Som sälj- och marknadschef på Östersundsföretaget Woolpower var Pål Dufvas dagar fyllda av möten och skrivbordsjobb. Idag har han inget schema att följa, faktum är att han och Lina undviker att göra några planer alls.

– Vi försöker tänka så lite som möjligt på vad som ska hända. Det går inte att planera eftersom vi inte vet när det här ska ta slut, säger han.

Sedan mitten av mars är de fast på södra Martinique, en ö i Karibien som tillhör Frankrike, på grund av restriktioner i samband med coronakrisen. De ligger på svaj, 300 meter från land med sin segelbåt Svea, en Najad 405, tillsammans med 800 båtar från hela världen i samma situation. De ser palmer och stränder, utan att kunna ta sig dit. En gång om dagen har de tillåtelse att ta jollen till land för att träna i en timme. De får inte gå på några stigar, utan måste hålla sig till ett avgränsat område. De har rätt att handla mat och förnödenheter, men då ingår att vänta i kö i 30 graders värme i cirka 1,5 timme eftersom endast 20 personer åt gången får vistas i butiken.

– Räddningen är att vi kan simma och snorkla så mycket vi vill från båten plus att vi tar jollen över till andra båtar och umgås med andra där på distans. Vi får inte gå ombord, men kan lägga oss bredvid, berättar Pål.

Dagarna får Pål att gå bland annat genom att jobba som säljare för Plusminusnoll, det startupbolag han och en kollega driver och som tillverkar friluftskläder av spillmaterial. Kundkontakten sker främst via videosamtal.

– Jag gör en del jobb internt också, bland annat leder jag våra B2B-säljare och teamet som driver digital försäljning säger han.

Pål, som har en bakgrund som inköps- och produktchef, är glatt överraskad över att det går så bra att jobba på distans.

Hur länge tror han då att de blir kvar?

– I mitten av juni börjar orkansäsongen. Då måste vi vara härifrån. Planen är att antingen gå söderut till Trinidad och vidare till Colombia och Panama, annars norrut utefter USA:s östkust, eller så seglar vi hem.

Pål betonar att Lina och han är vid förvånansvärt gott mod.

– Vi har insett att vi är väldigt anpassningsbara, säger han. Jag är glad att jag kan vara så lugn. Jag känner mig relativt rationell och klarar att bara låta tiden gå, även om ovissheten är jobbig.

 

Helen Dahlberg

Helen Dahlberg

Branschfolk berättar: "Så hanterar vi krisen"

I ett svep förändrades säljarens verklighet när coronaviruset tog greppet om Sverige och världen. Sälj frågade tre som sysslar med försäljning hur krisen har förändrat deras vardag.

En kris är också en möjlighet

Helen Dahlberg, senior key account manager på Ocean Outdoor Sweden som säljer digital utomhusreklam:

– Vi blev korttidspermitterade till att jobba 40 procent hemifrån från mitten av mars. Det innebar att vi fick styra om arbetet rätt rejält, som så många andra. Dessutom har vi precis blivit uppköpta och slagits ihop med ett annat bolag, vilket också har sina utmaningar – men så klart även innebär enorma möjligheter.

– I vanliga fall har jag cirka 8–10 externa möten per vecka. Nu sker både de externa och interna mötena digitalt via Teams. Bara den förändringen är rätt stor när man som jag är van att ha fysiska kundmöten, presentationer och kundevent. Men mycket av mitt jobb hanteras normalt via både mejl och telefonsamtal och det har inte förändrats mer än att jag har kortare tid att utföra det på. Jag har blivit ännu mer effektiv i det helt enkelt.

– Mina största utmaningar just nu är att många av mina största kunder har pausat sin marknadsföring helt, men även att komma i kontakt med vissa kunder med tanke på till exempel sjukdomar och permitteringar. När alla människor uppmanades att hålla sig hemma i karantän och inte vistas utomhus räknas vår mediekanal, utomhusreklam, inte längre som ett av förstahandsvalen. Därför har vi fått lyfta på många fler stenar och på ett ännu mer ihärdigt sätt hitta dem som har behovet och se till att nå dem som ändå rör sig där ute. Vi ser redan nu en rejäl ökning i vårt offererande och att det är på god väg att återhämta sig, troligen i och med värmen. Folk rör sig mer ute och kurvan planar ut. Vi har lite nya åtgärder och regler som också skapar mer trygghet hos dem som bokar kampanjer. Till exempel uppdaterar vi mer kontinuerligt trafikflöden och siffor på hur många som rör sig utomhus.

– Det är svårt att sia om hur säljlandskapet kommer att förändras i och med coronakrisen, många får nog lov att effektivisera på olika sätt, strukturera om och se över sina erbjudanden. Men en kris är ju också en möjlighet, så väljer jag att se det.

Även kunderna behöver pepp

Björn Salomonsson, föreläsare och senior advisor på Genero Solutions som erbjuder mobilt säljstöd för fältsäljare:

– Numera har vi kortare och ofta effektivare digitala möten med tydlig agenda. Medarbetarna får svara på frågor av typen: Vad har du gjort sedan sist? Vad ska du göra idag? Behöver du hjälp? Vi har försökt fira våra säljsegrar med hela företaget även under denna tid när vi knappt träffas. Det har varit bra för lagandan och företagskulturen. Våra kunder har inte försvunnit eftersom deras personal är en fältsäljorganisation som i sin tur besöker framför allt matbutiker i Norden, och där har behovet snarare varit större än tidigare. Däremot har vi märkt att det är trögare att få accept på liggande offerter hos nya kunder. Många företag pausar sina investeringar och förändringsprocesser och ber att få vänta med kontakt till efter sommaren. De föreläsningar jag brukar hålla för säljorganisationer har avstannat eftersom de flesta kunderna har avbokat sina fysiska säljkonferenser till förmån för digitala. Vi tittar nu på möjligheter att streama föreläsningarna.

– För att fortsätta sälja under coronapandemin försöker vi kommunicera personligt och använda de kanaler som passar för stunden. Vi undviker mejl, istället vill vi försöka nå våra kunder och leads via telefonsamtal, sms, Linked-in, messenger, snigelpost etcetera. Våra kunder och leads sitter troligtvis även de i en onormal situation just nu, med gott om tid för reflektion och förändring. Många gånger har vi nu fått möjlighet till ett Teams-möte för produktpresentation, där vi tidigare fått nej tack på grund av tidsbrist.

— Den här krisen har lärt mig att trägen vinner. Om du har gjort ett bra grundarbete med din kund eller ditt lead sedan tidigare finns det stor möjlighet att relationen nu stärks om du fortsätter din dialog. Ge inte upp!

Björn Salomonsson

Björn Salomonsson

Efterfrågan har vuxit stort

Michael Ek, försäljningschef på 
Polynova Nissen som lagerhåller och säljer plastemballage:

– Det har blivit väldigt begränsat med fysiska möten, men ändå har många nya intressanta kunder hört av sig eftersom efterfrågan på skyddsutrustning av plast vuxit stort. En stor del av kontakterna sker via telefon, Teams och mejl. Eftersom kunderna fokuserar på skyddsutrustning är de inte särskilt mottagliga för proaktiv bearbetning och nyheter. Det har gjort att många av de projekt vi driver hos kunderna ligger på ”hold”. 

— Vi märker att kunderna är mer ödmjuka, flexibla och hjälpsamma nu under krisen. Man har överseende med att en produkt är blå istället för till exempel vit.

— Efter krisen tror jag att det till en början kommer att vara färre tjänsteresor men att det snart är ungefär likadant som förr. Den äldre generationen kommer att fortsätta vara mer för fysiska möten där det är lättare att fördjupa relationen, medan den yngre generationen inte har det behovet och därmed är mer öppna för digitala möten. Jag tror också att det kommer att vara ett fokus på att fylla på med skyddsprodukter och ha det väl förberett för nästa gång det blir något liknande som vi är med om nu.

– Eftersom plastbranschen länge varit under lupp vad gäller miljö och nedskräpning i hav, har krisen gjort att vi nu kan se att utan skyddsprodukter av plast skulle det troligtvis vara betydligt många fler dödsfall i covid-19. För oss på Polynova Nissen har krisen öppnat upp för nya affärsmöjligheter och produkter. Vi har ett härligt kreativt säljgäng som sprudlar ut idéer så jag är säker på att vi kommer att lyckas även efter corona.

Mikael Ek

Mikael Ek

Krisen i siffror

  • 7 procent faller BNP med i år, enligt Konjunktur-institutets basscenario från 29 april.
  • 25 300 personer skrev in sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen under vecka 13, i slutet av mars. Det är den högsta siffran som uppmätts på 15 år och även högre än någon enskild vecka under finanskrisen.
  • 36 procent av hushållen uppger i Svensk Handels konsumentenkät att de har minskat konsumtionen av sällanköpsvaror i fysisk butik. Framför allt är det de äldre som har minskat sin konsumtion. Däremot ökar näthandeln.
  • 2 av 10 konsumenter anger i samma enkät att det är ganska, eller mycket, osannolikt att de kommer att återgå till sitt normala köpbeteende när krisen är över.
  • 70 000 jobb i handeln kan vara på väg att försvinna, enligt handlarnas svar från fyra frågeomgångar som Svensk Handel genomfört.