Sales Manager står det på den silverfärgade skylten utanför Bashar Mustafas kontor på Morakniv. Att han skulle bli företagets nya säljchef kunde han aldrig ana när han kom hit den där första praktikdagen, för snart ett år sedan. Och det kunde ingen annan heller, allra minst hans chef Henk Noback, som var noga med att berätta att praktikplatsen inte skulle övergå i en anställning.

– Jag brukar skoja med honom när vi möts i korridoren. Fråga om jag fortfarande är praktikant, säger Bashar. 

Att han skulle hamna i Sverige var ingenting han tänkt sig heller. Eller att han skulle jobba med försäljning. 

Bashar är född i Irak och läste en kandidatexamen i fysik på universitetet i Bagdad, mellan 2006 och 2010. Trots kriget såg arbetsmarknaden ljus ut när han påbörjade sin utbildning. Det fanns tre stora arbetsgivare i staden som behövde fysiker – militären, energibolaget och kärnkraftverket. Trygga jobb med en bra framtid. 

– Men efter kriget hade alla tre tvingats stänga ner. Istället fick jag chansen att jobba på ett lokalt företag som var en agent till Western Union, berättar Bashar. 

Han började på ekonomiavdelningen och avancerade sedan till inspektionsavdelningen, där han åkte runt till affärer i hela landet och kontrollerade att de följde företagets rutiner och regler. Sedan blev han projektledare, med ansvar för att utveckla försäljningen. Han blev kvar i tre år, innan han startade eget tillsammans med en av företagets ägare. 

– Postgången var förstörd efter kriget, så jag startade ett företag som delade ut post. Det gick jättebra men jag fick problem med kriminella.
Exakt vilka problem kan Bashar inte berätta, inte så länge han inte fått beslut på sin asylansökan. Det förekommer att asylsökande kopierar varandras berättelser och han vill inte riskera sina, eller någon annans, chanser i processen. Nu har han väntat i nästan två år på ett beslut. 

– Enligt Migrationsverkets senaste rapport om Irak är mina chanser 50 procent. Om jag inte får det, kan jag söka arbetstillstånd i max två år, så det är okej. Det är värre för min fru, hon har en kandidatexamen i it-teknik och vill studera vidare i Sverige. Och hon har inget jobb. 

När familjen, som består av Bashar, hans fru och ettåriga son, kom till Sverige placerades de på ett asylboende i Gesunda utanför Mora. Den första tiden koncentrerade sig Bashar på att lära sig svenska. 

– I januari var vi tvungna att åka till sjukhuset med vår son. Jag kunde kommunicera med sjukhuspersonalen ganska bra. Jag var tvungen att använda lite engelska, men behövde ingen tolk.  

Då kunde asylsökande fortfarande ha praktik, en möjlighet som Migrationsverket nu har tagit bort. Bashar praktiserade några veckor på ett äldreboende och sedan engagerade han sig ideellt i den lokala fotbollsklubben Sollerö IF.

– De gör mycket för integrationen och hade många aktiviteter för oss på boendet. Jag hjälpte till som chaufför och tolk, och var med och skötte bussparkeringen på Vasaloppet. Vi fick inget betalt, alla pengar gick till klubben så att de kunde göra fler aktiviteter, vilket kändes jättebra!

I början av 2016 kände knivtillverkaren Morakniv att de ville göra något för de asylsökande på orten. Företagets vd Henk Noback kom på idén att bjuda alla som ville på en hockeymatch mellan Mora och Leksand. Bashar och hans familj följde med, och när Morakniv sedan följde upp med ett studiebesök på företaget åkte han dit. Det var då han frågade om praktikplats. 

– Jag blev intresserad av deras företagsstruktur, hur de arbetade med möten och planering. Mitt företag i Irak var inte alls så strukturerat och jag kände att jag ville lära mig mer, säger Bashar.  

– Syftet var att han skulle lära sig språket och komma i kontakt med en svensk arbetsplats. Vi tänkte att vi kunde göra något bra, det var ren välgörenhet för oss, säger Henk. 

Bashar började praktisera på marknadsavdelningen, där han fotograferade produkter och bildbehandlade i Photoshop. 

– Jag frågade marknadschefen om jag fick titta på deras försäljningsstatik, och såg att de inte sålde så mycket i Mellanöstern. Han berättade att de hade försökt komma in på den marknaden och hade en distributör, men att det aldrig hade lossnat ordentligt. I samband med det hade företaget ett event, de firade sitt 125-årsjubileum och hade bjudit in alla sina distributörer. Då träffade jag den dåvarande distributören i Mellanöstern och vi pratade om hur vi kunde utveckla affären. Tillbaka i Saudiarabien skaffade han tre nya kunder direkt. 

Bashar fortsatte bearbeta Mellan-östernmarknaden och kontaktade både gamla och potentiella återförsäljare. Han översatte produktkatalogen och allt marknadsföringsmaterial till arabiska och plötsligt öppnades dörrarna. År 2015 hade Morakniv en orderingång på 700 000 kronor i hela Mellanöstern. Året efter var siffran sju miljoner! Då hade Bashar byggt upp ett nätverk med 26 återförsäljare. Det ledde till ett rekordresultat och företaget anställde ny produktionspersonal. Och Bashar tog steget från praktikplats till tillsvidareanställning. 

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna. Kännedomen om varumärket fanns redan i flera länder, så det handlade bara om att hitta rätt marknadsstrategi, säger han. 

På frågan om han är bra på att sälja svarar han att han inte skulle kunna sälja direkt till kund särskilt länge.

– Det skulle nog bli tråkigt för mig. Men jag jobbar mest med att planera försäljningen. Ta fram en marknadsstrategi, utveckla produkter som passar vissa segment och leta efter kunder. Det finns många potentiella kunder som redan har en bra försäljning på området, som har volymen och kontakterna. Då handlar det mer om att etablera en bra relation till dem. 

Nu jobbar Bashar med att ta fram en ny produktkatalog för Mellanöstern och rekrytera ambassadörer.

– Vi har bland annat en tjej som är tv-kock. Hon kommer från Jordanien, men är känd i hela Mellanöstern. Jag har precis fått statistik från Google på hur många som följer henne; två miljoner. Underbara siffror!

Förutom den nya katalogen och rekryteringen av ambassadörer, planerar Bashar för flera mässor i höst, och förbereder för nya produktlanseringar och certifieringar. 

– Jag märker att svenskar ofta vill göra en sak i taget, men jag kan ta mig an tio bollar och rulla dem samtidigt. Där tänker vi olika, jag och mina kollegor. Jag har inga problem med att ha ett möte på en ledig dag eller jobba på fikarasten, vilket de inte skulle göra. För svenskar är fika, lunch och lediga dagar heliga!

Ja, han erkänner sig vara en workoholic.

– Eller så kallar man det arbetsglad. Men min fru vet om det, så det är lugnt, säger Bashar och skrattar. 

Bashars säljtips

1. Se bortom fördomarna. Svenskar verka vara lite rädda för att göra affärer med Mellanöstern, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder. 

2. Skaffa en strategi. Affärsutveckling är den viktigaste biten. Du måste ha en strategi för vad och hur du ska sälja, kunskap om marknaden och varumärket, för att lyckas.

3. Sälj saker du tror på. Om du inte tror på produkten eller tjänsten kommer du aldrig att göra ett bra jobb i att övertyga någon annan.