Nicole Haman har näsa för nya trender. Hon lämnade jobbet som tv-chef på mediebyrån Carat för Google, och rekryterades sedan som försäljningschef för United Screens, Nordens största nätverk för Youtubeprofiler. – När jag började jobba med tv var det hett och nytt. Jag har samma känsla nu för det vi gör på United Screens, säger hon.

Bakom de oansenliga frostade rutorna på bottenvåningen i ett hyreshus i centrala Stockholm döljer sig ett av förra årets mer framgångsrika företag, United Screens. På anslagstavlan alldeles innanför dörren sitter pressklipp om nätets nya makthavare och om att Youtubes stjärnor tar över medierna. Här sitter även en förstasida från Expressen, där man gratuleras till titeln Årets säljorganisation 2016.

— Vi fick just veta att vi är nominerade i år igen. Det har faktiskt aldrig hänt tidigare att ett företag har vunnit titeln två år i rad, säger Nicole Haman, när hon slår sig ner i en fåtölj i den ombonade inspelningsstudion, som alltid står öppen för nätverkets cirka 550 youtubers.

Nicole Haman rekryterades till United Screens  av Stina Bergfors, hennes förra chef på Google,  och Malte Andersson, direkt när de startade bolaget 2013.

— När jag började jobba med tv på Carat var det hett och nytt. Jag har samma känsla nu för det vi gör här på United Screens med online video som försäljningskanal. Det är något väldigt nytt som många vill göra, men en del är lite otrygga inför sin första kampanj och undrar om det kommer att funka, säger hon.

I dag är Youtube den största mediekanalen bland unga tittare. Mer än var tredje 15—24-åring använder tjänsten varje dag. Framgångsrika youtubers får ett allt större inflytande över vad ungdomarna tycker, gör och inte minst köper. 71 procent av de unga uppger att deras förebilder på Youtube påverkar deras köpbeteende.

Det gör i sin tur att företagen både ser nya affärsmöjligheter och inte minst möjligheten att nå en ung och köpstark målgrupp. Trenden med influencer marketing växer snabbt i hela Norden.

— Vi arbetar som experter inom online video, och hjälper våra youtubers att ta tillvara sina digitala rättigheter, främst på Youtube, men också på Snapchat, Instagram, Twitter och Facebook. Det handlar om allt från att få betalt för sitt innehåll till att vi hjälper till med marknadsföring och produktioner.

Alla som har ett Gmail-konto kan ladda upp en video på Youtube. Varje minut laddas det upp svindlande 400 timmars material på kanalen.   Det gör också kanalen vildvuxen, oöverskådlig och svår att kontrollera.

— Trösklarna att göra något på Youtube är väldigt mycket lägre jämfört med tradionell media. Det ger oerhörda möjligheter, men också en viss osäkerhet. Därför vill vi kunna erbjuda annonsörer och mediebyråer en kvalitetssäkrad annonsmiljö på Youtube. Ett tag hade vi fler personer som arbetade på vår juridiska avdelning än i säljorganisationen.

United Screens matchar också sina youtubers med sina andra »partners«, det vill säga annonsörer som vill marknadsföra sina produkter med hjälp av dessa influencers. Under förra året gjorde man över 200 kampanjer på uppdrag av olika företag och mediebyråer

— Våra 550 youtubers är alla unika individer som inte gör vad vi säger till dem. När vi får in ett uppdrag gör vi en matchning och skickar ut en förfrågan till möjliga influencers. Man kan säga att vi fungerar som ett filter, vilket spar tid och ökar tryggheten för båda parter, säger Nicole Haman.

Men hur fungerar influencer marketing konkret? Nicole Haman tar som exempel en kampanj som man nyligen gjorde för Teknikföretagen med Therese Lindgren, Sveriges största youtuber. Uppdraget var att få fler tjejer att välja teknikämnen redan i gymnasiet.

— I det här fallet var valet ganska enkelt eftersom Therese har läst till systemvetare och blev intresserad direkt. Men andra gånger måste vi skicka flera förfrågningar och får flera nej på vägen. De är måna om att göra samarbeten med företag och produkter de tror på till 100 procent. Sedan kan vi aldrig styra exakt vad våra youtubers ska säga om varumärket. De är inte skådespelare, utan det de säger måste vara deras egna ord. Det måste vara äkta!

Däremot får deras youtubers alltid skriva under ett uppdragskontrakt, där det tydligt står vad de bör tänka på under tiden som uppdraget pågår, till exempel att inte göra reklam för konkurre­rande varumärken. Samtidigt får uppdragsgivaren ett synopsis att godkänna innan inspelningarna startar. Det ska också framgå tydligt att videoklippen görs i samarbete med en partner.

Men finns det någon risk att stjärnornas status sjunker i takt med att de säljer sig till olika företag och varumärken?

— En youtuber har stenkoll på tittarsiffror och »likes«. De vet exakt när folk börjar kommentera och dela. Därför gör man ingenting om risken finns att man förlorar sin trovärdighet eller sina tittare.

Kommentarer och likes är en sak, men hur mäter man egentligen effekten av influencer marketing? Nicole Haman säger att uppdragsgivarnas uppföljningar är konfidentiella, men att många av kunderna kommer igen. United Screens har också en egen panel och genomför undersökningar tillsammans med tredje part.

— Ett exempel är en kampanj för Samsung där effekten blev 200 procent ökad produktmedvetenhet. Gensvaret från våra egna undersökningar har varit överväldigande positivt. Jag upplever också ett enormt intresse från både företag och medie­byråer. Trenden just nu är att alla vill göra rörlig bild — det finns inte en marknadschef som inte vill göra online video!

På frågan om rörlig bild och unga förebilder kommer att slå ut all annan marknadsföring menar Nicole Haman att sanningen inte är så enkel.

— Tidigare sade man att radion skulle försvinna och sedan var det samma sak med tidningar och traditionell tv. Allt annat kommer inte att försvinna, men framtiden blir allt mer fragmenterad och sofistikerad. Det gäller som alltid att lyssna till kunderna och deras behov, men vi förväntar oss absolut att fortsätta växa.

Nicole Haman

Född: 1975 i Prag.

Bor: Östermalm i  Stockholm.

Familj: Stor.

Karriär: Tv-chef på mediebyrån Carat, affärsområdeschef på Google och försäljningschef och delägare på United Screens.

Aktuell: United Screens är för andra året i rad nominerad som årets säljorganisation av  Sveriges Mediebyråer.

Det krävs för fram-gång på Youtube: Att hitta ämnet du brinner för. Sedan gäller det att ha rätt tonalitet, hitta en kontinuitet och samtidigt kunna överraska dina följare.

United Screens

• Största ägare är Bonnier Growth Media som äger  47 procent av aktierna, följt av Malte Andreasson,  Stina Bergfors, Nicole Haman och ytterligare ett antal medarbetare.

• Har 39 anställda och kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

• 2016 var omsättningen 82 miljoner kronor. En ökning med 50 procent  jämfört med 2015.

• Bland annonsörerna finns Nordea, Teknikföretagen, Samsung, Ellos, SCA och Carlsberg Group.