Tidigare har det varit svårt att få skaffa en miljövänlig tjänstebil. Det blir det ändring på nu. Elbilen är på väg in, medan en bränsleslukande bil kommer att stå dig dyrt. Vi ger dig full koll på de nya reglerna. 

Nästa år börjar marken skaka lite under hjulen på tjänstebilarna. Ett antal nya regler för tjänstebilar gör att både du och ditt företag får ta en rejäl funderare på hur upplägget ska se ut. Både trängsel- och fordonsskatt lyfts ut ur bilförmånen och läggs på föraren, vilket förstås påverkar privatekonomin. Men väljer du en elbil eller laddhybrid vid halvårsskiftet 2018 blir det något snällare både för din och företagets plånbok.

Regeringens förslag i höstens budgetproposition är inte klubbade, men det ska mycket till för att de inte ska gå igenom. Redan vid årsskiftet kan tjänstebilsföraren därför räkna med att få betala privat för passager genom betalstationer. Det innebär att de flesta av de ungefär 80 000 tjänstebilsförarna i Stockholm får se minst en tusenlapp försvinna från den disponibla inkomsten varje månad. Som om det inte är nog med att den enskilda tjänstebilsföraren får skatta mer blir det också en mycket större administrativ börda för både den anställde och arbetsgivaren. Alla resor genom betalstationerna ska redovisas och då gäller det att ha tungan rätt i mun när man ska skilja på tjänste-resor och privatpassager. Syftet med varje passage genom betalstationen ska anges tydligt i körjournalen.

– Trängselskatten är den mest akuta delen för tjänstebilsförarna framöver. Varje privat passage beskattas med 50 procent plus sociala avgifter, något som kan innebära 1 100 kronor i skatt i månaden. Det kommer att bli en riktig cirkus, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor och expert på tjänstebilar.

Men det är inte bara stockholmarna som påverkas av de nya reglerna. Även de som kör i trängselskattens Göteborg, och passerar betalstationerna vid de nybyggda broarna i Motala och Sundsvall, får lite tunnare plånböcker. Också tjänstebilsförare som får sina skyltar fotograferade vid betalstationen på Svinesundsbron mellan Sverige och Norge kan räkna med att betala skatten privat.

Nästa smäll kommer med regeringens nya bonus-malussystem som träder i kraft den 1 juli 2018. Det innebär att bilar med låga utsläpp – i praktiken laddhybrider och elbilar – får en bonus på 60 000 kronor, medan stora bränsleslukare med högre koldioxidutsläpp drabbas av en kraftig skattehöjning. Även gasbilar får en bonus, men de utgör en försvinnande liten del av tjänstebilsflottan. 

Den tjänstebilsförare som väljer en stor bensinbil med en kraftfull förbränningsmotor efter halvårsskiftet nästa år kan räkna med flera tusen extra i fordonsskatt. Då lyfts nämligen denna skatt ut ur bilförmånen. Bilförsäljningen kommer att påverkas ordentligt av de här stora förändringarna, enligt Ronny Svensson.  

– Det kommer att bli ett race för dem som vill köpa sig den sista stora motorn, man måste hinna byta innan bonus-malus. Försäljningen av stora bilar med stora motorer kommer att öka märkbart, och försäljningen av elbilar och laddhybrider dippar fram till dess att bonusen införs. Innan juli nästa år kan man inte räkna med någon miljövänlig bilförsäljning, spår Ronny Svensson.

Men också dieselbilar – som ofta har betydligt lägre koldioxidutsläpp än bensinbilar – kommer att fortsätta sälja bra, tror han.

Från juli nästa år bör dock tjänstebilsföraren börja kika på laddhybrider som alternativ – bilar som drivs både av el och bensin eller diesel får sammantaget låga utsläpp. Förutom bonusen ligger förmånsvärdena för de miljövänliga bilarna på rätt låga nivåer. Det finns en hel del nytt i godispåsen med delvis eldrivna fordon – och även ett par rena elbilsalternativ för den som inte kör så många mil varje dag. Teslas ”folkelbil” Model 3 klarar 35 eller 50 mil beroende på version och kommer att ha ett prisläge runt eller strax över 400 000 kronor. Audis nya elbil e-tron quattro ska enligt löfte från tillverkaren ha lika bra räckvidd som Teslan. Du hittar några förslag i vår lista över laddhybrider och elbilar på nästa uppslag. Här finns några av de mest attraktiva storlekarna för tjänstebilsförarna med såväl kombi som suvar och bilar i Golfklassen. Ronny Svensson poängterar att den som väljer en laddhybrid inte behöver ge avkall på körglädjen – genom att slå till på en modell med sportläge kan -föraren dra full nytta av elmotorns kraft.

– Jag testade till exempel Mini Countryman laddhybrid för ett tag sedan och det var en riktigt trevlig upplevelse med härlig fartkänsla och väldigt rolig körning.

Tjänstebil = Ett fordon som bara får användas i tjänsten och parkeras på jobbet efter användning. (Men ofta används beteckningen tjänstebil också om förmånsbilar.) 

Förmånsbil = En tjänstebil som arbetstagaren kan använda både i jobbet och privat – det innebär att den förmånsbeskattas. 

Personalbil = Företaget betalar alla kostnader och sänker den anställdes lön med beloppet som krävs för att täcka utgifterna för bilen. Löneavdraget kan göras som brutto- eller nettoavdrag.

Förhandla smartare

  1. Se till att det blir ett bra avtal både för företaget och dig själv. Stora 20-tumshjul är kostsamma, så undvik sådana och även annan utrustning som inte har något värde i slutet på leasingperioden.
  2.  Tänk på säkerheten, finns det automatisk nödbroms och annan utrustning som hjälper dig att undvika en krock, så ta med det i paketet.
  3.  Prioritera miljövänliga driv-medel, och satsa gärna på en laddhybrid. En laddhybrid med sportläge ger dig riktigt bra fartkänsla och körningen blir extra rolig. Utan sportläge kan du inte dra nytta av el-motorns fulla kraft.