Alex Johansson har fördelen av att vara lite längre än de flesta. Han både syns och ser bra i den stora folkmassan på det årliga Göteborgsminglet i Kronhuset i Göteborg. Klockan är knappt åtta på morgonen, men han är redan djupt involverad i konversationer och kopplingar och har fått flera tillfällen att dela ut sina knallgula visitkort. ”Vd och strategisk rådgivare Marketmatch” står det på dem.

– Jodå, jag minglar en hel del. Visst skulle jag kunna sitta på kontoret och hoppas på turen, men det är bättre att utsätta sig för den, säger han.

Marketmatch har specialiserat sig på deltidsbemanning inom marknads-föring med bland annat mindre B2B---
bolag som målgrupp. Företaget har bara funnits i drygt ett år men har redan fler än 50 konsulter, och fick en ordentlig skjuts framåt just på -Göteborgsminglet förra året.

– Jag kom i kontakt med en ingenjör på ett bolag som stod inför en produktlansering och behövde hjälp med marknadsföring och sälj. Två telefonsamtal och ett möte med vd:n ledde till en affär på 200 000 kronor. Så de 280 kronorna det kostade att gå på minglet betalade sig med råge, säger han.

Strax bredvid Alex står en kvinna i röd kavaj: Anneli Egestam, mötes-arrangör, mingelcoach och kvinnan bakom eventet. Göteborgsminglet firar tio år i år och startade som en konsekvens av krisen 2008–09 när många förlorade jobbet och gamla affärer plötsligt försvann. Näringsliv och etablissemang insåg då vikten av intensifierat nätverkande för att hitta nya vägar framåt, och sedan dess har eventet ägt rum varje år och stadigt vuxit i betydelse och omfång. I år krockar det lite oturligt med Möten & Events på Svenska Mässan. Men uppslutningen är ändå god.

– Deltagarna börjar lära sig att mingla och förstå att det inte är någon idé att gå hit i tron att man ska sälja något, eftersom ingen går hit för att köpa. Man går på mingel för att träffa människor, och vad dessa möten i sin tur leder till står skrivet i stjärnorna, säger Anneli Egestam och låter blicken svepa över den nästan fulla lokalen samtidigt som hon får höja rösten lite eftersom ljudnivån börjar bli rätt så hög.

Ett lyckat mingel bygger på att människor från olika branscher och typer av företag och organisationer blandas, menar hon. Målet är en mix av startupbolag och storföretag, kommunala instanser och intressefören-in-gar, traditionella branscher och nya teknologier, produkter och tjänster.

– Tanken är att skapa slump. Möten som inte skulle ha ägt rum får lov att göra det här, säger hon.

Anneli Egestam står inte still länge utan lever som hon lär; en av reglerna på minglet är att inte fastna i ett och samma samtal för länge. Gör man det kommer någon av mingelvärdarna och slänger in ett nytt ämne eller en ny person i mixen. Göteborgsminglets framgång sägs bygga just på att det är så väl uppstyrt. Kaffe och mackor finns förstås. Alla deltagare har A4-lappar fästa på bröstet där bransch, passion och mingelsyfte syns tydligt och blir omedelbara samtalsöppningar.

På övervåningen pågår speedmingel, där deltagarna står på rad och får exakt fyra minuter på sig att presentera sig innan de byter plats. Längs väggarna finns utställare med information, karameller och utlottningar, och med jämna mellanrum avbryts sorlet av korta föredrag och frågestunder från scenen i ena änden av lokalen.

Men ett lyckat mingel kräver också att folk är öppna och nyfikna. Sten Göthberg är på Göteborgsminglet för första gången, trots att han är god vän med Anneli Egestam och haft en lång karriär inom det göteborgska näringslivet inom juridik och sjöfart. Han gillar att mingla men inte att slösa tid.

– Känner vi varandra?, inleder han samtalet med för att snabbt övergå till att kort berätta om sig själv och därefter fråga vad alla andra runt omkring jobbar med för att hitta ingångar.

– Jag går på många mässor i jobbet, men där är det för mycket snack under för lång tid och svårt att överblicka. Då har sådana här sammankomster en större nytta. Fast det hade varit ännu bättre om man fått en deltagarförteckning i förväg, säger han.

Då hade han kunnat förbereda lite och välja ut några extra intressanta personer.

– Med all respekt för andra företags behov så kan det bli lite för ineffektivt när spannet blir för stort – jag har inte jättestor affärsnytta av att prata med till exempel en trädgårdsodlare, säger han. 

Linda Jöfelt, grundare av klädmärket Dughult of Sweden, tänker tvärtom. För henne är mingel ett sätt att sälja och marknadsföra, nå ut och hitta vägar att påverka.

– Det fantastiska med mingel är att man inte vet vem man kommer att träffa. De jag stöter på idag kanske leder till något om ett halvår eller ett år. Vi har fått kontakter med både viktiga politiker och i förlängningen kungafamiljen på olika mingel. Att vara med i sådana här sammanhang är en del i vår strategi för att synas och få ut vårt budskap om hållbar produktion och fler arbetstillfällen i regionen, säger hon.

Samtidigt kan hon inte sticka under stol med att ett rum fullt med män-niskor är en utmärkt säljkanal. Bara genom att ha på sig en av sina egna klänningar skaffar hon nya kunder.

– Givetvis tar jag chansen att visa upp vad vi gör, skrattar hon.

Klockan 11 är minglet över och det börjar tunnas ut i lokalen. Alex Johansson kommer nerför trappan efter att ha testat speedminglet. Han är nöjd med eventet.

– Speedminglet gav kanske inget konkret, men jag är övertygad om att jag sådde många frön. Det gäller att ha ett öppet sinne och hitta och bearbeta dem som kan leda en vidare. Förra året var det den sista personen jag pratade med, och kanske den jag minst trodde, som ledde till affär. 

Liten mingelskola

1. Skippa säljpitchen och fokusera på kundnyttan och hur du skapar värde för andra. Ett par timmars mingel innebär ofta 3–5 inbokade möten.

2. Var nyfiken på människor. Ställ öppna frågor i syfte att hitta be--röringspunkter.

3. Stanna inte för länge i ett samtal, max 6–8 minuter. Mingel bygger på att du hinner med många samtal och möten under den utsatta tiden.

4. Tänk på ditt kroppsspråk. Orden är bara tio procent av vårt budskap, resten förmedlar vi genom kroppsspråk och gester.

5. Stick ut med din klädsel. Välj gärna något med färg, det piggar upp dem man träffar! Det är bra att ha fickor för att lätt kunna förvara egna och andras visitkort.

6. Agera värd. Ser du någon på minglet som ser vilsen ut, gå fram och fråga vad de söker och hjälp till.

7. Hittar du omedelbara beröringspunkter med någon, byt kontaktuppgifter och ta en digital kontakt för att fortsätta samtalet och boka upp möte senare.

8. Oavsett beröringspunkter: Följ alltid upp dina nya kontakter inom tre dagar – det är den allra viktigaste regeln för alla mingel, mässor och möten.