Familjeföretaget Klippan startade 1879 som ett ullspinneri. I slutet av 1980-talet la man om produktionen och började också tillverka plädar. Något som visade sig vara ett framgångsrecept, berättar Pernilla Roos, vice vd och exportchef, som hör till femte generationen av ägarfamiljen Magnusson.

– Det var ett avgörande skede i vår historia och tog riktigt fart i början av 90-talet, säger hon.

Idag finns Klippan Yllefabrik i 30-talet länder. Man har i flera år sneglat på den kinesiska marknaden, där det finns en efterfrågan på svenska kvalitetsprodukter, men:

– Som svensk är det svårt att känna till spelreglerna där. Det handlar både om språket och att de är vana vid att göra affärer på sitt sätt. Man behöver hitta en lokal partner som kan guida och hjälpa till.

Hon tog kontakt med Johan & Johan som distribuerar och säljer svenska varor i Kina. Efter tre veckor fanns Klippan Yllefabrik på plats i Kina genom webbutiken Kaimen som säljer svenska produkter på en av Alibabas plattformar.

– Det fungerar inte att sälja via sin egen sajt eftersom kineserna har helt andra plattformar och betalsystem. Reglerna kring kemikalier och tvättråd är också annorlunda, så det gäller att märka produkterna rätt. Och det är viktigt att ha någon på plats som kan svara på frågor. Men bara du gör din hemläxa finns det ingen anledning att vara orolig.

Vad gäller barnprodukter lockar den svenska livsstilen – att även männen stannar hemma med barnen. 

– Att välja en pläd från oss signalerar en livsstil som man vill visa upp. Många kineser är väldigt medvetna om kvalitet. De kan nästan mer om produkterna än vi själva gör.

På frågan om hur plädarna marknadsförs i Kina säger hon att det är viktigt att visa hur pläden används.                          

– För oss är det självklart. I snitt har varje svenskt hushåll fem filtar. Men på andra marknader har jag märkt hur viktigt det är att visa livsstilsbilder där filtarna används. 

Gradvis kommer det också att ske en anpassning av produkterna till den kinesiska marknaden.

– De gillar färgerna rött och guld. Vi har även möjlighet att anpassa plädarna till deras traditioner, till exempel är det hundens år 2018. Vem vet, då blir det kanske en pläd med hundmotiv i guld, säger Pernilla Roos.