KRÖNIKA

Drömmar är härliga: Kanske känner du hur solen bländar dig genom ett par stora, kolsvarta solglasögon när du sitter på en paradisstrand och smäller ner de sista bokstäverna i din snart bästsäljande självbiografi. Kanske vrider du om nyckeln i låset samtidigt som du hör ljudet av barnen springa skrattande ut på den krispigt gröna gräsmattan till ditt nyinköpta strandhus med ett garage där du får plats med den eldrivna sportbilen. Kanske sitter du på en exotisk restaurang med utsikt över ett mysigt torg omgiven av vänner och kippar efter andan av skratt på den gemensamma semestern. Kanske får du kliva upp på scenen till applåder och ta emot pris för månadens genombrott.

Men drömmar är bara inspirerande så länge du inte har bestämt dig för att göra något konkret för att uppnå dem. Eller hur? Sekunden du fattar beslutet att du menar allvar känns det inte lika inspirerande längre. Då förvandlas värmen i bröstet och glöden i dina ögon till en klump i magen, och de första ursäkterna tar vid: Kommer du verkligen att ha tid? Behöver du inte förbereda dig lite mer? Kommer det att vara värt det? Du har det väl bra som det är?

Men du skulle givetvis aldrig erkänna att du är rädd för att misslyckas. Så istället för att göra ett ärligt försök, ger du långsamt upp dina visioner och nöjer dig med ett år som blir lite bättre än det förra.

Som ett proffs i ämnet tycker jag att det är fullt rimligt att du ska uppnå de flesta av dina drömmar, för du har liknande mentala muskler som dina förebilder. Och med rätt mental träning kan du åstadkomma mer på tio år än de flesta gör under sin livstid – men du måste växa upp och göra jobbet. Du behöver en smart plan och se till att du blir regelbundet påmind av någon jobbig jävel att det du pysslar med just nu inte ens kan kvalificera som ett värdigt försök.

Det första du ska göra är att sänka ambitionsnivån och skära ner ditt fokus. När du är inspirerad vill du göra för mycket. Om du vill bygga mental styrka är det viktigt att du håller dina löften gentemot dig själv. Så skär ner ditt fokus och koncentrera din energi så att du går i mål.

Det andra är att börja göra det du gör bra! Fokusera på dina styrkor. Vilka är de idag? Vad är det du uppskattas för och vilka relationer är dina starkaste? Kopiera, fördjupa och gör mer av det. Om du inte vet, fråga tre personer du litar på.

Den tredje faktorn är din arbetsmoral. Bryt dig loss från meningslösa möten, slösurfande och onödig administration. Se till att du får rätt saker gjorda när du jobbar, och sedan går du hem.

Och sist men inte minst ska du minnas och utgå ifrån att du är feg och lat. Så vad är viktigt att börja med, som du annars kommer att skjuta på och undvika? Och vem kan du berätta din målsättning för som håller dig ansvarig?

Och kom ihåg, att en enkel plan genomförd är bättre än den perfekta planen som aldrig lämnar ditt huvud.