Marcus Koner blev årets bilsäljare 2018: ”Självklart känns det hedrande, framförallt eftersom jag har varit bilsäljare på Kamux i sju månader. Innan dess jobbade jag med elektronik i många år. Men min pappa är bilförsäljare, så jag har det kanske i blodet. Av honom har jag lärt mig vikten av att inge förtroende, att veta vad man pratar om och att kunden ska gå hem med en positiv känsla.

Bara nöjda kunder kommer tillbaka, så uppgiften är att hitta något som kunden kommer att trivas med i längden. Visst kan det vara en utmaning när mannen vill ha en råare, coolare bil och kvinnan vill ha den mer ekonomiska, säkra varianten, men det brukar lösa sig. Det brukar bli en Volvo, haha.

En annan utmaning vi ser i branschen är att många begagnade bilar just nu försvinner ut ur Sverige, på grund av den svaga kronan, så det är svårt att få tag på exempelvis hybrider.”

Marcus Korner

Ålder: 24. Familj: Flickvän. Bor: Väckelsång. Gör: Bilsäljare, utsågs i höstas till Årets bilsäljare 2018.

Ta krångliga kunder

  1. En lite krånglig kund: Se kundens höga krav som en utmaning, en sport. Försök sy ihop en affär som alla blir nöjda med.
  2. En väldigt krånglig kund: Ibland är det bättre att vara tydlig och säga att ”jag har tyvärr inget som passar dig just nu”, så att du inte säljer något som kunden ändå blir missnöjd med. Kan bli en långkörare.
  3. Oavsett: Ha alltid ett trevligt be--mötande, ofta smittar det av sig, och kunden inser att hen kan tagga ner.