Att bli säljare är ju inte som att bli läkare eller lärare. Det finns ingen högskoleutbildning eller legitimation som på något sätt garanterar dina kunskaper. Tills nu.

För nu har Säljarnas blivit första certifierings-organet för key account managers, enligt SeQF, en europeisk norm som tagits fram för att visa yrkesskicklighet inom olika yrken. Som ett slags garantistämpel. Tanken är att det ska bli lättare att påvisa sin yrkesskicklighet även i ett annat land, och därmed öka rörligheten på den europeiska marknaden. Men du kommer att ha fördel av certifieringen även när du söker jobb i Sverige. Certifikatet är ett slags bevis på att du har vissa kunskaper, vilket rekryteringsföretagen kommer att gilla.

Åsa Nordvall var först ut med att bli certifierad key account manager.

Grattis Åsa!

– Tack, det känns förstås väldigt speciellt. I dagsläget vet jag inte exakt hur jag kan ha nytta av det här, men mitt företag jobbar mycket internationellt, så i det sammanhanget kan certifieringen säkert vara bra, säger hon.

Åsa jobbar på Aurena Laboratories i Karlstad, som tillverkar medicintekniska sprayprodukter – och det här är faktiskt hennes första säljjobb. I grunden är hon kemiingenjör, och jobbade tidigare bland annat som laboratorieingenjör på Astra Zeneca. När familjen skulle flytta tillbaka till Karlstad sökte hon jobb på Aurena Laboratories, ett jobb hon inte fick, men hon var på intervju och tänkte ”vilket trevligt ställe, här vill jag vara”. Så när de senare sökte säljare chansade hon igen. Det var 2012.

– Det roliga med säljjobbet är kundkontakten och att få till en bra lösning för såväl kunderna som mitt företag. Kommunikation är svårt, men därför också roligt. Och blir det fel, är tricket att rätta till det så bra som möjligt.

Vari ligger utmaningen?

– Också i kommunikationen. Det är viktigt att mitt företag och kunden har samma förväntningar. Som säljare blir jag en länk mellan de som jobbar internt och kunden, där information kan uppfattas fel åt båda håll.

Men för ett drygt år sedan anmälde sig Åsa till yrkeshögskolans program Key account manager, i TUC:s regi. Utbildningen var ettårig och på heltid, men eftersom den gick på distans lyckades Åsa pussla ihop den med sitt vanliga jobb.

– Ibland när jag gick på magkänslan och fick motargument hade jag inga teorier att luta mig mot. Jag kände att jag behövde mer fakta, teori och tyngd bakom mina argument, jag behövde utbildning.

Vad tog du med dig från kursen?

– Jag gillade det mesta, men kanske främst KAM-kurserna och de i kommunikation och retorik.

På vilka sätt har du utvecklats som säljare?

– Jag har nog alltid varit en ärlig typ. Jag är inte den som målar upp en drömbild för kunden, som vi på företaget sedan ska försöka jaga ikapp, utan jag är ganska krass och tydlig med vad vi kan och inte kan göra. Jag har känt osäkerhet kring min säljstil, och tänkt att jag kanske borde vara lite mer lockande och införsäljande, men på den fronten har kursen gett mig extra trygghet. Nu vet jag att det är bättre att tänka långsiktigt och genom ärlighet bygga långsiktigt förtroende.

– Jag vågar också prioritera hårdare, och är inte så rädd för att missa en affär. Jag vet att jag inte ska springa på tio potentiella kunder samtidigt, för då är risken att jag inte kan lägga ordentligt med tid på någon och därmed missar alla. Det är bättre att prioritera tre-fyra och kanske vinna en av dem.

På vilket sätt tar du dina nya KAM-kunskaper med dig in i jobbet?

– Vi pratar just nu mycket om att prioritera nyckelkunder och ha tydliga strategier kring dem, där jag som säljare ska vara en brygga mellan kunden och personer internt. Det här ska jag jobba mer med framöver, vilket jag ser fram emot. Ja, kursen har gett mig en riktig nytändning!

På slutet av utbildningen blev det klart att man nu kan certifiera sig som key account manager, vilket Åsa tyckte lät som en bra -möjlighet.

– Det finns ju många kurser av skiftande kvalitet, därför ser jag certifieringen som en sorts kvalitetsstämpel på att jag faktiskt kan det här.

Sugen på certifiering? Så här gör du:

Säljarnas riksförbund är först i Europa med att bli EU-certifieringsorgan för key account managers. Certifieringen, EQF, är initierad av EU och ansvarig här är Myndigheten för yrkeshögskolan. Målet är att få en gemensam standard som ska bidra till ökad rörlighet mellan länder och en högre status för säljyrket. Certifikatet garanterar dina kunskaper, färdigheter och kompetenser. 

Det finns två vägar till att bli certifierad key account manager:

  1. Du går en KAM-utbildning, där du lär dig allt du behöver kunna som key account manager.
  2. Om du redan har gått den långa vägen och jobbat till dig nödvändiga kunskaper och erfarenheter.

Därefter ansöker du hos saljarnas.se om certifiering. Du får gå igenom en utvärderingsprocess och certifieras.