Kickoff kommer från engelskans ord för avspark i fotboll, men på svenska används be--greppet främst för de aktiviteter som företag gör i början av ett nytt projekt eller i starten av ett nytt verksamhetsår – för i år ska vi dra in tre miljoner till!

– Den typiska högsäsongen för kickoffer är i januari eller augusti, säger Peter Winitsky, vd på Creative Meetings.

Just nu råder en kickoff-trend som säkert passar säljare, som är vana att tävla med varandra. 

– Just nu är gamifiering populärt, det vill säga att lösa uppgifter eller tävla mot varandra i någon form av spel. Det kan också vara att man ska spela in en reklamfilm som visualiserar företagets mål. Digitalisering, interaktivitet och rörlig bild är starka trender överlag.

Redan under 1980-talet åkte svenskarna flitigt till konferensgårdar för planering eller som en ren belöning. Kickoff blev etablerat som begrepp under 1990-talet och riktigt stort under andra halvan av decenniet, inte minst i och med framväxten av framgångsrika it-bolag med unga manliga ledningsgrupper och sälj-team. Då handlade kickoffer mycket om fest och om aktiviteter som yxkastning, bungyjump och bergsklättring.

– Kickoffer är ett konkurrensmedel för att attrahera och behålla duktigt folk, särskilt i tider och branscher där man slåss om arbetskraften. Duktiga säljare är det ju exempelvis svårt att få tag på. Om man då bara vill ha förbaskat roligt eller kasta yxa får man väl göra det, men idag finns ett mycket större fokus på nyttan och målet med eventet.

Den nyligen bortgångna vett- och etikettexperten Magdalena Ribbing skrev angående kickoffer att de enda acceptabla aktiviteterna är tipspromenad och boule, eftersom alla kan delta.

– Återigen, aktiviteterna måste anpassas efter varje företag. Vi hade nyligen en väldigt lyckad kickoff för ett sportföretag med många fysiska aktiviteter. Men det skulle troligen inte fungera på en statlig myndighet med en högre medelålder. En bra kickoff ska alltid avspegla arbetsklimatet på det aktuella företaget, annars har du misslyckats med upplägget, säger Peter.

Tänk alltså på att vissa av dina kollegor alltid känner sig obekväma med fysiska aktiviteter. Alla vill rent ut sagt inte behöva tvångsyoga eller tvångsklättra med chefen. Det måste finnas ett tydligt syfte om sportande av olika slag ska finnas med på programmet. Att koppla fysisk träning till arbetsprestation kan också upplevas som integritetskränkande. Framgångsreceptet är istället att anpassa er kickoff efter såväl företagets vision som efter medarbetarna. Då ökar chanserna att alla stannar kvar till kvällens middag.

En annan trend på området är den hälsosamma. Allt fler väljer bort bullarna till förmån för smoothies och fruktsallad.

– Idag gäller hög kvalitet på både mat och dryck, och för upplägget i sin helhet. Det gäller att planera och ha framförhållning ner på detaljnivå. Då kan man lösa de flesta fallgropar, till exempel oanmäld specialkost, på vägen, säger Pernilla Johansen, eventchef på Västsvenska Handelskammaren, som arrangerar möten och kickoffer.

Kickoffer vi minns

  • Under 1980-talet var det hög-säsong för kursgårdar.
  • På 1990-talet var det mycket fysiska övningar arrangerade av aktivitetsbolag.
  • I början av 2000-talet provade vi choklad och avsmakade vin.
  • De senaste åren har vi blickat inåt med hjälp av mindfulness och yoga.
  • En annan trend är digitala aktiviteter.

Inne och ute-listan

Vad ser vi för trender? Jo, nu ska kickoffen ska vara kort och intensiv, interaktiv och med fokus på hälsan.

Inne: Mindfulness och meditation.

Ute: Yxkastning och forsränning.

 

Inne: Delaktighet.

Ute: Powerpoint.

 

Inne: Hälsotema.

Ute: Femrättersmiddag med drinkar.

 

Inne:  Energipaus med rawfood-boll.

Ute: Fikapaus med kaloristinna kakfat.

 

Inne: Dagskonferens.

Ute: Långväga resor.

 

Inne: Kunskapsorienterade lekar och spel.

Ute: Vildmarkscamp

 

Inne:Korvstoppning.

Ute: Vinprovning.

Speciellt för säljare!

I säljteam är tävlingsmoment (inte helt förvånande) uppskattade inslag i en kickoff. Här är årets tävlingstrender:

  • Gamification – utmana kollegorna på spel-planen.
  • Virtuell upplevelse – bjud in till en virtuell femkamp.
  • Koppling till teve-serier – sätt dina kollegor i ett rum på temat Prison break. Den som först hittar ledtrådarna och tar sig ut vinner!
  • Hyr ett partytält på Midnattsloppet eller Blodomloppet – svettas ikapp och tävla mot varandra.
  • Fiskafänge – hyr en båt och fånga havets läcker-heter och tillaga dem sedan tillsammans.