Isabelle Franzén: ”Jag kan jobba i  tofflor”

Isabelle Franzén jobbar från sin fyrarummare i Göteborg. Kontoret är i Holland – ett lagom avstånd, tycker hon. Hon har jobbat som säljare sedan hon var 17 år – fem av de åren har hon jobbat hemifrån.

– Det finns nästan bara fördelar. Jag slipper stressen med att pendla, har frihet att kunna jobba i tofflor om jag känner för det och kan passa på att köra en maskin disk eller tvätta under dagen, vilket innebär att jag får mer kvalitetstid med mina tre barn.

När Isabelle började som säljare jobbade hon på ett friskvårdsföretag och hade ett eget kontor på en anläggning i Göteborg.

– Det var trevligt att ha kollegor som jag träffade varje dag, vi umgicks mycket även på fritiden, men tyvärr var det också väldigt -obekväma arbetstider, för låg lön och ingen riktig möjlighet att klättra.

Isabelle hade höga ambitioner, ville göra karriär och hamnade på ett amerikanskt it-företag – och där jobbade man på distans.

– Kontoret låg i Stockholm och jag var där några dagar i månaden. Jag kände direkt att frihet under ansvar var min grej.

När man jobbar på distans gäller det att vara organiserad och gilla rutiner. Isabelle går upp kring sex varje morgon, och tar en timmes lunchpromenad varje dag. Eftersom sammanhållningen inte kommer naturligt, krävs det att ledningen jobbar aktivt med den, tycker Isabelle.

– Min chef följer med mig på säljmöten ungefär en gång i månaden. Vi har kontakt dagligen och han kan ringa bara för att fråga hur jag mår, vilket är superviktigt när man inte ses varje dag. Det hade inte funkat annars.

 

En personlig kontakt med chefen och en bra introduktion när man är ny på jobbet är ännu viktigare om man ska utföra sina arbetsuppgifter på distans, anser Isabelle. Hon har bytt jobb tidigare delvis på grund av att hon tyckt att strukturen på företaget har brustit.

– På tidigare jobb har jag fått en laptop och en telefon och så har de sagt ”kör”. Det kan vara rätt tufft och ger en inte så mycket känsla för företaget man jobbar på.

För två år sedan började Isabelle istället som säljare på it-bolaget Wolters Kluwer. Här går hennes jobb ut på att sälja verktyg som används inom vården till stora sjukhus och hälso- och vårdinstitutioner runtom i Norden. Ena veckan är hon i Norge och besöker kunder, andra i Danmark. Och kontoret i Amsterdam, ja, det besöker hon ungefär en gång per år.

– Vi har utbildningar och möten, men äter också middagar på kvällarna och gör aktiviteter tillsammans när vi ses. Sist körde vi escape room, vilket är en teamaktivitet där man är inlåst i ett rum och måste lösa några logiska problem för att få komma ut. Vi kom ut, vilket väl är bevis nog på att vi är ett sammansvetsat team, skrattar hon.

Sina fem kollegor, som finns i allt från Finland till Frankrike, håller Isabelle kontakt med varje eller varannan dag genom exempelvis Skype och Whatsapp. Där diskuterar de jobbsituationer, men de kan också peppa varandra eller bara fråga om vardagliga saker, som hur barnen mår. När det känns ensamt pratar Isabelle med sin man eller bästa kompis, och så har hon skaffat sig ett gäng kaffe-kollegor.

– Det är gamla kollegor som jag brukar träffa två gånger i månaden på en frukostdejt. 

 

Stärk banden till före-taget – Isabelle tipsar: 

1. Tveka aldrig att ringa chefen eller kollegorna. Om man på ett kontor tänker att man inte ska störa chefen med onödiga frågor, så tycker jag att man ska tänka tvärtom när man jobbar på distans. Jag ringer direkt jag känner mig osäker på något, vad det än gäller.  

2. Se nätverkande som en arbetsuppgift. Jag ser det som en av mina arbetsuppgifter att själv bidra till stämningen och att hålla mig uppdaterad kring vad mina kollegor gör och hur de mår. När jag åker på konferenser och event, nätverkar jag med mina arbetskamrater.

3. Styr upp din tid. Det är ännu viktigare att strukturera sin tid när man jobbar på distans. Varje vecka har jag inplanerade möten med min chef, och jag avsätter tid till att ringa kollegor för att bolla jobbfrågor.   

Isabelle Franzén

Ålder: 35.

Familj: Tre barn, tre katter och en man.

Bor: Göteborg.

Gör: Account manager på Wolters Kluwer.

Thomas Lorentzon: ”Gemenskapen stärks på våra resor”

Han bor i Malmö, och har kontoret i Stockholm. Det skulle många uppleva som jobbigt. Thomas Lorentzon tycker det är flexibelt, fritt och ger mer tid med barnen.

Han uppskattar friheten att kunna hämta barnen tidigt på förskolan, eller ta ett samtal medan han sitter i bilen eller går en promenad. Men Thomas Lorentzon gillar också att uppleva tilliten, genom att han får styra över arbetstiderna själv. Han bor i Malmö och har kontor i Stockholm – och är inne på sitt femte ”distans-år”.

Tidigare har han varit allt från fiskhandlare till marknadsförare på ett byggföretag i New York – men säljet har alltid legat nära till hands. Mellan 2008 och 2013 jobbade han som säljare på två olika företag i Köpenhamn, dit han pendlade från Malmö.

– På det första bolaget var de väldigt noga med att man kom in på kontoret varje dag, med vissa få undantag. Den stora fördelen var lagkänslan. Men strulet med att försöka slippa rusningstrafiken, passa tågtider och att det kunde ta två timmar att ta sig till kontoret, ledsnade jag på.

På det andra företaget hade de en mer flexibel inställning, men Thomas åkte ändå till kontoret i Köpenhamn flera dagar i veckan. När han sedan började arbeta på mjukvaruföretaget Citrix för fem år sedan hade de ett annorlunda tänk än han var van vid. Här fanns inga särskilda arbetstider, och kontoret låg 60 mil bort. Thomas, som då var ensam säljare i södra Sverige och aldrig hade jobbat på distans till 100 procent, var till en början orolig för att det skulle kännas ensamt. Thomas och hans chef gjorde därför en deal: Skulle det kännas tufft, så var det okej att åka till kontoret och ta några extra övernattningar för att komma in i teamet, tyckte chefen.

– I början reste jag ganska ofta till kontoret i Stockholm. Jag ville bli varm i kläderna, lära känna kollegorna och bli familjär med produkterna och tjänsterna, och jag tyckte att det var mycket bättre att ställa frågor på plats, istället för att sitta hemma på kammaren och lista ut svaren själv, säger han.

Efter drygt ett år anställdes fler säljare i Malmö, och nu är de totalt fem säljare i södra Sverige, samtidigt som Thomas inte sitter ute hos partners i lika stor utsträckning längre. Så nu väger fördelarna med att jobba på distans över med råge.

– Jag känner inte alls samma behov att åka till kontoret i Stockholm längre, nu när jag kan arbetsuppgifterna och har några kollegor som sitter i samma stad.

 

Malmökollegorna träffas och äter lunch någon gång i månaden och en eller två gånger i kvartalet turas de om att äta frukost hemma hos varandra.

– Någon tar med sig frallorna, en annan skinkan och sedan äter vi frulle, snackar lite goja och jobbar tillsammans en dag, vilket är trevligt.

Sin chef och de fem säljkollegorna i Stockholm träffar Thomas någon gång i månaden, även om de har kontakt dagligen, både via telefon och mejl. Och två gånger per år samlas hela svenska säljteamet och åker till USA en vecka.

– Då umgås vi väldigt intensivt. Vi går på föreläsningar och utbildningar, men ses också och går ut och äter. Ibland har vi kollegor tagit någon extra övernattning, privat, och åkt ut och fiskat eller liknande tillsammans. Det bidrar till sammanhållningen.

  

Stärk banden till företaget – Thomas tipsar:

1. Ha en ”öppen dörr-policy”.  På ett kontor faller det sig naturligt att rådfråga varandra om småsaker över en kaffe. Därför är det extra viktigt när man arbetar på distans att berätta för sina kollegor att det är okej att ringa om vad som helst.

2. Kom överens med chefen om ett arbetssätt som passar dig. Jag var orolig för att det skulle bli ensamt att sitta hemma och jobba, därför kom jag och min chef överens om att jag fick åka till kontoret när jag ville för att få teamkänslan. Det var toppen när jag var ny.

3. Bygg bra relationer. Precis som i ett fotbollslag har alla sina roller, men vi är också beroende av att känna till varandras styrkor och svagheter. På ett kontor kan man strunta i fikastunden, för man ses ändå. Men för mig blir ”fikastunderna”, som man kanske har över telefon, mer heliga.

Thomas Lorentzon

Ålder: 38. 

Familj: Gift och har två barn.

Bor: Malmö.

Gör: Corporate account manager på Citrix.