KRÖNIKA

Sälj är en märklig resa mellan lycka och oro, det vet jag av egen erfarenhet. Lycka när affärerna trillar in, kunderna är happy och det flyter på. Oro när offerterna ratas, kunderna är missnöjda, deadlines spricker.
Den omtalade och bitvis åtråvärda balansen känns då långt borta. Det är också lätt att känna sig misslyckad när man inte uppnår balans, för det finns en föreställning om att smarta, intelligenta människor har koll. Och balans i livet blir lätt ett koncept, en sak på vår att-göra lista. Men stryk den punkten direkt. Ja, gör det bara. Skit i balansen!

Varför? Jo, för att  balans helt enkelt inte är värt att sträva efter. Det oförutsedda smyger sig ändå in. Det där du inte kan planera för som skapar stress; du tappar kunder, din förälder blir svårt sjuk. Att ständigt sträva efter balans blir som att slå ner tyggrodorna på Gröna Lund. Du slår ner en och en annan dyker upp från ett annat håll. Dessutom så kanske du vill jobba mycket just nu trots att andra anser att du inte borde. Inse att det inte finns någon mall.
För mig blev tanken om att strunta i balansen en befrielse – när jag insåg att livet inte kommer att vara eller kännas balanserat mer än i oerhört korta stunder (= lite som lycka). Det är betydligt smartare att försöka stärka sin förmåga att hantera obalansen, så att du inte faller för djupt. Det handlar om att bygga upp din resiliens. Alltså förmågan att återhämta sig efter utmaningar, föränringar  och den stress som livet bjuder. Att vara motståndskraftig.
Och hur gör man då det? Jo, genom att ta hand om sig själv fysiskt och mentalt. Vad mår du bra av? Vad motiverar dig? Vad oroar dig? Hur reagerar du i stress? Hur ska du träna, äta och sova för att ha den energi du behöver till det du vill göra?
Lär känna dina tankar och känslor för de påverkar hur du beter dig.
Stress och oro triggar vårt alarmsystem, och får oss att reagera och agera utifrån en känsla av hot. Det går med blixtens hastighet. Hot kan vara deadlines, ilskna kunder och kollegor eller en känsla av att inte vara bra nog.
Hur vet du att du är stressad och orolig? Hur håller du stressen kvar? Kanske andas du ytligt och spänner delar av din kropp; käkarna, magen. Kanske drar du upp axlarna. Vad skulle hända om du från och med nu gör tvärtom? Att öka din medvetenhet om vad du känner och tänker i olika situationer kan hjälpa dig att inte reagera instinktivt utan med eftertanke. Ge dig tid att välja hur du vill agera.

En annan viktig del i resiliensen är att vara snäll mot sig själv.

Hur känns det att misslyckas? Vad säger du till dig själv? Om du istället skulle behandla dig själv som din allra bästa vän, vad skulle du göra då? Och vilken effekt skulle det ha?

Medkänsla gör att du känner dig tryggare. Trygghet gör att du lättare hanterar stress och oro och tar dig an nya saker, eftersom det inte blir lika jobbigt att misslyckas. Och, ja, medkänsla går att träna upp. Även självmedkänsla.

Så, fuck balance! Fira motgångar och medgångar istället. Väx av dina utmaningar och våga tro på dig själv.