1. Det är inte vad du säger, det är vad kunden tror som räknas

Du kan köra världens bästa dragning, men om kunden inte tror på ditt förslag, har du ändå ingen deal. Så ta dig tid att involvera kunden, och ställ frågor om vad de behöver. Det är inte säkert att de själva är helt på det klara med sina behov – guida dem gärna, men lyssna in först. 

2. Kontakta aldrig någon utan att ha en avslutsplan

Det är logiskt, menar Mark: ”Om du inte vet vart du ska, hur ska du då kunna ta dig dit?” Den vanligaste saken en säljare glömmer vid en presentation är själva slut-erbjudandet. Planera för vad det är du erbjuder, och berätta det i tydliga ordalag. Läs av kunden på plats – men kom till skott och var exakt. Även kunden uppskattar den tydligheten. 

3. Avsätt tid för prospektering

Du har alltid massor att göra, men blocka tid i kalendern till prospektering – annars är risken att det aldrig blir av. 

4. Tro på det du gör och erbjuder

Varför skulle någon köpa något från en person som inte riktigt tror på produkten själv? Kortfattat: Det finns en an--ledning till att supersäkra säljare lyckas bättre. 

5. Dyk upp. Följ upp

Det här kan låta som ett basic-tips. Men faktum är att alldeles för många affärer aldrig går i lås på grund att säljaren inte dyker upp – eller inte följer upp. Självdisciplin är en superkraft hos en säljare.  

(Källa: thesaleshunter.com)