jämför utbudet i svenska matbutiker med utbudet i norska matbutiker. I Norge har vi typ två stora mejerier och två stora kycklingmärken till skillnad från Sverige som har en uppsjö av samma sak.

Hon tror att detta med att Norges marknad är mer omogen bidrar till att norrmännen har lättare att komma fram till ett beslut. Hos svenskarna märker hon att processerna är längre.

– När jag jobbar med svenskar innebär det ofta mer förhandling om pris, och de tar mer tid på sig när norrmännen är lite mer ”vi kör på det!”. Det är superroligt att återigen arbeta med svenska kunder och få prata mitt modersmål efter många år ifrån det. Däremot kan jag erkänna att det är retligt att säljaren bredvid mig som jobbar mot Norge snabbare når sin budget.

Carolina berättar att det är väldigt högt i tak på hennes kontor och att hon trivs som fisken i vattnet tillsammans med sin grupp.

– Vi har mycket utrymme för alla positioner, att uttrycka sig och komma med förslag. Ingen är rädd för att säga ifrån och det är låg tröskel till att tala med vem som helst om vad som helst. Ibland är det tuffa tider, men då är företaget och mitt team som allra bäst. För att inte tala om det här landet!

Hon tar coronakrisen som exempel.

– Här i Norge stängde vi ner allt och hade 100 miljarder i krispaket till företagen. Det är mer ”pang, pang” medan Sverige är mer fundersamma och pratar om att man ska tvätta händerna.

Carolina är optimistisk och känner sig inte orolig över sitt eget arbete.

– Vi har en trygghet i företaget jag är i, just nu är det inte några planer om varsling, men skulle jag bli permitterad har jag 20 dagar med full lön från norska staten, och efter det rätt till dagpenning.

Carolina Fihn

Ålder: 32.
Familj: Sambo och en son som är tre år.
Bor: På Nordstrand i Oslo.
Gör: Arbetar på Planday med försäljning mot den svenska marknaden.

Lennart Sandelin, Grensetjänsten:

”Man har större chans att pröva sina vingar i Norge”

Lennart Sandelin arbetar på Grensetjänsten Norge–Sverige. Han har fått höra från flera av sina klienter att de, liksom Carolina Fihn, upplever att det är lättare att jobba sig upp i karriären i Norge jämfört med Sverige.

Grensetjänsten är ett myndighetssamarbete mellan de två länderna upprättat i syfte att underlätta för privatpersoner och företag när det handlar om gränsöverskridande aktiviteter.

 – Det är den största skillnaden när det handlar om att jobba i Norge kontra Sverige, att man har större chans att prova sina vingar i Norge. I Norge finns det en ganska stor arbetskraftsbrist och när man som svenskboende söker jobb i landet är det många arbetsgivare som har väldigt bra erfarenhet av svenskar sedan tidigare – vi ses som motiverade och vi har ett gott rykte. Ofta krävs även en viss motor för att kunna ha tagit sig till ett annat land för att jobba, säger Lennart Sandelin.

Han understryker vikten av att göra rätt från början om man funderar på att jobba i Norge.

– Den riktiga resan börjar först när man har skaffat sig ett jobb och fått ett anställningsbevis, då är det dags att boka tid på Skatteetaten, som är Norges motsvarighet till svenska Skatteverket. Där görs en obligatorisk id-kontroll och till mötet måste man ha med sig sitt svenska pass och anställningsbeviset. Om man flyttar till Norge permanent får man ett norskt personnummer, om man däremot ska pendla från Sverige är det ett D-nummer man söker. Här söker du också om ett skattekort.

– Sedan får man inte glömma att meddela svenska myndigheter att man flyttat och arbetar i Norge.

Lennart berättar att det är av största vikt att bli digital när man börjar arbeta i Norge.

– Skaffar man sig ett elektroniskt id är det mycket lättare att kommunicera med de norska myndigheterna. Det är viktigt att man har med sig det redan från början, då flyter allt mycket lättare. 

Så mycket tjänar säljare per månad i Norge

Omräknat till svenska kronor, med reservation för valutaförändringar. Källa: tv2.no och SSB

  • Försäljnings- och marknadschef, 71 200 kr
  • Fastighetsmäklare och förvaltare, 62 200 kr
  • Tekniska och medicinska försäljningskonsulenter, 60 150 kr
  • Försäljningskonsulent inom IKT, det vill säga informations- och kommunikationsteknik, 58 900 kr
  • Försäkringsagenter, 54 100 kr
  • Grossist-säljare, 50 400 kr
  • Kundtjänstmedarbetare, 36 400 kr
  • Demonstrationssäljare, 36 400 kr
  • Övrig säljpersonal, 34 800 kr
  • Butiksanställd, 30 700 kr
  • Servicepersonal bensinstation, 29 000 kr