1. Total transparens

Det räcker inte längre att bara ha insyn, kunden vill vara med och påverka vad som ska finnas i sortimentet, hur och var det tillverkas och hur det ska transporteras och förpackas.

Företaget Everlane, som säljer kläder på nätet, redovisar till exempel vad varje led i produktionen kostar och vilka marginaler de har. 

2. Delningsekonomin

Delningsekonomin har nått handeln. Det går till exempel att hyra smycken och barnkläder på månadsbasis. Prenumerationstjänster av andra slag börja också få ett uppsving.

Snowbox för smycken, Sniph för parfymer och Bakboxen för bakprojekt är tre svenska exempel.

3. Kunden dikterar villkoren

One size fits all funkar inte längre. Kunden vill ha anpassade varor skräddarsydda efter eget tycke och smak. Shoes of Prey och Mon Purse är ett par företag som låter kunden designa sina varor efter ett antal tillval och alternativ. Kunden vill också bli sedd och tilltalad på personnivå, inte som en i mängden.

Det finns en förväntan att detaljisten borde veta vem jag är, baserat på köphistorik och profil.

4. Tekniken gör handeln mänsklig

Ny teknik som virtual reality, 3D-printing och artificiell intelligens kommer att öka shoppingupplevelsen, och också göra shoppingen mer personlig. Vi kommer att kunna köpa skräddarsydda produkter just när vi vill ha dem, som hos Dylans Candy Bar på Manhattan som säljer 3D-printat godis.

Med real time inventory finns rätt vara på rätt plats vid rätt tillfälle, för att maximera utbudet för  kunden. Och med den kunskap som kunddata kan ge på individnivå, i realtid, skapas personliga och mer intima möten mellan säljare och kund.

5. Shoppingupplevelse 2.0

I dag behöver kunderna inte besöka butiker, de måste vilja komma  dit. Så shoppingmiljön måste vara något extra för att engagera. All fler detaljister bygger sina butiker till upplevelsecentrum. Men det är inte  tillräckligt, kunden ställer höga krav på uppmärksam och kunnig personal. Digitala hjälpmedel i butiken tar kunderna också för givet.