Mårten och Malin Nylén är hälso-entreprenörer. Han är bland annat känd som supertränaren i teveprogrammet ”Biggest loser”, är engagerad i prins Daniels initiativ Generation Pepp och föreläser. Malin är redaktör och pr-konsult i samma företag. Men det är speciellt att inte sälja en fysisk produkt, utan sin kompetens.

– Man behöver ha koll på sina grundvärderingar. Håller man fast vid dem, vet man vilka uppdrag som man ska tacka ja och nej till. Vi säljer aldrig bort oss själva, säger Mårten.

Så vad står ni för?

– Glädje, enkelhet och långsiktighet. Du kan sälja en massa grejer relativt dyrt en gång, men om det bara ser bra ut på ytan får du aldrig långa kundrelationer, säger Malin.

Mårten pratar ofta om glädje och vikten av att skratta och ha kul även i sitt yrke, för att positiv energi föder mer positiv energi.

– Jag brukar säga att det sitter i leendet. Att le är magiskt. Varje ny dag är som ett oskrivet kapitel i vår livsbok, som det är upp till oss själva att författa. Ta chanser, våga försöka, le massor och skapa dagen som du mår bäst av, säger Mårten och tillägger:

– Att skapa känslan glad, och sedan passa den vidare till tio människor per dag kommer både att göra ditt liv trevligare, och du blir en mer framgångsrik säljare, för folk dras till glädje.

De har många omvittnat nöjda kunder. Spotify-grundaren Daniel Ek, Joel Kinnaman, Wyclef Jean, Darin, Petter, Jessica Almenäs, Will Smith har alla tränat för Mårten.

– Jag har aldrig medvetet försökt locka till mig ”kändis-klienter”, men nöjda kunder -sprider ordet i sin omgivning, säger Mårten.

Han kallar det för trädprincipen: Har du en nöjd kund tipsar de sina bekanta, vilket genererar i snitt tre nya förfrågningar – och på så sätt får trädet en ny gren och blir starkare.

En nöt att knäcka när man säljer sin egen kompetens är att sätta pris – en produkt som inte har en tydlig tillverkningskostnad.

– Det är bra att prissätta sina tjänster innan man går in i ett kundmöte, för att ha ett svar när man väl får frågan om pris, säger Mårten.

Tidigare hade Mårten ett management, nu jobbar de istället med en avtalsjurist och två rådgivare, som hjälper dem med prissättning.

– Olika branscher har olika kostnadslägen, därför har vi två rådgivare med bakgrund inom olika sektorer, säger Mårten.

Deras kunder ber sällan om rabatt, men när de var nya i branschen hände det.

– Jag skulle hellre göra en vän en tjänst (gratis) än att ge rabatt. Ett annat sätt att hantera rabatt-frågan är att slänga in något mer i paketet, ”ni får det här också”. Däremot tror jag inte på att sänka priset. Det gynnar varken dig själv eller dina kollegor i branschen, säger Mårten.