En av de största utmaningarna som säljare och marknadsförare möter är att dela relevant och engagerande innehåll till rätt personer. Linkedin har nu skapat en tjänst som gör det lite lättare – sponsrade Inmail.

 Linkedin har infört en ny annonseringsmöjlighet, nämligen att skicka sponsrade meddelanden via det interna mejlsystemet Inmail. Med hjälp av denna tjänst kan du skicka meddelanden direkt till en grupp utvalda personer, även utanför ditt nätverk.

För att komma igång behöver du ett konto i Campaign Manager. Där skapar du själva annonsen (meddelandet) och definierar din målgrupp utifrån 16 olika kriterier. Sedan bestämmer du hur mycket kampanjen får kosta. En finess är att du når personerna när de är som mest engagerade. Meddelandet levereras till medlemmarna just när de är aktiva på Linkedin.

Sponsrade Inmails är användbara om du har en produkt eller tjänst som är anpassad för målgruppen och vill driva konvertering. Eller när du vill bjuda in till ett kundevent eller erbjuda nedladdningsbara gratismaterial, till exempel white papers och e-böcker.

Tänk på att ditt budskap måste vara anpassat och relevant för målgruppen. Texter som liknar ren produktreklam fungerar dåligt. Ställ dig frågan: varför skulle någon vilja läsa detta? Vilka fördelar får mottagaren genom ditt meddelande? »What’s in it for them?«

Det går att skicka Inmail till personer utanför ditt nätverk även utan att göra en kampanj. Du behöver då ett premiumkonto, och antalet meddelande du kan skicka är begränsat.

 

1. HA EN TYDLIG CALL TO ACTION

Använd en tydlig CTA-länk så att läsarna förstår vad du vill att de ska göra. Använd bara en CTA och se till att den inte är för lång, då blir den avklippt i mobilen.

2. LÄGG KRUT PÅ LANDNINGSSIDAN

Se till att landningssidan, dit du driver trafiken, är tydlig och optimerad för mobilen. Den ska också matcha det du skriver om i meddelandet. Undvik detaljer i meddelandet, det är landningssidan som ska utbilda besökaren.

3. OPTIMERA INNEHÅLLET

Se till att meddelandet är anpassat till din målgrupp. Ställ dig frågan: varför skulle någon läsa det här? Var äkta och genuin och skriv ett övertygande intro. Testa vad som fungerar hos din publik, och anpassa budskapet därefter.

4. KOPPLA TILL DINA SÄLJMÅL

Koppla din Inmail-kampanj till dina säljmål. Vilka resultat vill du få av den? Och hur ska du mäta effekten?

5. LÅT BLIR DET HÄR

Undvik att skicka produktinformation, översälja, vara för bred, ha otydliga budskap, skriva för långt eller ha ett för svagt meddelande.