När sommaren närmar sig vill man röra sig mer, äta bättre. Då kan det vara läge att kika närmare på den antiinflammatoriska livsstilen. Du kanske har hört talas om den, men inte riktigt greppat vad det är. Sälj bad författaren Maria Borelius, aktuell med boken Bliss: De nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre, godare liv att reda ut begreppen och hjälpa dig som säljare att leva nyttigare.

Vad är egentligen en anti-inflammatorisk livsstil?
– Det är en livsstil där man äter lite annorlunda men som inte innebär några direkta konstig-heter. Man äter mer grönsaker, framför allt alla de gröna bladen, mer fet fisk och nötter och frön, mer bra bakterier som exempelvis finns i yoghurt och fermenterade grönsaker. Man äter mindre socker, mindre transfetter och gluten. Man motionerar regelbundet och jobbar med att hålla nere sin stressnivå med sömn, meditation, mindfulness eller andra tekniker. Man är också ute mycket, njuter av naturen och andra stora upplevelser som en fotbollsmatch med teamet, andlighet, vacker konst eller genom att hjälpa andra människor. Alla dessa saker bidrar via olika mekanismer till att höja välbefinnandet enormt. Var och en av dem har via olika vägar kopplats till sänkt inflammationsgrad. Men man får inte bli fanatiker. Jag tror på något slags 80/20-regel, det ska finnas utrymme för en bättre kanelbulle då och då.

Blir jag bättre i mitt jobb som säljare om jag lever antiinflammatoriskt?
– Jag får enorma mängder bevis på hur folk som följer detta upplever högre energi, större mental styrka och mer livsglädje.

I din nya bok Bliss säger du att en antiinflammatorisk livsstil även kan påverka hjärnans kemi och därmed våra känslor. Hur då?
– Det här är ett jättespännande område som är relativt nytt. Jag intervjuar i boken en professor i Cambridge som talar just om ”den inflammerade hjärnan”, när depression verkar koppla till inflammation. Det är en hjärna som är lite mer avslagen, lite mindre kännande. Man vet ännu inte idag de exakta mekanismerna, men det finns ledtrådar. Man vet till exempel att kroppen utsöndrar något som kallas cytokiner när en inflammation är pågående, små varningsmolekyler som mobiliserar immunförsvaret. Dessa cytokiner påverkar i sin tur signalsubstanserna i hjärnan. Det kan man se till exempel när man börjar bli sjuk, då utsöndras cytokiner och man får ett så kallat sjukdomsbeteende. Man vill dra sig undan och får lägre energi. När man sänker den låggradiga inflammationen minskar man sitt cytokinpåslag, och hjärnkemin blir bättre. Många som prövar den här nya livsstilen berättar för mig att det är den första effekten: De känner sig gladare, starkare, lugnare, mer i kontroll.

Hur ska jag klara att leva antiinflammatoriskt i ett liv med många resor och mycket representation?
– Detta brottas jag själv med, och lär mig under vägen. Jag kommer med massor med nya tips i boken. Men ett bra grundtips är att använda tidiga morgnar till motion, att skippa aw:n eller liknande och istället meditera en stund, att äta mycket grönsaker, bra fetter och protein och dra ner något på mängden kolhydrater som finns i till exempel efterrätter, vin och pasta.

Att vara säljare är ofta stressigt. Hur påverkar stress inflammationsgraden i kroppen?
– Långvarig stress är dåligt. Det ökar produktionen av inflammationsmarkörer, man kan också se att det påverkar oss på dna-nivå, våra kromosomer blir kortare av långvarig stress, och det i sin tur påverkar också inflammationen. Men vissa jobb är stressiga, som säljarens. Därför är det klokt att hitta sin teknik för att sänka stressen, att liksom hugga av kortisolpåslaget. Jag använder själv meditation, andra jobbar med andningstekniker. Mindfulness, yoga, naturen, sömn … Pröva dig fram tills du hittar det som fungerar för dig.

Till att börja med

Tre steg för att må bra:
1 Ät en antiinflammatorisk frukost, till exempel en smoothie med proteinpulver, nötter, bär, spenat, mandelmjölk, eller ägg i någon form och lite bär.
2 Planera in motion 3–4 gånger i veckan, där du svettas rejält.
3 Upplev något härligt varje dag, något svindlande eller avslappnande – det kan vara att lyssna på din spellista på Spotify, besöka ett museum eller ta en promenad i vårsolen.

Maria Borelius

Ålder: 58.
Familj: Man och fyra barn.
Bor: Storbritannien.
Gör: Konsult, författare och journalist.
Aktuell: Med boken ”Bliss”, uppföljare till ”Hälsorevolutionen” (båda utgivna på Harper Collins Nordic).