”Jag gillar less is more-cv”

Sara Sollerman har jobbat med internrekrytering i 15 år och extern i 1,5 år.
Fokus: Alla slags affärsnära säljare med kund-kontakt, på alla nivåer, men även tjänstemän.

Vad söker du hos en säljare? Vilka kvaliteter är de allra viktigaste?

– Jobbet som säljare kan egentligen delas in i två olika inriktningar. Dels en mer förvaltande roll där man har nytta av att vara analytisk och strategisk. Dels en nyskapande där man kanske behöver vara mer energisk.

Hur viktiga är referenserna?

– Referenser har sin plats, men man kan inte enbart bygga på referenstagning. Vi kan ju inte veta om personen talar sanning.

– Lämna två till tre personer som referenser. Och det ska vara relevanta referenser, inte chefer du arbetat med för tio år sedan. Har du jobbat på samma arbetsplats länge kanske du kan lämna en chef och en kollega som referenser. En del söker nya jobb men vill inte berätta det för sin nuvarande arbetsgivare, då kan man såklart lämna tidigare referenser. Men kom ihåg att de ska vara hyfsat nya.

Vad har du för tips till den som ska skriva en ansökan?

– Ett supertips är att skriva ett kort förord till cv:t där du lyfter fram vad du gör idag, vad du vill göra och vilka värderingar du har. Cv:n kan bli väldigt formella, men i en sådan förtext kan du skriva mer personligt. Du kan även bifoga ett personligt brev. Om du till exempel söker ett jobb som du inte är formellt kvalificerad för kan du i ett sådant brev lyfta fram vad du har gjort som gör att du ändå passar för jobbet.

– Vinkla ditt cv efter det jobb du söker. Är du i 40–50-årsåldern och söker ett chefsjobb så ta enbart med det som är relevant för jobbet du söker. Vi får cv:n från seniora sökande som berättar om var de sommarjobbade på 1980-talet. Från vår sida gäller ”less is more”.

– De som söker jobb, brukar ofta söka väldigt många. Mitt råd är: Sök färre jobb med tänk över vad som verkligen är viktigt för dig själv, vilka värderingar du har och vilka bolag du vill jobba för.

Några tips till den som ska gå på en intervju?

– En intervju är ju tidsbegränsad, så det är käckt om den som kommer har läst på och vet vilket jobb han eller hon söker, och känner till bolaget det gäller.

– Fundera också i förväg på om du vill arbeta i ett stort bolag eller i ett mindre. När trivs du bäst? Hur bör din chef vara? Vi är ju på ett sätt samarbetspartners både med våra kunder och med de sökande. Kommunikation och dialog är det viktiga, efter en timmes intervju kanske vi tillsammans har svaret på ”Är det här en bra matchning eller inte?”

 

”Säljare ska ha stora öron och liten mun”

Robert Klatzkow har jobbat med rekrytering i 20 år, och startade Swesale 2005.
Fokus:
Sälj, marknad och service. Rekryterar allt från instegsjobb inom sälj till account managers, key account managers och ledare. 

Vad söker du hos en säljare? Vilka kvaliteter är de allra viktigaste? 

– I grunden ska det vara någon som är social och lyhörd, som lätt tar sig in i gruppen. En person med stora öron och liten mun. Sedan är det skillnad på om man söker någon till ett instegsjobb på kundtjänst eller någon som ska vara ledare inom sälj. Jag vill se att viljan och drivet finns hos kandidaten.  

Hur viktiga är referenserna?

– De är avgörande. Ringer du upp och får två bra referenser och en dålig så börjar du fundera. Mitt bästa råd? Gör ett bra jobb så att du får bra referenser!

Vilken typ av referenser söker du?

– Det är bra att lämna namn på två av sina närmaste chefer från två olika arbetsplatser som referenter, och gärna också en kollega eller kund. 

Har du några bra tips till den som ska skriva en ansökan?

– Många beskriver vad de har gjort de senaste tio åren, men de redovisar inte vilka resultat de uppnått. Beskriv konkret om du har nått och kanske överträffat förväntad budget, om du har arbetat med stora upphandlingar och tagit hem dem eller om du har arbetat i speciella projekt till exempel. En del uppgifter är förstås konfidentiella, men ta med det du får och kan berätta. En person med sådant i sitt cv blir jätteintressant.

– Det är bra att bifoga ett representativt foto också. Men det personliga brevet läser vi sällan eller aldrig i första vändan, då kollar vi bara fakta för att se om den sökande motsvarar kundens krav.

Några tips till den som ska gå på en intervju?

– Läs in allt du kan om företaget, allt går att googla! Och tänk på hur du klär dig. Ska du intervjuas för ett key account-jobb där du kommer att ha kostym, så kom i kostym. Men gäller det ett kundtjänstjobb verkar det närmast lite konstigt om du klär dig i kostym.

– Svara på de frågor intervjuaren ställer, men ta inte över. Om någon börja ”prata omkull” intervjuaren tyder det ofta på nervositet. Att bli intervjuad är såklart en stressig situation, men som säljare kommer du hela tiden att träffa kunder i stressiga situationer och det måste du kunna hantera. 

– Tänk i förväg över vilka frågor som kan komma upp och vad som kan vara relevant för jobbet du söker. Men grotta inte ner dig i detaljer och börja inte anförtro dig åt intervjuaren och berätta allt om ditt liv. Och tala inte illa om företag du jobbat på tidigare.

 

”Presentera konkreta resultat”

Harry Rubino har jobbat med sälj i 30 år, och som rekryteringskonsult i nästan 20.
Fokus: Säljare, säljchefer och vd med operativt ansvar.

Vad söker du hos en säljare? Vilka kvaliteter är de allra viktigaste?  

– Det viktigaste är drivet och viljan att göra affärer. Säljare har en unik roll i ett företag, de är ofta direkt avgörande för ett företags resultat. Och så bör en säljare ha generella egenskaper som ödmjukhet och flexibilitet. Men rollen som säljare varierar beroende på företagets produkter eller tjänster, konkurrenssituation, varumärke, säljcykel och mognad på marknaden. 

Hur viktiga är referenserna?

– De är ofta viktiga och det är viktigt hur jag ställer frågorna till dem. Jag måste vara beredd att ställa de svåra frågorna, och de som är referenter har ett ansvar för det de säger.

Vilken typ av referenser söker du?

– Alltid överordnade när det gäller säljjobb. Det är viktigt att det är människor man arbetat med i roller som liknar det jobb man söker. Gäller det ett chefsjobb är det också viktigt att få referenser från medarbetare och underställda.

Tips till den som ska skriva en ansökan?

– Många glömmer bort att ta med konkreta resultat, vad de har uppnått och åstadkommit. Men jag tycker annars att man ofta överdriver vikten av hur man skriver ansökan. Du kan förutsätta att de flesta rekryterare är vana vid att läsa cv:n och hitta det väsentliga. För min del gillar jag enkelhet och att man försöker hålla det så kort som möjligt i ett första läge, och kanske lägger lite mer tid på det personliga brevet om vad man tror är viktigt för rollen och vad man kan bidra med.

Några tips till den som ska gå på en intervju?

– Försök att alltid vara dig själv. Förbered dig, och fundera över vilka utmaningar du tror företaget står inför, var du kommer in i bilden och vad du kan bidra med. Kom alltid ihåg vad du har skrivit i ditt eget cv och kom i tid. Får du förhinder så ring och meddela att du blir sen även om det handlar om en minut.

 

Få guldstjärna på intervjun

– Kom i tid. Meddela om du blir försenad.

– Klä dig efter det jobb du söker.

– Var påläst. Vad är det för jobb du söker och i vilket slags bolag?

– Ta det lugnt. Prata inte omkull intervjuaren.

– Tänk i förväg över vilken typ av jobb du trivs bäst med, vilken typ av chef vill du ha?