Maria Beronius har en vardag där många sliter och drar i henne. Om inte mejlen plingar så heter det ”har du bara två minuter?”

– Jag har många kontaktytor och det är ofta snabba puckar. Saker ska levereras nu, eller helst igår. Och när det kommer många bollar hela tiden är det lätt att man springer på de som det är mest bråttom med, istället för att vaska fram vilka som är viktigast, säger Maria.

Forskning har visat att löpning kommer med en massa positiva effekter: Man får bättre framåtseende, lättare att koncentrera sig, skifta fokus och analysera saker.

– Jag blir mycket mer avslappnad, och tänker klarare. Många problem hittar sin lösning under löprundan.

Det var faktiskt kollegorna som fick fart på henne. Inom B3 finns det ett gäng som kör Ironman i Kalmar, ”vilket jag trodde att bara knasbollar höll på med”, och 2017 hängde Maria med som supporter.

– När jag var där insåg jag att om man bara lägger upp en träningsplan och har lite uthållighet och pannben, behöver man inte alls vara elitidrottare för att klara detta, så jag blev också sugen på att anta utmaningen.  

Maria var en hästtjej som sällan hade sprungit, så hon fick starta långsamt.

– Jag sprang korta sträckor i början och blev jättetrött av det, men märkte ändå att jag fick mer energi och bättre koncentration, säger Maria.

Tre kilometer blev snart fem, som utökades till sju. Efter ett halvår landade hon på löpturer runt milen. Ibland springer hon på morgonen för att få energi till dagen, ibland på kvällar för att få lite egentid och andrum – ”det är bara jag och Spotify, ingen som ropar på hjälp”. Och på jobbet har de lunchlöpning en gång i veckan.

– Förutom att man får draghjälp med träningen är det socialt och roligt. Och inte sällan får jag en ny dimension på ett jobbproblem, av en kollega som jag inte ens tänkt på att rådfråga. 

Marias springtips

Bjud ut kunder på lunchlöpning. Ni springer en runda tillsammans, för att avsluta med en lunch, snack och avstämning. Väldigt givande. Man kommer varandra närmare.