KRÖNIKA

Min sanning är att vi alla mår bra av att fråga oss själva: Vad kan jag ge? Om vi börjar med att fundera på vad vi kan ge, i stället för att fråga vad vi kan få eller tjäna, så tänker jag att vi lättare når dit vi vill komma och att världen blir varmare, generösare och mer kärleksfull. Att vara generös handlar om att sätta sig själv åt sidan för en stund, som säljare genom att lyssna mer än att prata, fråga mer än förklara och vara ärlig i vårt ärende. Då når vi framgång.

Sälj handlar inte om att övertala och att manipulera. Självklart kan man sälja genom manipulation men det fungerar endast en gång.

Att sälja är fint när det respektfullt handlar om relationer och om förtroende, när det handlar om att övertyga i stället för att övertala. Först när männi­skor känner förtroende för oss är de beredda att lyssna och det i sin tur är en förutsättning för att vi ska kunna övertyga.

Jag startade mitt första företag 1986. 18 år gammal med överdrivet stora axelvaddar, stort tupperat hår och hysterisk makeup förlängde jag lösnaglar på en salong på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Jag fick snabbt ryktet om mig att vara en av de allra bästa nagleskulptriserna i Stockholm, men i ärlighetens namn stämde inte det. Jag var absolut inte sämst, men heller inte bäst. Jag skulle säga att jag nagelmässigt låg någonstans i mitten, mellanbra.

Men det fanns någonting annat som jag gjorde väldigt, väldigt, bra och det var att lyssna. Jag var på riktigt intresserad av mina kunder. Jag ställde frågor och lyssnade uppmärksamt på allt fantastiskt de hade att dela med sig av. Jag höll dem i handen i över en timme och de berättade allt för mig.

Där och då lärde jag mig någonting oerhört viktigt, konsten att lyssna. Jag utgår alltid ifrån det perspektivet, och det är en av orsakerna till att jag som författare har sålt över en miljon böcker i ämnet »konsten att leda sig själv och andra«, ett ämne som vanligtvis säljer lite mindre.

När jag skriver delar jag så klart med mig av det jag vill förmedla, men när det är dags för redigering så är fokus på läsaren. Vad är intressant för andra att läsa? Detta fokus har jag alltid med mig, i alla ledarskapsutbildningar och föredrag jag håller. Många gånger har jag fått trycka ner mitt ego, när mitt ego har velat påvisa all min kunskap och imponera genom att säga smarta saker.

 När vi ska sälja in oss själva, våra tjänster eller produkter krävs det att vi upplevs som lyhörda, generösa, pålitliga, trovärdiga och kompetenta. När våra uppdragsgivare och kunder känner förtroende för oss och väljer att använda våra tjänster, har vi lyckats skapa en relation till dem. Relationen behöver inte vara djup och den behöver inte innehålla vänskap, men båda parter behöver känna tillfredsställelse i den.

För några år sedan fick jag en förfrågan om att föreläsa om hur jag ser på framgång och hur jag har nått dit jag har nått. Svaret är enkelt. Jag hittade vägen till min framgång genom att vara generös, genom att våga ta plats, tro på mig själv och känna att jag är värd framgång.