Det är första dagen på jobbet. Du är lite nervös, och vill göra ett gott intryck. Och det är ju lätt att säga, men hur gör man? Hur lyckas du visa vem du är, samtidigt som du får bästa möjliga start?

Ja, det första som kan vara bra att tänka på är att du faktiskt är ny. Kanske inte på ditt jobb, men på den här arbetsplatsen, säger Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach.

– Det gäller att vara nyfiken men inte på-dyvlande när man kliver in på en ny arbetsplats. Att vara öppen och ödmjuk. Här pågår något och du är inbjuden, men hör inte till än. Så var öppen, ställ frågor och visa att du vill lära dig. Visa att ”ni andra har detta, och här kommer jag och är ny”.

Men är inte det viktigaste att visa vad du går för? Att du direkt går in för att göra ditt bästa? Nja, säger Nina Jansdotter. Självklart är det bra att göra ett gott och kompetent intryck, men viktigare än att du direkt levererar toppresultat är att få acceptans i gruppen. Och innan du levererar och tar plats måste du förstå det sociala spelet. Många säljare är individualister, för man mäts till stor del på individuell prestation, och då finns en viss konkurrens. Men du måste också visa att du är villig att jobba i team.

Så vad ska du då inte göra när du kommer ny? Jo, att komma in och ha krav. Att genast presentera sina nya, fantastiska idéer kan också vara en fallgrop, även om just det känns lockande eftersom du vet hur mycket du har att bidra med! 

– Du kanske ser att det finns utrymme för förbättring, men sätt inte igång innan du har fått en acceptans. Om du börjar bombardera med förnyelsetips kan alla dörrar för att någon ska lyssna stängas.

Och om du nu märker att du inte riktigt får den respons du hoppats på. Är det då kört?

– Nej, men då har du missat lite någonstans. Då behöver du observera och ställa fler frågor. Och om folk är väldigt pressade kanske det inte handlar om dig om inte alla gör vågen när du kommer in. Alla har för fullt upp.

Så hur lång tid varar då den här första ny-på-jobbet-fasen? När du behöver vara extra lyhörd, iaktta och lära. Ja, det är olika i olika miljöer, säger Nina Jansdotter.

– Men i 30 dagar är du absolut ny. Och sedan har du under tre månader fortfarande en startsträcka. Därefter räknas du ofta som ny på jobbet tills du har varit med om en hel cykel; med julfester, semestrar och allt.

Nykomlingens 6 budord

Du skall icke: 

  1. … snacka snabbt
    För det mesta gör vi automatiskt ungefär som vår omgivning. Är andra intensiva, blir vi intensiva. Är tempot långsammare, då anpassar vi oss till det.
    – Vi har spegelneuroner, och känner av människors energi. Det sker till stor del omedvetet, man anpassar sig lite efter andras energi. Men det är jätteviktigt att vara närvarande; det är där vi upptäcker det. Springer man som en galning i ett ekorrhjul får man tunnelseende och känner inte av att man till exempel är för intensiv eller trampar in på någons revir, säger Nina Jansdotter.
  2. … bli bästis
    Det är alltid en skillnad mellan personlig och privat. Det finns en gränsdragning där. När andra börjar dela med sig lite för mycket kan det komma ett bakslag på det. Gå inte in för mycket på skilsmässor och synpunkter på svärföräldrar för tidigt.
    – Det kan också vara bra att passa sig för att bli för mycket bästis med någon. Finns det olika läger hamnar man automatiskt i en grupp. Det kan vara bra att hålla sig friare i början. Man blir dömd utifrån vem man tyr sig till.
  3. … utmana kollegan
    Se till att ha ett öppet kroppsspråk: Inga armar i kors eller i sidorna. Vänd dig mot den du pratar med, ha ögonkontakt – men inte utmanande ögonkontakt.
    – Spegla den du pratar med, men inte som man ibland lär sig genom att härma, utan mer genom att vara intresserad och uppmärksam. Att kunna lyssna är en fantastisk egenskap, och att lyssna med alla sina sinnen är ännu bättre. Så lyssna med intuition och kroppsspråk.
  4. … missa klädkoden
    MAN KAN VARA rätt klädd, men på fel jobb.Klädkoden är extra viktig i början. Sedan kan du kanske ta dig lite större friheter med tiden (beroende på företag förstås).
    – Är det en arbetsplats där det finns en klädkod som inte passar dig, ska du inte söka det jobbet, så krasst är det.
  5. … sno någons kaffekopp
    En sak som är lätt att missa: Folk har pinkat in sina revir. Ja, de har fasta platser och sina egna koppar. Och det kan bli väldigt fel om du bara sätter dig på en plats utan att kolla, menar Nina Jansdotter. Det här gäller också i öppna kontorslandskap där du kanske fått informationen att ”man sätter sig var man vill på morgonen”, och kanske även i fikarummet.
    – Fråga helt enkelt: Var kan jag sätta mig? Kolla in vad som gäller med kaffekokare (kanske förväntas man sätta igång kaffet när man kommer först på morgonen) och kaffemuggar, vänta tills du ser var en plats blir ledig runt fikabordet etcetera. Du kanske fick en formell introduktion och utbildning när du började på jobbet. Den här informationen ingår sällan, men är lika viktig.
  6. … fel-skratta
    Humor är en annan vanlig fälla. Hur rått kan man skämta och med vem? Tona in och se vad som finns. Det kan vara helt olika jargong bara inom två olika säljteam på samma företag. De har helt enkelt olika teamledare som har olika stil. Vad som är roligt och okej kan växla inom en arbetsplats, ja till och med mellan olika rum.