KRÖNIKA

För några år sedan berättade en bekant till mig om en händelse på hennes arbetsplats, en bilfirma som säljer exklusiva bilar. Det hade en dag parkerats en bil utanför entrén, ja bil och bil, det var mer en skrothög. Ur bilen stiger en gammal man med trasiga och fläckiga kläder, han går in i bilhallen och ser sig omkring. Säljarna vet inte riktigt hur de ska hantera situationen, men en av dem går fram till mannen.

Den gamle mannen ser inte bara smutsig ut, han luktar också illa. Han säger att han vill veta mer om bilfirmans Lexusmodeller. Säljaren, som knappt kan hålla sig för skratt, berättar. Mannen lyssnar och ställer frågor. Efter ett tag tänker säljaren att jag frågar om mannen vill ha kaffe och en kaka. Han verkar ju ha det rätt knapert och är säkert hungrig. Mannen tackar glatt ja till kaffet och sitter och pratar ett bra tag med säljarna innan han åker hem.

Veckan därpå kommer mannen tillbaka. En säljare går fram till mannen som säger att han vill titta på en Lexus igen. Han får titta på bilarna, sitta i dem och sedan frågar han ”går det bra att få en kopp kaffe idag också?” Han bjuds på kaffe och kaka, sedan åker han hem. Vecka efter vecka upprepar sig proceduren och säljarna blir mer och mer irriterade på att mannen, som de tror, kommer dit bara för att få en kopp kaffe och en kaka. De tar sig samman och bemöter honom ändå med respekt varje gång och erbjuder honom kaffe. De turas om att ”ta hand” om honom eftersom de vid det här laget är mycket irriterade på att han stör i deras arbete vecka efter vecka.

Men en vacker dag efter att han fått sin kopp kaffe säger mannen ”jag tar och slår till, jag vill beställa en Lexus”. Säljaren trillar nästan av stolen och tänker att mannen aldrig kommer att kunna betala. Men mannen säger att han vill betala kontant och han har med sig handpenningen. Säljarna jublar när han gått och tror inte sina ögon. Mannen med rishög till bil och med smutsiga och trasiga kläder köper en Lexus! 

Efter ett antal veckor kommer mannen för att hämta sin bil. Och mycket riktigt betalar han den kontant. Säljarna är nästan lika chockade denna gång. Mannen tar bilen och kör hem. Dagen efter parkerar han sin Lexus utanför entrén till bilfirman och kommer in. Vad är det här nu då, tänker säljarna – ska han fortsätta komma hit och fika varje dag trots att han nu köpt en bil? ”Jag har aldrig blivit bemött med sådan respekt och omtanke tidigare när jag velat köpa bil”, säger mannen. Ni har haft tålamod med mig vecka efter vecka, ni har bjudit mig på kaffe och visat mig bilarna och svarat på mina frågor. Därför har jag bestämt mig för att även köpa en Lexus åt min son.”

Nej, du kan inte se på en person om den kommer att köpa. Nej, du kan inte heller se på en person hur mycket den kommer köpa. Behandla därför alla som om de tillhör er målgrupp.