KRÖNIKA

Inte har väl du fördomar – eller? 

Kanske vi istället kan kalla dem förutfattade meningar – det låter lite bättre. 

Som säljare förväntas man kunna hantera alla tänkbara situationer och elegant omvandla dem till något bra och lönsamt för båda parter. Idag ska man exempelvis snabbt avgöra om en kund är gul, grön, röd eller blå, och komma dem inpå livet i ett huj. Men är inte det att ha förutfattade meningar så säg? Särskilt med tanke på att de flesta av oss inte är antingen eller, utan både och. 

Det där med ”både och” är så intressant när man möter människor. Jag minns ett seminarium jag ledde med flera kvinnliga företagare. Gruppen såg rätt homogen ut, med undantag av en kvinna som stack ut från de andra. Hon var stor och bullrig, hade obefintlig frisyr, storlek 44 i skor och var klädd som om hon just kommit från en brandövning. Vi andra, välkammade och sedesamma, tyckte att hon såg ut att falla utanför ramen. Inte platsade väl hon bland oss affärskvinnor? Nåväl, det visade sig att just denna kvinna omsatte betydligt fler miljoner än vi andra och var streetsmart som få. Och hennes goda hjärta och intressanta humor ledde snabbt till att alla vände sig till henne i diskussionerna – och det visade sig såklart att just hon hade järnkoll på saker. Om hon var blå eller röd har jag ingen aning om. Och det var faktiskt inte ett dugg viktigt.

Du tar omedvetet din erfarenhetsbank till hjälp för att försöka få grepp om människor du träffar. Det går på en bråkdels sekund att tolka det du ser. Du har ett filter i hjärnan som vävts under åren, baserat på alla dina erfarenheter av människor du mött. Alla signaler du tar emot i dina möten öga mot öga går genom det där filtret, och så är du igång: Du tänker ”han ser snorkig ut”, utan att begripa att han är otroligt blyg och önskade att han satt hemma i soffan istället. Eller ”hon ser framgångsrik ut, vilka juveler!”, och det stämmer faktiskt, hon är omåttligt framgångsrik och har köpt smyckena själv. Eller ”han verkar så stressad och ointresserad”, utan att veta att hans son ska opereras dagen därpå.

Bra att minnas är att du har fel ungefär lika ofta som du har rätt. Och det har alla andra också. Och visst vore det trist för dig att bli bortvald av någon som har en förutfattad mening om att alla säljare bara tänker på sin egen vinning?

Betänk det en stund, för förutfattade meningar är vansinnigt kostsamma. Att exempelvis hantera någon snorkigt i hissen för att denne ser sjaskig ut, bara för att sedan upptäcka att det är just den personen du ska genomföra säljmötet med är inte kul.

Det finns rikliga tillfällen att sätta hela foten i mun, så att säga. Bästa medicinen är troligen att försöka göra sig av med det där filtret och helt enkelt möta människor öga mot öga och uppleva mötet här och nu. Välvilligt, intresserat, med värme och utan att förställa sig eller spela sociala spel.

Autentisk närvaro är svårt, men så otroligt härligt för alla parter. Se det som höstens utmaning.

 

Ulla-Lisa Thordén är säljcoach och föreläsare som har gett ut boken ”Möt kunden öga mot öga”.