– Ursprungligen var vi något av en oas för introverta, eftersom vår rekryteringsprocess favoriserade ett introvert förhållningssätt till livet. Med åren har vi blandats upp, och numera är vår tydligaste princip att du ska vara dig själv på jobbet. Det finns de som är extremt introverta och tycker att ett sms är tillräckligt med social interaktion för dagen. Men det finns också de som är extremt sociala och som behöver trivselprata igång sin dag. Båda dessa ytterligheter är välkomna och accepterande här, säger Linus Jonkman, hr-chef och introvert-expert.

Vad söker ni efter hos era säljare?

– Ett genuint intresse för vår tjänst och en stolthet över det vi gör. Det är den gemensamma nämnaren för alla i våra säljteam. De förstår att vår popularitet mot användarna bygger på att vi är ute efter att främst guida i beslut, snarare än att maximera försäljning kortsiktigt. Vi har fantastiskt duktiga säljare och det är väldigt tydligt att de talar utifrån Prisjakt med stolthet. 

Personlighetstestas era säljare? Och vad visar resultatet?

– Ja, vi pratar mycket om personlig-heter, bland annat har vi gjort big five-analyser. Men vare sig du är introvert, ambivert eller extrovert, är det ditt beteende som räknas.

– En introvert person kan mycket väl ha ett sofistikerat extrovert beteende i situationer som kräver det. Empiriskt har jag lärt mig att en människas engagemang är av mycket större vikt än hens personlighet. En engagerad person kan sträcka sig långt över sin komfortzon för att uppnå något som man tror på. Därför ser vi ett högt engagemang som vår heligaste princip. Och våra förmåner, ledarskapet och våra arbetsförutsättningar skapas för att maximera det engagemanget.