Gunilla Ahlqvist pratar i telefon på sitt inglasade kontor. Under en vanlig arbetsdag tar hon emot minst fyra samtal i timmen. Många som ringer är stamkunder som hon har hjälpt byta bil både en, två, tre och fyra gånger.

Totalt har hon arbetat på Bilbolaget i Luleå i 33 år. 20 av dem har hon varit bilsäljare.

– Fast när jag började här som 17-åring hette det Bil och Traktor, sedan blev det Nordiska Bil innan vi bytte namn till Bilbolaget.

Egentligen hade hon tänkt läsa vidare på universitet efter att ha gått ekonomisk linje på gymnasiet. Så blev det nu inte.

– Min syster arbetade extra i bilaffärens reservdelsbutik och ordnade så att jag också fick jobba där. Efter gymnasiet skulle jag sommarjobba i sex veckor – 33 år senare är jag fortfarande kvar!

 

De första åren var hon allt-i-allo på kontoret, sålde båttillbehör och reservdelar till lastvagnar samt arbetade på försäljningsavdelningen med att beställa hem bilar. Efter tio år i företaget fick Gunilla Ahlqvist till sist erbjudandet att bli bilsäljare.

– Jag hade varit föräldraledig och kom tillbaka till arbetet då min chef föreslog att jag skulle prova att sälja bilar i ett par månader. Då var jag 29 år gammal och det var väldigt ovanligt att en ung tjej sålde bilar. Många äldre män hade problem med det.

En gång bad två äldre herrar henne demonstrera en funktion i en bil. Efteråt sa den ene: Nog kunde jag det där, jag ville bara se om du visste hur man gjorde.

– Då såg jag till att vara övertrevlig mot honom och hans kompis. Jag tror faktiskt att de skämdes lite i efterhand.

 

Än idag är Gunilla Ahlqvist den enda kvinnliga bilsäljaren på företaget. Av 80 anställda är bara sju kvinnor och de övriga kvinnorna arbetar på kontoret, i verkstaden och med att sälja reservdelar.

– Jag tycker att fler kvinnor borde testa att vara bilsäljare. Jag fastnade direkt för jobbet. Dels tycker jag om att prata om bilarna, dels gillar jag att bygga långa kundrelationer. Men det var betydligt jobbigare i början när jag var ung och mer osäker i den här rollen. Fortfarande tror många att de blir kopplade till växeln när jag svarar i telefon bara för att jag är kvinna.

Under de år som Gunilla Ahlqvist har sålt bilar har verksamheten ändrats i grunden. Att vara bilsäljare idag kan snarast liknas vid att vara psykolog. Kunderna är förvirrade över ändrade spelregler och vet varken ut eller in om de ska välja elbil, hybrid, dieselbil eller något annat.

 – De sista två åren har varit väldigt röriga. Först ansåg politikerna att dieselbilar var bra miljöval, sedan blev de dåliga miljöval och fordonsskatten höjdes rejält på dieselbilarna. Men man ska komma ihåg att skatten på bensinbilar är ännu högre.

Resultatet är att kunderna har beslutsångest när de kommer in i bilaffären. De måste sätta sig in i miljö- och skattelagstiftning och ta ställning till om tillverkningen av elbilar bygger på barnarbete i Afrika. Varje elbil kräver omkring sex kilo av grundämnet kobolt som på flera håll bryts i gruvor som använder barnarbete. Kongo står för 64 procent av världsproduktionen av kobolt.

– Det här är en fråga som bilindustrin hela tiden jobbar med. Men visst innebär allt detta att jag pratar mycket mer om politik och miljöfrågor idag när jag säljer bilar.

 

Gunilla Ahlqvist

Ålder: 50.
Bor: Luleå.
Familj: Man och tre barn som är 22, 16 och 13 år.
Gör: Arbetar som säljare på Bilbolaget i Luleå.
Fritidsintressen: Promenera med hunden och träna.
Bästa med jobbet: Kunderna.
Sämsta med jobbet: Vintern som innebär snöiga och kalla bilar.


För att kunna hjälpa kunderna på bästa sätt börjar Gunilla Ahlqvist med att ställa många frågor till dem. Den första är alltid: Vad kör ni för bil idag?

– Sedan försöker jag ringa in deras behov. Om de mest kör i stadstrafik kanske en elbil fungerar bra, men ska de köra till en stuga 13 mil bort varje helg kanske de ska använda en dieselbil och tanka med biodiesel eller välja en hybrid.

Ofta kommer ett par in tillsammans för att köpa en bil. Då är det nästan alltid mannen som pratar medan kvinnan står tyst intill.

– Då är jag noga med att tala både till mannen och kvinnan. Det blir konstigt om jag som kvinna vänder mig enbart till mannen.

Bilbolaget säljer nya Volvobilar som kostar mellan 300 000 och en miljon kronor. För Gunilla Ahlqvists kunder är priset sällan en källa till diskussion.

– De som kommer hit är beredda att betala för att få allt som Volvo står för.

För de flesta säljare är det inga problem att berätta hur bra bilarna är och demonstrera olika funktioner. Det svåra är att veta när det är dags att fråga kunden den avgörande frågan om han eller hon har bestämt sig.

– Många säljare tycker det är obehagligt att ställa frågan. De kanske väntar på att kunden själv ska säga: Jag tar den här bilen. Men om kunden inte gör det måste man ju till sist fråga något i stil med: Är vi överens? Ska vi göra affär? Samtidigt får man inte stressa på och fråga för tidigt, det är inte heller bra att fråga för sent när han eller hon kanske gör sig beredd att gå. Jag tror att jag har en viss känsla för när det är dags att ”pop the question”, eller också är det något som jag har lärt mig med åren. Hur som helst har jag inga problem att ställa den.

 

En annan viktig egenskap som bilsäljare är att kunna vara tyst.

– Det gäller att ge kunderna tid att tänka efter. Om man bara pratar hela tiden får de inte chans att fundera och ställa sina egna frågor. Jag brukar se det mer som att jag hjälper kunderna än att jag till varje pris försöker pådyvla dem en bil.

När kunden väl ska hämta ut sin bil tar det idag mellan en och två timmar att leverera den.

– Det är så många appar som ska laddas ner och så många funktioner som ska demonstreras. När jag började 1998 var det bara att slänga bilnycklarna till kunden. Arbetet har verkligen förändrats under de här 20 åren i takt med att bilarna har blivit mer hightech.

Gunilla Ahlqvist tror att yrket kommer att ändras ännu mer i framtiden. Människor under 50 år är idag ovilliga att köpa en bil utan tar hellre ett leasingavtal.

– Dels är det förstås en ekonomisk fråga att de kanske inte kan låna lika mycket som de som är äldre, men de är också mindre intresserade av att äga en bil. Jag tycker att bilen i mindre utsträckning är en statussymbol för yngre generationer, de vill bara ha ett miljövänligt fortskaffningsmedel. Därför kan framtidens bilaffärer mer likna biluthyrningskontor där man skriver avtal, men där det handlar mindre om en affär med stora pengar inblandade.

Vem vet, kanske kommer det yrket att locka till sig fler kvinnor än det traditionella bilförsäljarjobbet? Privat försöker Gunilla Ahlqvist undvika att prata om sitt jobb.

– Annars börjar människor alltid fråga hur mycket deras bil är värd i inbyte och den diskussionen slipper jag gärna när jag går på fest!

 

Gunillas 3 bästa med bilsäljaryrket: 

  1. Det är ett fritt jobb. Man förfogar över sin egen tid.
  2. Mötet med kunderna.
  3. Alla hightech-finesser som finns i de nya bilarna, det är roligt om man är teknikintresserad.

Gunillas tips till nyblivna kvinnliga bilsäljare:

  1. Om ett par kommer in: Prata med både mannen och kvinnan när de kommer in för att köpa en bil.
  2. Var lite hårdhudad. Om du inte blir tagen på allvar för att du är kvinna, ta det inte personligt utan jobba bara på.
  3. Ju fler kunder du lär känna desto lättare blir det. Snart kommer både kvinnor och män att vilja prata med dig när de köper bil för att de känner dig.