Utmaningar, prestationer och frihet är det som driver Etibar Namazov, 29, och har alltid gjort. Därför kändes det också helt naturligt att söka ett säljjobb på ett callcenterföretag direkt efter gymnasiet.

– Jag minns hur mitt hjärta dunkade under mitt första samtal, då jag skulle sälja Viasats sport- och underhållningskanaler. Men jag kommer också ihåg dopaminkicken när jag hade lyckats med första försäljningen, säger han.

Etibar kom till Sverige från Azerbajdzjan som tolvåring och hans familj var tvungen att leva gömda ett tag innan de fick permanent uppehålls-tillstånd.

Att fly till ett nytt land och behöva gömma sig ser Etibar som en livserfarenhet och något som har bidragit till att göra honom mer inkännande och förstående gentemot andra människor. Egenskaper som kommit väl till pass som säljare, och något som bidrog till att Etibar snart nominerades till olika säljpriser och att han fick ansvaret att lära nyanställda både om försäljningsstrukturer och produkter. 

 

Efter två år gick Etibar vidare till säljare på medieföretaget MTG. Med tusen idéer om vad man kunde göra bättre längtade han efter att få ta eget ansvar för sin situation.

Samtidigt fick Etibar en coach som sporrade honom att våga ta ett nytt steg i karriären – nämligen att starta eget.

– Coachen hade höga förväntningar, visade snabbt att han såg en potential i mig och uppmanade mig att satsa på det jag tror på.

Med nyvunnet självförtroende sa Etibar upp sig och startade en egen hemsida som gick ut på att anordna Fifa-turneringar för en inträdesavgift och dela ut priser. Men att ta idén vidare till ett företag som gick att -försörja sig på gick desto trögare.

– Efter att jag hade lagt ut ett inlägg på Facebook och inte fick några gillamarkeringar blev jag lite tagen på sängen och tänkte: oj, var det så -ointressant?

Etibar började plugga sales management på Affärshögskolan för att lära sig mer om affärsutveckling, investerings- och förhandlingsteknik och hur man framgångsrikt driver företag. Han fick hjälp att presentera färre men mer genomtänkta uppslag. Resultatet blev en affärsidé om ett spel som var en kombination av poker och betting.

– Jag kommer ihåg att jag tänkte att varför finns inte detta redan? Jag började göra research, skissa på spelet och skriva en affärsplan som jag sedan använde till en pitch för investerare.

Han påbörjade en crowdfundingkampanj, vilket innebär att man samlar ihop pengar genom att söka förskottsbetalning från konsumenter via nätet.

– Jag fortsatte att leta investerare från alla möjliga håll, och skrev till och med till Zlatan. Jag fick aldrig svar, men han blev faktiskt ägare till Bethard två år senare, så jag var ju inte helt fel ute. Samtidigt, när jag hörde hur mycket de hade erbjudit honom så kanske det inte hade funkat ändå, skrattar Etibar.

Sedan årsskiftet jobbar han enbart med företaget. Det första spelet, i en serie av sju, ska förhoppningsvis lanseras i Europa inom några månader. Och Etibar har haft flera fördelar av att ha en bakgrund som driven säljare. 

– Dels kan jag forma en pitch utifrån en försäljningsstruktur, jag vet också hur man säljer in den på bästa sätt.

Men att vara egen företagare är också tufft ibland, menar Etibar och berättar hur hans sovrum är fyllt med pennor och anteckningsblock där han konstant antecknar nya idéer.

– Jag tänker på jobb från morgon till kväll, även de stunder jag inte jobbar aktivt snurrar det i huvudet. Mitt sätt att koppla av är att sticka ut och springa.

Etibars plus och minus med att vara egen:

Plus: Omväxlingen. Ena dagen slipar jag på affärsplanen och spelar in videos, nästa bokar jag in möten med spelutvecklare och inves-terare, skriver försäljningspitchar, ställer ut på mässor eller lär mig grunderna i Javascript.

Minus: Man får många nej. Precis som när man är anställd som säljare får man vänja sig vid att få många nej, men här är risken större att ta det personligt, då det handlar om ens egna personliga idéer eller projekt.

Plus: Friheten. Frihet är en stor fördel med att vara egen företagare och delvis det som driver mig. Jag vill inte vara bunden, utan vill kunna styra mitt eget liv och följa mitt eget tempo – något som också är kreativitetsfrämjande.

Minus: Det räcker sällan med en bra idé eller en bra produkt. Dels är det hög konkurrens, dels behöver man också vara så pass kunnig på sitt område att man kan lära kunden något nytt, dessutom gäller det att nå ut och kunna uttrycka sig väl i tal och skrift.

Plus: Passionen. Att vara egen företagare blir så intimt ihopkopplat med en själv och ens egna tankar och värderingar. Det väcker en passion och stolthet för det man gör och åstadkommer.

Minus: Svårt att skilja på jobb och fritid. När man är anställd går man hem från jobbet när arbetsdagen tar slut, här tar dagen aldrig riktigt slut. Det är inte ens säkert att man byter miljö, utan man kanske sitter hemma i sitt vardagsrum och jobbar, och då blir det ännu svårare att skilja på jobb och fritid.